Det Gamle Testamente 2022
18.-24. april. 2 Mosebog 18-20: »Alt, hvad Herren befaler, vil vi gøre«.


»18.-24. april. 2 Mosebog 18-20: ›Alt, hvad Herren befaler, vil vi gøre‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»18.-24. april. 2 Mosebog 18-20«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
bjerg

Et bjerg i Egypten, der traditionelt menes at være Sinajbjerget.

18.-24. april

2 Mosebog 18-20

»Alt, hvad Herren befaler, vil vi gøre«.

Søster Michelle Craig har lært os, »som [Jesu Kristi] trofaste disciple kan I i overensstemmelse med hans bud modtage personlig inspiration og åbenbaring, der er skræddersyet til jer (»Åndelig evne«, Liahona, nov. 2019, s. 19). Nedskriv og handl på den inspiration, du modtager, når du læser 2 Mosebog 18-20.

Nedskriv dine indtryk

Israelitternes rejse fra Egypten til foden af Sinajbjerget var fyldt med mirakler – uafviselige manifestationer af Herrens enestående kraft, kærlighed og godhed. Dog havde Herren velsignelser i vente til dem, som omfattede mere end at udfri dem fra Egypten og tilfredsstille deres fysiske sult og tørst. Han ønskede, at de skulle blive hans pagtsfolk, hans ejendomsfolk og et »helligt folk« (2 Mosebog 19:5-6). I dag omfatter denne pagts velsignelser mere end blot en nation eller et folk. Gud ønsker, at alle hans børn bliver hans pagtsfolk og »adlyder [ham] og holder [hans] pagt« (2 Mos 19:5), for »dem, der elsker [ham] og holder [hans] befalinger, vil [han] vise godhed i tusind slægtled« (2 Mosebog 20:6).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Mosebog 18:13-26

Jeg kan hjælpe med at »bære byrden« ved at udføre Herrens værk.

Læs det råd, Moses fik fra sin svigerfar, Jetro, og tænk over, hvordan du kan være som de »pålidelige mænd«, som det bliver beskrevet i vers 21. Hvordan kan du hjælpe med at bære den byrde, som hviler på din kirkes ledere? (vers 22). Hvordan kan dette råd for eksempel være relevant for dine bestræbelser på omsorg?

Du kan også overveje, om du nogle gange, på samme måde som Moses, prøver at gøre for meget. Hvordan kan Jetros råd være relevant for dig?

Se også Mosija 4:27; Henry B. Eyring, »Omsorgsgiveren«, Liahona, nov. 2012, s. 121-124.

Billede
en mand giver hånden til en kvinde

At vise omsorg for andre er én måde, hvorpå vi kan tage del i Herrens værk.

2 Mosebog 19:3-6

Herrens pagtsfolk er dyrebart for ham.

Overvej, hvad betyder det for jer at være Herrens ejendomsfolk (se 2 Mosebog 19:5). Præsident Russell M. Nelson har givet en forklaring på dette udtryk: »I Det Gamle Testamente oversættes ordet ejendom fra segullah, som betyder ›værdifuld ejendom‹ eller ›skat‹ … At vi af Herrens tjenere identificeres som hans ejendomsfolk er en af største komplimenter, vi kan få« (se »Pagtens børn«, Stjernen, juli 1995, s. 34). Hvordan påvirker det, din måde at leve på, at du ved, at din overholdelse af dine pagter gør dig til en dyrebar » skat«?

Se også Gerrit W. Gong, »Pagtsbånd«, Liahona, nov. 2019, s. 80-82.

2 Mosebog 19:10-11, 17

Hellige erfaringer kræver forberedelse

Herren fortalte Moses, at Israels børn måtte være forberedt, før de kunne »mødes med Gud« (2 Mos 19:10-11, 17) og holde en pagt med ham (se 2 Mos 19:5). Hvad gør du som forberedelse på hellige oplevelser i dit liv, eksempelvis at tage i templet eller deltage i nadveren? Hvad kan du gøre for at være bedre forberedt på den slags oplevelser? Tænk på andre åndelige aktiviteter, som kræver forberedelse, og overvej, hvordan din forberedelse kan påvirke den form for oplevelser, du får.

