Det Gamle Testamente 2022
25. april-1. maj. 2 Mosebog 24; 31-34: »Jeg vil selv gå med«


»25. april-1. maj. 2 Mosebog 24; 31-34: ›Jeg vil selv gå med‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»25. april-1. maj. 2 Mosebog 24; 31-34«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jahve viser sig for Moses og Israels ældster

Illustration af Jahve, der viser sig for Moses og 70 af Israels ældster, af Jerry Harston

25. april-1. maj

2 Mosebog 24; 31-34

»Jeg vil selv gå med«

Ikke alle betydningsfulde principper i skrifterne kan fremhæves i disse oplæg. Lyt til Ånden for at få hjælp med at fokusere på de sandheder, I har brug for.

Nedskriv dine indtryk

Der var grund til at håbe på, at Israels børn ville forblive tro mod Gud, efter han havde åbenbaret sin lov for dem (se 2 Mos 20-23). De havde tidligere murret og tvivlet, men da Moses læste loven op ved foden af Sinajs bjerg, indgik de denne pagt: »Vi vil adlyde Herren og gøre alt, hvad han befaler« (2 Mos 24:7). Gud kaldte derefter Moses op på bjerget og bad ham om at bygge et åbenbaringstelt. Så »vil jeg tage bolig hos dem« (2 Mos 25:8; se kap. 25-30).

Men imens Moses var oppe på bjerget og lærte, hvordan israelitterne kunne nyde Guds nærvær blandt dem, befandt israelitterne sig ved bjergets fod og lavede en afgud af guld, som de ville tilbede i stedet for. De havde netop lovet, at de ikke ville »have andre guder«, men alligevel var de »allerede veget« fra Guds befalinger (2 Mos 20:3; 32:8; se også 2 Mos 24:3). Det var en overraskende drejning, men vi ved af erfaring, at tro og hengivenhed undertiden knækkes af utålmodighed, frygt eller tvivl. Når vi søger Herrens tilstedeværelse i vores liv, er det opmuntrende at vide, at Herren ikke opgav det gamle Israel, og han vil heller ikke opgive os – for han er »en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede og rig på troskab og sandhed« (2 Mos 34:6).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Mosebog 24:1-11

Mine pagter viser min vilje til at adlyde Guds lov.

Når du læser i 2 Mosebog 24:3-8 om israelitterne, der indgår en pagt om at adlyde Guds lov, kommer du måske i tanke om de pagter, du har indgået med Gud. Israels pagt omfattede ritualer, der er forskellige fra det, der er nødvendigt i dag, men du bemærker muligvis nogle ligheder, især hvis du ser på de evige sandheder symboliseret ved disse ritualer.

For eksempel nævner vers 4, 5 og 8 et alter, dyreofringer og blod. Hvad kan disse ting repræsentere, og hvordan relaterer de til dine pagter? Hvordan kan dine pagter hjælpe dig med at gøre »alt, hvad han befaler«? (Vers 7).

Se også Moses 5:4-9; Becky Craven, »Omhyggelig versus overfladiskLiahona, maj 2019, s. 9-11.

2 Mosebog 32-34

At synde er at vende sig væk fra Gud, men han tilbyder en vej tilbage.

Ved at tænke over, hvordan israelitterne så hurtigt »handlede slet« (2 Mos 32:7) ved at bryde deres pagter, kan vi undgå lignende fejltagelser. Når du læser 2 Mosebog 32:1-8, så prøv at sætte dig selv i israelitternes sted – du er i ørkenen, Moses har været væk i 40 dage, du ved ikke, om eller hvornår han kommer tilbage, og I står over for en konfrontation med kana’anæerne om det forjættede land i den nærmeste fremtid (se også 2 Mos 23:22-31). Hvorfor tror du, at israelitterne ønskede en afgud lavet af guld? Hvorfor var israelitternes synd så alvorlig? Disse vers kan måske få dig til at overveje, hvordan du kunne blive fristet til at sætte din lid til nogle eller noget andet end Frelseren. Er der noget, du føler dig inspireret til at gøre, så du mere helhjertet kan sætte Gud først i dit liv? Hvad inspirerer dig i Moses’ bøn til Herren i 2 Mosebog 33:11-17?

