Det Gamle Testamente 2022
6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3 »Mit hjerte fryder sig over Herren«


»6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3: ›Mit hjerte fryder sig over Herren‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Ruth og No’omi

Hvor du går hen, af Sandy Freckleton Gagon

6.-12. juni

Ruth; 1 Samuel 1-3

»Mit hjerte fryder sig over Herren«

Når du læser Ruth og 1 Samuel 1-3, så spørg vor himmelske Fader, hvordan du kan hjælpe de børn, du underviser, til at lære af sandhederne i disse kapitler. Nedskriv de indtryk, du modtager.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om Ruth, No’omi, Hanna eller Samuel. Det kan være nyttigt at vise dem billeder, såsom dem i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Ruth

Jeg kan vise kærlighed og venlighed over for dem omkring mig.

Da Ruths mand døde, kunne hun være blevet i sit hjemland, men hun valgte at rejse med sin svigermor, No’omi, som også var enke, og tage sig af hende. Overvej hvordan Ruths kristuslignende eksempel kan inspirere de børn, du underviser, til at være venlige mod alle omkring sig.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene spille No’omi, Ruth, Boaz eller andre karakterer, mens du fortæller historien fra Ruths bog (se også »Rut og No’omi« i Historier fra Det Gamle Testamente). Lad børnene række hånden i vejret, hver gang de hører en venlig handling i historien. Hvordan har vi det, når folk er venlige mod os? Hvordan har vi det, når vi er venlige mod andre?

  • Syng en sang sammen om at være venlig, f.eks. »Venlighed begynder med mig« (Børnenes sangbog, s. 83). Hjælp børnene til at finde på måder, de kan være venlige over for deres familie og venner på. Hvis de har brug for hjælp, kan du vise dem billeder af mennesker, der udviser venlighed. For hver idé, der bliver nævnt, lader du børnene tegne et hjerte på tavlen.

1 Samuel 1:1-18

Vor himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Da Hanna var ked af det, fordi hun ikke kunne få børn, vendte hun sig til Herren i tro, og han besvarede hendes bøn. Hjælp børnene til at forstå, at de altid kan bede til vor himmelske Fader, især når de er kede af det.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene med dine egne ord, hvorfor Hanna var ked af det (se 1 Sam 1:2-8; se også »Samuel« i Historier fra Det Gamle Testamente). Hvad kan vi gøre, når vi er kede af det? Læs 1 Samuel 1:10 for børnene, og bed børnene om at lytte efter, hvad Hanna gjorde. Spørg børnene, hvad de føler, når de beder. Læs fra vers 18 for at forklare, at da hun havde bedt, var Hanna »ikke længere bedrøvet«.

    Billede
    Hanna og Samuel

    Jeg bad om dette barn, af Elspeth Young

  • Brug denne uges aktivitetsside til at lære børnene, at de kan bede til vor himmelske Fader, og han vil hjælpe dem. Mens børnene tegner, så syng eller afspil en sang, der handler om bøn, såsom »Barnets bøn« (Børnenes sangbog, s. 6-7).

1 Samuel 2:1-10

Herren har gjort mange vidunderlige ting for mig.

Hanna viste Herren sin taknemmelighed med et smukt lovprisningsdigt. Hendes eksempel kan hjælpe børnene til at tænke på de mange ting, de kan takke vor himmelske Fader for.

Mulige aktiviteter

  • Læs noget af det for børnene, som Hanna sagde, da Herren havde velsignet hende med en søn (se 1 Sam 2:1-2). Fortæl børnene om en velsignelse, du har fået af Herren, og hvad det fik dig til at føle. Tilskynd børnene til at snakke om de velsignelser, Herren har givet dem. Hvordan kan vi vise ham vores taknemmelighed?

  • Syng en sang sammen, der beskriver nogle af de velsignelser, Herren giver os, såsom »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16). Lad børnene lave tegninger af velsignelser, de har fået af Herren.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Ruth

Jeg kan stole på Herren.

Ruth ofrede noget for at være trofast mod Herren og forblive loyal mod No’omi. Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære af Ruths troshandlinger?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Ruth og No’omi (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Skriv derefter tre overskrifter på tavlen: Prøvelser, Handlinger, Velsignelser. Bed børnene om at læse Ruth 1:3-5, 8, 16; 2:1-3, 8-12; 4:13-17, og skriv det, de finder i disse vers, under overskrifterne. Hvordan viste Ruth sin tro på Herren? Del et eksempel på, hvordan du er blevet velsignet, fordi du havde tro på Jesus Kristus, og lad børnene fortælle om deres egne oplevelser.

  • Syng en sang sammen om tro, såsom »Min Gud er mit lys« (Salmer og sange, nr. 42) eller »Tro« (Børnenes sangbog, s. 96). Hvad lærer sangen os om at stole på Herren? Hvordan kan vi stole på Jesus Kristus, selv i svære tider.

1 Samuel 1

Vor himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Da Hanna var »i sin fortvivlelse,« vendte hun sig til vor himmelske Fader i bøn (1 Sam 1:10). Hvordan kan du opmuntre de børn, du underviser, til at gøre det samme?

Mulige aktiviteter

  • Du kan hjælpe børnene med at lære om Hanna fra 1 Samuel 1 ved at bede hvert barn læse nogle få vers fra kapitlet. Kast derefter en bold eller anden lille genstand til et af børnene, og bed ham eller hende om at fortælle en del af historien, før bolden sendes videre til næste barn, som fortæller en anden del af historien. Når historien er færdig, kan du bede børnene om at fortælle noget, de har lært af Hannas eksempel.

  • Læs 1 Samuel 1:15 sammen, og tal om, hvad det vil sige at udøse sit hjerte for Herren. Lav en liste sammen med børnene over ting, vi kan tale med Gud om, når vi beder. Syng en sang sammen om bøn, f.eks. »Barnets bøn« (Børnenes sangbog, s. 6-7). Bær vidnesbyrd om Guds kærlighed til sine børn og hans ønske om at høre og besvare deres bønner.

  • Lad børnene (individuelt eller i grupper) lave en liste over eksempler på personer i skrifterne, som bad til vor himmelske Fader. (Hvis de har brug for hjælp, kan du henvise dem til Luk 22:41-43; En 1:2-6; JS-H 1:14-17). Lad dem fortælle, hvad de lærer af disse historier.

1 Samuel 3:1-10

Jeg kan høre og adlyde Herrens røst.

Da Samuel var en ung dreng, hørte han Herrens røst, men han genkendte den ikke med det samme. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at høre og handle på de tilskyndelser, de får?

Mulige aktiviteter

  • Lad et barn forestille sig at være Samuel og et andet at være Eli, mens du læser 1 Samuel 3:1-10 højt. Hvad kan vi lære af Samuel om, hvordan man lytter til Herrens stemme? Hvordan viser vi, at vi er villige til at lytte, når Herren taler til os?

  • Lad børnene tænke over, hvordan de ville forklare nogen, hvordan Herren taler til dem. Lad dem lede efter svar i et eller flere af følgende skriftsteder: Lære og Pagter 6:22-23; 8:2-3; 9:7-9.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd børnene til at tænke på nogle eller noget, de kan bede for denne uge. Giv dem muligheder fremover for at dele, hvordan vor himmelske Fader besvarede deres bønner.

Gør undervisningen bedre

Børn med handicap. Gå til disability.ChurchofJesusChrist.org for at finde ud af, hvordan du bedre kan imødekomme behov hos børn med handicap.