Det Gamle Testamente 2022
30. maj-5. juni Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16: »Herren lod en befrier fremstå«


»30. maj-5. juni. Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16: ›Herren lod en befrier fremstå‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»30. maj-5. juni. Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Debora med hære

Illustration af Debora, der anfører Israels hære, © Lifeway Collection/med tilladelse fra goodsalt.com

30. maj-5. juni

Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16

»Herren lod en befrier fremstå«

Skrifterne vidner om Jesus Kristus. Overvej, hvordan de beretninger, I læser i Dommerbogen, hjælper jer med at komme tættere på ham.

Nedskriv dine indtryk

Vi ved alle, hvordan det er at begå en fejl, have det dårligt med det, og derefter omvende os og beslutte at ændre vores adfærd. Men i nogle tilfælde glemmer vi vores tidligere beslutsomhed, og når vi står over for en fristelse, kan vi komme til at begå fejlen igen. Dette tragiske mønster er typisk for de af israelitternes oplevelser, der er beskrevet i Dommerbogen. Under påvirkning af kana’anæernes tro og tilbedelsesformer – som de skulle fordrive fra landet – brød israelitterne deres pagter med Herren og vendte sig bort fra at tilbede ham. Som et resultat heraf mistede de hans beskyttelse og endte i fangenskab. Og hver gang dette skete, gav Herren dem alligevel chancen for at omvende sig og han rejste en befrier, en militærleder kaldet en »dommer«. Ikke alle dommerne i Dommerbogen var retfærdige, men nogle af dem udviste stor tro på at udfri Israels børn og genoprette dem og deres pagtsforhold til Herren. Disse beretninger minder os om, at uanset hvad der har ført os væk fra Jesus Kristus, er han Israels Forløser, og han er altid villig til at udfri os og byde os velkommen tilbage.

I kan finde en oversigt over Dommerbogen i »Dommerbogen« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Dommerbogen 2:1-19; 4:1-16

Herren tilbyder udfrielse, når jeg er faret vild.

Dommerbogen kan tjene som en advarsel for os: selv efter vi har oplevet Herrens kraft i vores liv, er det altid muligt at falde. Bogen rummer også opmuntring til dem, der farer vild, for Herren tilbyder en vej tilbage. Når du for eksempel læser Dommerbogen 2:1-19, kan du søge efter de handlinger, der førte israelitterne væk fra Herren, og hvordan Herren frelste dem. Hvad lærer disse vers dig om Herren? Hvad kan du gøre for at forblive vedholdende i troen på ham?

Du vil se et mønster af oprørskhed, sorg og udfrielse blive gentaget i hele Dommerbogen (se specifikt kap. 3, 4, 6 og 13). Når du læser Dommerbogen, så overvej, hvad dommerne gjorde for at udfri Israel, og hvordan Frelseren hjælper dig, når du har brug for udfrielse.

Et bemærkelsesværdigt eksempel på en, der hjalp med at udfri Israel, er Debora. Læs om hende i Dommerbogen 4:1-16, og læg mærke til den indflydelse, hun havde på mennesker omkring sig. Hvilke af Deboras ord eller handlinger viser dig, at hun havde tillid til Herren? Hvad tror du, Debora mente med sit udsagn i vers 14: »Herren drager selv ud foran dig.«

Se også Alma 7:13; Lære og Pagter 84:87-88.

Dommerbogen 2:13.

Hvem var Ba’al og Ashtarot?

Ba’al var den kana’anæiske stormgud, og Ashtarot var den kana’anæiske frugtbarhedsgudinde. Tilbedelsen af disse to guder viser, hvor vigtig landets og folkets frugtbarhed var for kana’anæerne. Den måde, hvorpå folket tilbad disse og andre afguder på – herunder også med seksuel umoralitet og ofring af børn – var særligt stødende for Herren.

Dommerbogen 6-8

Herren kan udføre mirakler, når jeg stoler på hans veje.

For at modtage Herrens mirakler i vores liv må vi stole på hans veje, selv når hans veje forekommer usædvanlige. Beretningen om Gideon, der findes i Dommerbogen 6-8, er et godt eksempel på dette. Hvordan udførte Herren et usandsynligt mirakel, da Gideons hær besejrede midjanitterne? Hvad føler du, at Herren prøver at lære dig? Hvordan har du set Herren udføre sit værk på måder, der forekommer usandsynlige?

Se også Russell M. Nelson, »For Gud er ingenting umuligt«, Stjernen, juli 1988, s. 30-32.

Dommerbogen 13-16

Styrke kommer gennem trofasthed mod mine pagter med Gud.

Samson mistede både sin fysiske og åndelige styrke, fordi han brød sine pagter med Gud, herunder de, der specifikt gjaldt for nasiræerne (se 4 Mos 6:1-6; Dom 13:7 for mere information om nasiræerne). Når du læser beretningen om Samson i Dommerbogen 13-16, kan du overveje de enkelte pagter, du har indgået. Hvordan er du blevet velsignet med styrke, fordi du har holdt disse pagter? Hvad lærer du af beretningen om Samson, der inspirerer dig til at forblive tro mod dine pagter med Gud?

Billede
Samson skubber søjlerne

Samson nedstyrter søjlerne, af James Tissot og andre

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Dommerbogen 2:10.Efter Josva døde, fulgte en generation af israelitter, »som ikke kendte Herren«. Tal med jeres familie om, hvordan de kender Herren og om »det, han [har] gjort« for dem. Hvordan vil I sikre, at denne viden bevares for fremtidige generationer?

Dommerbogen 3:7-10.Disse vers sammenfatter et mønster, der ofte forekommer i hele Dommerbogen. Når jeres familiemedlemmer læser disse vers, kan de identificere, hvad Israel gjorde for at vende sig fra Herren, og hvad Herren gjorde for at udfri dem. Hvad kan få os til at glemme Herren? Hvordan kan han udfri os? Hvordan kan vi være mere vedholdende i vores tro på ham?

Dommerbogen 6:13-16, 25-30.Gideon udviste stort mod ved at adlyde Herren, selv da hans handlinger ikke var populære. Hvad har Herren bedt os om at gøre, som andre måske ikke er enige i? Hvordan kan Herrens ord til Gideon i vers 13-16 inspirere os til at gøre det rette?

Dommerbogen 7.Kan I bruge et rollespil eller en anden kreativ aktivitet til at lade jeres familie tage ved lære af Gideons hærs oplevelse, som beskrives i dette kapitel? Hvordan kan Herrens ord i dette kapitel (se f.eks. vers 2 og 15) anvendes i vores liv?

Dommerbogen 13:5.Samsons pagter med Herren gav ham styrke, ligesom vores pagter giver os styrke. Jeres familie kan måske godt lide at lave nogle fysiske øvelser og tale om, hvordan disse øvelser kan gøre os stærke. Hvad kan vi gøre for at blive åndeligt stærkere? Familier kan finde forslag i Mosija 18:8-10; Lære og Pagter 20:77, 79. Hvordan får vi åndelig styrke ved at holde vores pagter?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Nu Israels Genløser«, Salmer og sange, nr. 5.

Gør jeres personlige studium bedre

Følg det, I lærer. Når I studerer, så spørg jer selv, hvordan I kan anvende det, I lærer, og forpligt jer derefter til at gøre det. Lad Ånden vejlede jer. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 35).

Billede
Gideon og hæren

Gideons hær, af Daniel A. Lewis