Det Gamle Testamente 2022
13.-19. juni. 1 Samuel 8-10; 13; 15-18: »Krigen er Herrens«


»13.-19. juni. 1 Samuel 8-10; 13; 15-18: ›Krigen er Herrens‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»13.-19. juni. 1 Samuel 8-10; 13; 15-18«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
den unge David med en slynge

David og Goliat, af Steve Nethercott

13.-19. juni

1 Samuel 8-10; 13; 15-18

»Krigen er Herrens«

Forslagene i dette oplæg kan hjælpe jer med at finde nogle af de vigtige principper i disse kapitler. I finder måske også andre principper, mens I studerer.

Nedskriv dine indtryk

Lige fra Israels stammer havde bosat sig i det forjættede land, havde filistrene været en vedvarende trussel mod deres sikkerhed. Mange gange tidligere havde Herren frelst israelitterne fra deres fjender. Men nu krævede Israels ældste: »Vi vil have en konge over os … [som skal] rykke ud i spidsen for os og føre vore krige« (1 Sam 8:19-20). Herren tillod det, og Saul blev salvet til konge. Men da den truende kæmpe Goliat udfordrede Israels hære, blev Saul – ligesom resten af sin hær – »ude af sig selv af rædsel« (1 Sam 17:11). Den dag var det dog ikke kong Saul, der reddede Israel, men en ydmyg hyrdedreng ved navn David, der ikke var iført rustning, men en uigennemtrængelig tro på Herren. Denne kamp beviste for Israel og enhver, der står over for åndelige kampe, at »Herren ikke frelser med sværd og spyd«, og at »krigen er Herrens« (1 Sam 17:47).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Samuel 8

Jesus Kristus er min konge.

Mens du læser 1 Samuel 8, så læg mærke til, hvad Herren følte i forhold til, at israelitterne ønskede sig en anden konge end ham. Hvad betyder det at vælge Herren til at regere over dig? (Se 1 Sam 8:7). Du kan også overveje, hvordan du bliver fristet til at følge verdens uretfærdige tendenser frem for at følge Herren. Hvordan kan du vise, at du ønsker Jesus Kristus som din evige konge?

Se også Dommerbogen 8:22-23; Mosija 29:1-36; Neil L. Andersen, »At overvinde verdenLiahona, maj 2017, s. 58-62.

1 Samuel 9:15-17; 10:1-12; 16:1-13

Gud kalder ved profeti mennesker til at tjene i sit rige.

Gud valgte Saul og David til at være konger gennem profeti og åbenbaring (se 1 Sam 9:15-17; 10:1-12; 16:1-13). Det er også sådan, han kalder mænd og kvinder til at tjene i sin kirke i dag. Hvad lærer du af disse beretninger om, hvad det vil sige, at mennesker »kaldes af Gud ved profeti«? (TA 1:5). Hvilke velsignelser får man del i, når man bliver kaldet og indsat af Herrens bemyndigede tjenere?

Billede
Samuel salver Saul

Illustration af Samuel, der salver Saul, © Lifeway Collection/med tilladelse fra goodsalt.com

1 Samuel 13:5-14; 15

»At adlyde er bedre end offer.«

Selvom Saul var fysisk høj, følte han sig »ringe i [sine] egne øjne«, da han blev konge (1 Sam 15:17). Da han blev velsignet med succes, begyndte han imidlertid at stole mere på sig selv og mindre på Herren. Hvilke beviser på dette kan du finde i 1 Samuel 13:5-14; 15? Hvis du havde været sammen med Saul, hvad ville du så have sagt til ham, der kunne have hjulpet ham med at overvinde sin »genstridighed« og »trods«? (1 Sam 15:23).

Se også 2 Nefi 9:28-29; Helaman 12:4-5; Lære og Pagter 121:39-40; Thomas S. Monson, »Giv agt på den vej, du gårLiahona, nov. 2014, s. 86-88.

1 Samuel 16:7

»Herren ser på hjertet.«

Hvordan bedømmer folk andre »på udseendet«? Hvad betyder det at se »på hjertet«, som Herren gør? (1 Sam 16:7). Overvej, hvordan du kan anvende dette princip i den måde, du ser andre – og dig selv på. Hvordan kan dette påvirke din omgang med eller forhold til andre?

1 Samuel 17

Med Herrens hjælp kan jeg klare enhver udfordring.

Når du læser 1 Samuel 17, så overvej de forskellige menneskers ord i dette kapitel (se listen nedenfor). Hvad afslører deres ord om dem? Hvordan viser Davids ord mod og tro på Herren?

Tænk på de personlige kampe, du står overfor. Hvad kan du finde i 1 Samuel 17, der styrker din tro på, at Herren kan hjælpe dig?

Se også Gordon B. Hinckley, »Overvind de ›Goliat’er‹ vi møder i livet«, Den Danske Stjerne, okt. 1983.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Samuel 9:15-21; 16:7.Hvis I læser disse vers sammen med følgende ord fra ældste Dieter F. Uchtdorf kan det måske inspirere til en snak om, hvorfor Herren valgte Saul og David: »Hvis vi kun ser på os selv gennem vores jordiske øjne, så ser vi måske ikke os selv som værende gode nok. Men vor himmelske Fader ser os, som vi virkelig er, og som vi kan blive« (»Det virker fantastisk!« Liahona, nov. 2015, s. 23). Måske kan familiens medlemmer skiftes til at tale om, hvilke gode egenskaber de ser i hinandens hjerte (se 1 Sam 16:7).

1 Samuel 10:6-12.Hvornår har vi set Gud velsigne nogen med åndelig kraft for at udføre en opgave eller et kald på samme måde, som han velsignede Saul? Hvilke oplevelser kan vi være fælles om, når »Gud [giver os] et andet hjerte«, eller når »Guds ånd [griber os]« i hans tjeneste (vers 9-10)?

1 Samuel 17:20-54.Jeres familie vil måske gerne læse beretningen om David og Goliat sammen (»David og Goliat« i Historier fra Det Gamle Testamente kan være nyttig). Dette kan føre til en snak om de udfordringer, vi står over for, der for os kan føles store som »Goliat«. I kan endda skrive nogle af disse udfordringer på en skydeskive eller en tegning af Goliat og på skift kaste genstande (såsom kugler af papir) efter den.

Det kan også være interessant at læse om Goliats rustning og våben (se vers 4-7). Hvad havde David med sig? (Se vers 38-40, 45-47). Hvad har Herren givet os til at besejre vores Goliat’er?

1 Samuel 18:1-4.På hvilke måder var David og Jonatan gode venner for hinanden? Hvordan har gode venner velsignet os? Hvad kan vi gøre for at være gode venner – også over for vores familie?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg vil være tapper«, Børnenes sangbog, s. 85.

Gør undervisningen bedre

Bær jeres vidnesbyrd ofte. »Jeres enkle, oprigtige vidnesbyrd om åndelig sandhed kan have en mægtig virkning på [jeres familie]. Et vidnesbyrd er mest virkningsfuldt, når det er direkte og dybfølt. Det behøver ikke at være velformuleret eller langt« (Undervisning på Frelserens måde, s. 11).

Billede
David

Illustration af David, af Dilleen Marsh