Selvom israelitternes synd var alvorlig, indeholder denne beretning også et budskab om Guds barmhjertighed og tilgivelse. Hvad lærer 2 Mosebog 34:1-10 dig om Frelseren? Hvordan minder Moses’ handlinger på vegne af israelitterne dig om, hvad Jesus Kristus gjorde for alle mennesker? (Se 2 Mos 32:30-32; Mosi 14:4-8; 15:9; L&P 45:3-5).

Joseph Smiths oversættelse af 2 Mosebog 34:1-2 (i Guide til skrifterne)

Hvad var forskellen på de to sæt stentavler, Moses lavede?

Da Moses kom ned fra bjerget, bragte han loven skrevet på stentavler. Da han fandt ud af, at israelitterne havde brudt deres pagt, knuste Moses stentavlerne (se 2 Mos 31:18; 32:19). Senere befalede Gud Moses at lave endnu et sæt stentavler og tage dem med op på bjerget (se 2 Mos 34:1-4). Joseph Smiths oversættelse af 2 Mosebog 34:1-2 (i Guide til skrifterne) præciserer, at det første sæt stentavler indeholdt ordinancerne i Guds »hellige orden«, eller Det Melkisedekske Præstedømme. Det andet sæt indeholdt »loven om kødelige befalinger.« Dette var en mindre lov, der blev administreret af det »mindre præstedømme« (se L&P 84:17-27), som var beregnet til at forberede israelitterne på den højere lov og det højere præstedømme, så de mere fuldt ud kunne komme ind i Guds nærhed.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebog 31:12-13, 16-17.Efter at have læst disse vers kan jeres familie måske drøfte præsident Russell M. Nelsons spørgsmål om vores adfærd på sabbatten: »Hvilket tegn vil I give Herren for at vise jeres kærlighed til ham?« (»Sabbatten er frydefuldLiahona, maj 2015, s. 130). Jeres familie kan lave nogle skilte og sætte dem op rundt om i hjemmet for at minde jer om, hvordan I vil vise Herren kærlighed på sabbatten.

Billede
mennesker, der går foran kirken

Ved at ære sabbatten viser vi vores kærlighed til Herren.

2 Mosebog 32:1-8.For at hjælpe jeres familie med at tale om, hvordan israelitterne vendte sig væk fra Gud, kan I overveje at lave en sti på gulvet (eller finde en i nærheden af jeres hjem). Mens I går på stien, kan familiemedlemmerne tale om de fristelser, vi står over for, til at vige fra »den vej, [Herren] pålagde [os].« Hvordan kan vi forblive på stien? Hvis vi er faret vild, hvordan kan vi så finde tilbage til stien? Hvordan hjælper Frelseren os?

2 Mosebog 32:26.Efter Moses havde opdaget, at israelitterne var i færd med at tilbede en afgud, spurgte han: »Hvem er på Herrens side?« Hvordan viser vi, at vi er på Herrens side?

2 Mosebog 33:14-15.Familiemedlemmer kan fortælle om oplevelser, hvor de har følt det samme, som Gud lovede Moses: »Jeg vil selv gå med og skaffe dig et sted at bo.« I kan synge en salme om vores afhængighed af Gud, som f.eks. »O, bliv hos mig« (Salmer og sange, nr. 97).

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hvem er for Herrens sag?«, Salmer og sanger, nr. 173.

Gør undervisningen bedre

Indbyd Ånden Overvej, hvordan hellig musik, kunst og udtryk for kærlighed påvirker den åndelige atmosfære i jeres hjem, når I underviser jeres familie (se Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Billede
Moses knuser stentavlerne

Tilbedelsen af guldkalven, af W.C. Simmonds