Det Gamle Testamente 2022
9.-15. maj. 4 Mosebog 11-14; 20-24: »Gør ikke oprør mod Herren! I skal ikke være bange«


»9.-15. maj. 4 Mosebog 11-14; 20-24: ›Gør ikke oprør mod Herren! I skal ikke være bange‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»9.-15. maj. 4 Mosebog 11-14; 20-24«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
øde dal

9.-15. maj

4 Mosebog 11-14; 20-24

»Gør ikke oprør mod Herren! I skal ikke være bange«

Dette oplæg fremhæver nogle af de mange værdifulde principper i 4 Mosebog. Vær også åben for andre principper, som Ånden måtte tilskynde jer til at se.

Nedskriv dine indtryk

Selv til fods ville det normalt ikke tage 40 år at rejse fra Sinajs ørken til det forjættede land i Kana’an. Men det var den tid, Israels børn havde brug for, ikke for at tilbagelægge den geografiske afstand, men for at dække den åndelige afstand: Afstanden mellem hvordan de var, og hvor Herren havde brug for, at de skulle være, som hans pagtsfolk.

4 Mosebog beskriver noget af det, der skete i løbet af de 40 år, herunder de ting, som Israels børn havde brug for at lære, inden de gik ind i det forjættede land. De lærte om at være trofaste over for Herrens udvalgte tjenere (se 4 Mos 12). De lærte om at stole på Herrens magt, selv når fremtiden virker dyster (se 4 Mos 13-14). Og de lærte, at det at være troløs eller ikke at stole på Gud forårsager åndelig skade, men at de kunne omvende sig og søge Frelseren for helbredelse (se 4 Mos 21:4-9).

På visse måder er vi alle ligesom israelitterne. Vi ved alle, hvordan det er at være i en åndelig ørken, og de samme erfaringer, de gjorde sig, kan hjælpe os med at forberede os på at komme ind i vores eget forjættede land: Det evige liv hos vor himmelske Fader.

I kan finde en oversigt over 4 Mosebog i »Fjerde Mosebog« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

4 Mosebog 11:11-17, 24-29; 12

Åbenbaring er tilgængelig for alle, men Gud leder sin Kirke gennem sin profet.

Læg i 4 Mosebog 11:11-17, 24-29 mærke til det problem, Moses stod over for, og den løsning Gud foreslog. Hvad tror du Moses mente, da han sagde, at han ønskede, at »hele Herrens folk var profeter«? (Vers 29). Mens du tænker over disse vers, kan du overveje disse ord fra præsident Russell M. Nelson: »Ønsker Gud virkelig at tale med jer? Ja! … Åh, der er så meget mere, jeres Fader i himlen ønsker, at I skal vide« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95).

Men at sige, at alle kan være profeter, betyder dog ikke, at de alle kan lede Guds folk, som Moses gjorde. Den hændelse, der er nævnt i 4 Mosebog 12, gør dette klart. Hvilke advarsler finder du, når du læser dette kapitel? Hvad føler du, at Herren vil have dig til at forstå om personlig åbenbaring og det at følge profeten?

Se også 1 Nefi 10:17; Lære og Pagter 28:1-7; Dallin H. Oaks, »To kommunikationslinjerLiahona, nov. 2010, s. 83-86.

4 Mosebog 13-14

Med tro på Herren kan jeg have håb for fremtiden.

Når du læser 4 Mosebog 13-14, så prøv at sætte dig selv i israelitternes sted. Hvorfor tror du, de ønskede at »vende tilbage til Egypten«? (4 Mos 14:3). Har du det nogensinde ligesom dem, der var pessimistiske i forhold til at gå ind i det forjættede land? Hvordan vil du beskrive den anden »ånd«, som Kaleb havde? (4 Mos 14:24). Hvad imponerer dig ved Kalebs og Josvas tro, og hvordan kan du bruge deres eksempler i situationer, du står i?

Se også Kirkens præsidenters lærdomme: Gordon B. Hinckley, 2016, s. 73-75.