2 Mosebog 20

Gud er barmhjertig.

Læs 2 Mosebog 20, og overvej at lægge mærke til, hvilke af de ti bud du føler, at du overholder, og hvilke du kunne overholde mere trofast. Du kan vælge ét bud at arbejde med og så studere det mere grundigt ved at læse relaterede skrifter (se Guide til skrifternescriptures.ChurchofJesusChrist.org) eller konferencebudskaber (se emnesektionenconference.ChurchofJesusChrist.org). Overvej i dit studie at medtage de velsignelser, som kommer til dem, der overholder buddene. Hvordan viser disse velsignelser Guds godhed mod og kærlighed til dig?

Se også Carole M. Stephens, »Elsker I mig, så hold mine bud«, Liahona, nov. 2015, s. 118-120.

2 Mosebog 20:1-7

Det er vigtigt at sætte Herrens ord i første række i mit liv.

Når du læser 2 Mosebog 20:1-7 kan det anspore dig til at tænke over prioriteterne i dit liv – du kunne endda skrive dem ned på en liste. Hvad kan være nogle »guder» eller »gudebillede[r]» (2 Mosebog 20:3-4), som du måske kan blive fristet til at sætte før Gud? Hvordan kan det at sætte Herren først hjælpe dig med andre vigtige ting i livet? Hvad bliver du inspireret til at gøre for at øge dit fokus på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Se også Dallin H. Oaks, »Ingen andre guder«, Liahona, nov. 2013, s. 72-75.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebog 18:8-12.Hvilken virkning havde Moses’ vidnesbyrd om Guds udfrielse på Jetro? Hvilke store ting har Herren gjort for vores familie? Hvem kan vi dele vores erfaringer med? Hvordan kan vi bevare de oplevelser til fremtidige generationer?

2 Mosebog 18:13-26.Disse vers kan måske inspirere din familie til at tænke over den tjeneste, som lokale kirkeleder yder, eksempelvis biskoppen, ungdomsledere eller primarylærere. Hvilke ansvar har de, som kunne være »for stor[e]« (2 Mosebog 18:18) til, at en person kan bære det alene? Hvad kan vi gøre for at hjælpe med at løfte deres byrder?

2 Mosebog 20:3-17.Tænk over en meningsfyldt måde at diskutere de ti bud på som familie. I kan for eksempel skrive buddene i 2 Mosebog 20:3-17 på ti stykker papir. Familiens medlemmer kan så sortere dem i to kategorier: (1) at ære Gud og (2) at elske andre (se også Matt 22:36-40). Overvej at vælge et bud eller to hver dag denne uge for at diskutere det mere dybdegående i fællesskab. Et eksempel kan være: Hvordan styrker det vores familie, når dette bud overholdes? Hvordan overholdt Frelseren det?

2 Mosebog 20:12.For bedre at forstå 2 Mosebog 20:12 kan det være en hjælp, hvis din familie slår definitioner på ordet »ære« op. Familiens medlemmerne kan så lave en liste over ting, vi kan gøre, som vil ære vores forældre. I kan måske synge en sang om at ære sine forældre som »Når min moder kalder« (Børnenes sangbog, s. 71) og så anvende nogle af idéerne fra listen til at skrive nye vers til sangen.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hold Guds befalinger«, Børnenes sangbog, s. 68-69.

Gør dit personlige studium bedre

Find et tidspunkt, der fungerer for dig. Det er oftest lettest at lære af de hellige skrifter, når du kan studere dem uden at blive forstyrret. Find et tidspunkt, der fungerer for dig, og gør dit bedste for konsekvent at studere på det tidspunkt hver dag.

Billede
Moses holder stentavler

Illustration af Moses, som holder de ti bud, af Sam Lawlor