Det Gamle Testamente 2022
16.-22. maj. 5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34: »Tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren«


»16.-22. maj. 5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34: ›Tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»16.-22. maj. 5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Moses står på et bjerg

Illustration af Moses på Nebobjerget, © Providence Collection/med tilladelse fra goodsalt.com

16.-22. maj

5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34

»Tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren«

Moses befalede Israels børn at lære Herrens ord til deres børn (se 5 Mos 6:7). Når I studerer 5 Mosebog denne uge, kan I søge måder at dele det, I lærer, på med jeres familie.

Nedskriv dine indtryk

Moses jordiske tjenestegerning begyndte på et bjerg, da Gud talte til ham fra en brændende busk (se 2 Mos 3:1-10). Den endte også på et bjerg mere end 40 år senere, da Gud gav Moses et glimt af det forjættede land fra toppen af Nebobjerget (se 5 Mos 34:1-4). Moses havde brugt sit liv på at forberede Israels børn til at komme ind i det forjættede land, og hans sidste instruktioner, påmindelser, formaninger og opfordringer til israelitterne er nedskrevet i 5 Mosebog. Når man læser hans ord, fremgår det klart, at det egentlige formål med Moses’ tjeneste – den forberedelse, som folket havde brug for – ikke handlede om at overleve i ørkenen, erobre nationer eller opbygge et samfund. Det handlede om at lære at elske Gud, adlyde ham og forblive trofast over for ham. Det er den forberedelse, vi alle har brug for, for at komme ind i det evige livs forjættede land. Så selv om Moses aldrig kom ind i »landet, der flyder med mælk og honning« (2 Mos 3:8), kom han på grund af sin tro og trofasthed ind i det forjættede land, som Gud har forberedt for alle dem, der følger ham.

I kan finde en oversigt over 5 Mosebog i »Femte Mosebog« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

5 Mosebog 6:4-7; 8:2-5, 11-17; 29:18-20; 30:6-10, 15-20

Herren ønsker, at jeg elsker ham af hele mit hjerte.

I sine afsluttende belæringer mindede Moses Israels børn om: »I fyrre år har Herren din Gud været med dig, og du har intet manglet,« selv i ørkenen (5 Mos 2:7). Nu da israelitterne gik ind i det forjættede land med »byer, [de] ikke selv har bygget, med huse, der er fulde af alt godt, [de] ikke selv har samlet« (5 Mos 6:10-11), frygtede Moses, at de ville forhærde deres hjerter og glemme Herren.

Tænk over dit eget hjertes tilstand, mens du læser Moses’ råd. Det kan være en god idé at fokusere på følgende skriftsteder og nedskrive dine indtryk:

Hvad kan du gøre for at ikke at forhærde dit hjerte og at elske Herren af hele dit hjerte? Hvilken forbindelse ser du imellem 5 Mosebog 6:5-6 og Matthæus 22:35-40? (se også 3 Mos 19:18).

Se også Dieter F. Uchtdorf, »Længsel efter at komme hjemLiahona, nov. 2017, s. 21-24.

5 Mosebog 6:4-12, 20-25

»Tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren.«

En stor del af den generation af israelitter, der gik ind i det forjættede land, havde ikke oplevet plagerne i Egypten eller krydset Det Røde Hav. Moses vidste, at de – og fremtidige generationer – havde brug for at huske Guds mirakler og Guds love, hvis de skulle forblive Guds folk.

Hvilket råd giver Moses i 5 Mosebog 6:4-12, 20-25, der kan hjælpe dig med at huske de store ting, som Gud har gjort for dig? Hvad bliver du inspireret til at gøre, så Herrens ord dagligt kan »ligge dig på sinde«? (Vers 6).

Hvordan vil du give din tro videre til fremtidige generationer?

Se også 5 Mosebog 11:18-21; Gerrit W. Gong, »Altid erindre hamLiahona, maj 2016, s. 108-111.

5 Mosebog 15:1-15

At hjælpe de trængende vil sige, at man er rundhåndet og villig til at tjene.

5 Mosebog 15:1-15 giver råd om at hjælpe de fattige og trængende, herunder nogle specifikke fremgangsmåder, der ikke følges i dag. Men bemærk, hvad disse vers lærer os om, hvorfor vi bør hjælpe de fattige, og hvordan vores holdning til at hjælpe dem betyder noget for Herren. Hvad føler du, at Herren ønsker, at du lærer af disse vers om at tjene andre?

Se også Russell M. Nelson, »Det andet store budLiahona, nov. 2019, s. 96-100.

5 Mosebog 18:15-19

Jesus Kristus er profeten, der ville blive oprejst som Moses.

Peter, Nefi, Moroni og Frelseren selv kommenterede alle på profetien i 5 Mosebog 18:15-19 (se ApG 3:20-23; 1 Ne 22:20-21; JS-H 1:40; 3 Ne 20:23). Hvad lærer du om Frelseren af disse vers? Hvordan er Frelseren »ligesom« Moses? (5 Mos 18:15).

Billede
Knælende Jesus, der holder om en mand

Jesus Kristus er profeten, der er ligesom Moses.

5 Mosebog 34:5-8

Hvad skete der med Moses?

Selvom der står i 5 Mosebog 34:5-8, at Moses døde, har de sidste dages en tydelig forståelse af, at han blev forvandlet eller ændret, så han ikke ville lide smerte eller død, før han skulle opstå (se Alma 45:18-19; Guide til skrifterne, »Moses«; Guide til skrifterne, »Forvandlede personer«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Det var nødvendigt for Moses at blive forvandlet, idet han havde brug for et fysisk legeme for at kunne overdrage præstedømmets nøgler til Peter, Jakob og Johannes på Forklarelsens Bjerg (se Matt 17:1-13).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

5 Mosebog 6:10-15.Disse vers kan måske få jeres familiemedlemmer til at tænke over, hvordan jeres familie er blevet velsignet. Hvordan kan vi følge rådet »tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren«? (5 Mos 6:12). Det kan være en god idé at nedskrive, hvad I føler omkring jeres velsignelser, måske i en dagbog eller på FamilySearch.

5 Mosebog 6:13, 16; 8:3.Disse vers hjalp Frelseren i et vigtigt øjeblik i hans liv. For at se hvordan, kan I sammen læse Matthæus 4:1-10. Hvilke skriftsteder har hjulpet os i nødens stund?

5 Mosebog 7:6-9.Gør noget for at hjælpe jeres familiemedlemmer med at føle sig specielle, som f.eks. at tilberede deres livret. Derefter kan I læse 5 Mosebog 7:6-9 og drøfte, hvad I føler, det betyder at være »et udvalgt folk« (vers 6) for Herren.

5 Mosebog 29:12-13.At tale om 5 Mosebog 29:12-13 giver jeres familie mulighed for at drøfte, hvilke pagter, de vil indgå eller har indgået med vor himmelske Fader. Hvad vil det sige at være af Guds folk? Hvordan bekræfter vores pagter os som folk over for Gud? (Vers 12).

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »At leve evangeliet«, Børnenes sangbog, s. 72.

Gør jeres personlige studium bedre

Søg selv åndelig indsigt. Dette oplæg foreslår skriftsteder og principper, I kan fokusere på, men lad det ikke begrænse jeres studium. Mens I studerer, kan I lære om principper, der ikke er nævnt her. Lad Ånden guide jer til det, I har brug for at lære.

Billede
Moses står på et bjerg

Herren lod ham se hele landet, af Walter Rane