4 Mosebog 21:4-9

Hvis jeg søger Jesus Kristus i tro, kan han helbrede mig åndeligt.

Profeterne i Mormons Bog kendte beretningen, der blev optegnet i 4 Mosebog 21:4-9, og forstod dens åndelige betydning. På hvilke måder bidrager 1 Nefi 17:40-41; Alma 33:18-22 og Helaman 8:13-15 til din forståelse af denne beretning? Mens du studerer disse skriftsteder, så tænk på den åndelige helbredelse, du håber på. Israelitterne skulle blot »[rette blikket] mod kobberslangen« (4 Mos 21:9) for at blive helbredt. Hvad føler du dig inspireret til at gøre mere helhjertet, når du »ser hen til Guds Søn med tro«? (Hel 8:15).

Se også Johannes 3:14-15; Lære og Pagter 6:36; Dale G. Renlund, »Rig på velsignelseLiahona, maj 2019, s. 70-73.

Billede
kobberslange

Israelitterne blev helbredt ved at rette blikket mod kobberslangen.

4 Mosebog 22-24

Jeg kan følge Guds vilje, selv når andre prøver at overtale mig til ikke at gøre det.

Da Balak, kongen af Moab, fik at vide, at israelitterne nærmede sig, sendte han bud efter Bileam, en mand der var kendt for at kaste velsignelser og forbandelser. Balak ville have ham til at svække israelitterne ved at forbande dem. Læg mærke til, hvordan Balak forsøgte at overtale Bileam (se 4 Mos 22:5-7, 15-17), og tænk på fristelser, du står over for, til at gå imod Guds vilje. Hvad imponerer dig ved Bileams svar i 4 Mosebog 22:18, 38; 23:8, 12, 26; 24:13?

Desværre ser det ud som om, Bileam til sidst gav efter for presset og forrådte Israel (se 4 Mos 31:16; Jud 1:11). Overvej, hvordan du kan forblive trofaste mod Herren på trods af pres fra andre.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

4 Mosebog 11:4-6Har vi nogen gange samme holdning, som israelitterne udtrykte i 4 Mosebog 11:4-6? Hvordan kan rådet i Lære og Pagter 59:15-21 hjælpe?

4 Mosebog 12:3.Hvordan viste Moses, at han var »meget sagtmodig« i 4 Mosebog 12 eller i andre skriftsteder, I har læst? I kan eventuelt gennemgå ældste David A. Bednars forklaring af sagtmodighed i hans budskab »Sagtmodig og ydmyg af hjertet« (Liahona, maj 2018, s. 30-33) eller i »Sagtmodig« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvad lærer vi om, hvordan vi kan blive mere sagtmodige? Hvilke velsignelser kan følge af at være det?

4 Mosebog 13-14.To (eller flere) medlemmer af jeres familie kan foregive at »udspionere« (4 Mos 13:17) en anden del af jeres hjem, som om det var det forjættede land. Derefter kan de hver aflægge en rapport baseret på enten 4 Mosebog 13:27-33 eller 4 Mosebog 14:6-9. Hvad lærer vi om tro af de to forskellige rapporter i disse vers? Hvordan kan vi blive mere ligesom Kaleb og Josva?

4 Mosebog 21:4-9.Efter at have læst 4 Mosebog 21:4-9, samt 1 Nefi 17:40-41; Alma 33:18-22; og Helaman 8:13-15, kan jeres familie lave en slange af papir eller ler, og på den eller noget papir skrive nogle enkle ting, I kan gøre for at »se hen til Guds Søn med tro« (Hel 8:15).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Ved tanken på min Frelser kærSalmer og sange, nr. 73.

Gør undervisningen bedre

Hjælp jeres familie med at udvikle åndelig selvhjulpenhed. »Undgå [udelukkende] at videregive information. Hjælp i stedet [jeres familie] til selv at opdage evangeliets sandheder i skrifterne og i profeternes ord« (Undervisning på Frelserens måde, s. 28).

Billede
Moses og kobberslangen

Moses og kobberslangen, af Judith A. Mehr