Det Gamle Testamente 2022
16.-22. maj. 5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34: »Tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren«


»16.-22. maj. 5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34: ›Tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»16.-22. maj. 5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Moses på bjerget

Illustration af Moses på Nebobjerget, © Providence Collection/med tilladelse fra goodsalt.com

16.-22. maj

5 Mosebog 6-8; 15; 18; 29-30; 34

»Tag dig i agt, at du ikke glemmer Herren«

Tænk over, hvordan du kan tilpasse aktiviteterne i dette oplæg til børnenes behov. Hvis du f.eks. underviser små børn, kan du hjælpe dem med at forberede sig til dåb ved at tilpasse aktiviteterne under »Overholdelse af mine pagter bringer store velsignelser« i afsnittet for ældre børn.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene fortælle om ting, de har lært om Moses i Primary eller derhjemme i løbet af de sidste par uger. Vis dem om nødvendigt billeder af begivenheder i Moses’ liv for at genopfriske deres hukommelse. Fortæl dem, at du i dag vil tale om ting, som Moses underviste i, da hans liv på jorden var ved at være slut.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

5 Mosebog 6:5

Jeg kan elske Herren af hele mit hjerte.

Moses lærte israelitterne, at de skulle elske Herren af hele deres hjerte, sjæl og styrke. Tænk over, hvordan du kan hjælpe de børn, du underviser, til at få større kærlighed til vor himmelske Fader og Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Tegn et hjerte, omridset af en krop og en stærk arm på tavlen. Læs 5 Mosebog 6:5, og peg på billederne, når du læser ordene »hjerte«, »sjæl« og »styrke«. Lad børnene skiftes til at pege på billederne, når klassen gentager skriftstedet sammen med dig.

  • Syng en sang, der handler om Guds kærlighed, som f.eks. »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42). Hjælp børnene med at finde ord i sangen, der viser, at vor himmelske Fader elsker os. Hjælp dem med at få idéer til, hvordan vi kan vise ham, at vi også elsker ham.

5 Mosebog 6:6-9

Skrifterne er Guds ord.

Rådet i 5 Mosebog 6:6-9 var beregnet på at hjælpe israelitterne til »tage [sig] i agt, at [de] ikke glemmer Herren« og hans ord (v. 12). Hvordan kan du hjælpe børnene til at gøre skrifterne til en fast del af deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at gemme skrifterne i lokalet, mens de andre børn lukker øjnene. Lad børnene åbne øjnene igen og prøve at finde skrifterne. Brug nøglesætningerne fra 5 Mosebog 6:6-9 og fortæl børnene, at Moses bad israelitterne om at placere skriftsteder på steder, hvor de ville se dem og lære fra dem hver dag. Hjælp børnene med at komme på steder derhjemme, hvor de kan placere skriftsteder, så de kan se dem hver dag.

  • Syng en sang om skrifterne, såsom »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog, s. 66). Del dit vidnesbyrd om, at skrifterne er Guds ord, og fortæl børnene, hvordan de bringer velsignelse i dit liv.

Billede
Jesus knæler og holder en mand

Jesus Kristus er en profet som Moses.

5 Mosebog 18:15-18

Profeter underviser os om Jesus Kristus.

Moses profeterede om, at Jesus Kristus ville komme, og at vi skulle lytte til de ord, Jesus ville sige os.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp et af børnene med at læse 5 Mosebog 18:18, og fortæl dem, at den profet som Moses, som Gud ville oprejse, er Jesus Kristus. For at hjælpe børnene med at se, på hvilke måder Moses og Jesus ligner hinanden, kan du medbringe billeder af ting, Moses gjorde, og ting, Jesus Kristus gjorde, og lade børnene matche dem. Du kan f.eks. medbringe billeder af Moses og Jesus, der ordinerer andre og underviser (se Evangelisk kunst, nr. 15, 16, 38, 39).

  • Vis børnene et billede af vores profet i dag, og del noget, han har lært os om Frelseren. Bed børnene om at tegne et billede af profeten, de kan vise deres familie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

5 Mosebog 6:6-9

Guds ord skal ligge mig på sinde.

Moses lærte os, at Guds ord skulle ligge os på sinde, og han gav israelitterne råd om, hvordan de altid skulle holde sig Guds ord for øje. Hvordan vil du inspirere børnene til at lære af Guds ord hver dag?

Mulige aktiviteter

  • Skriv ord og sætninger på tavlen fra 5 Mosebog 6:6-9, der viser, hvor og hvordan israelitterne skulle huske Guds ord (såsom når du er hjemme, er ude, går i seng, i din hånd, og dit hjem). Tilskynd børnene til at finde disse ord i versene. Hvad lærer vi i disse vers om, hvordan vi gør skrifterne til en del af vores hverdag? Spørg børnene, hvad de kan gøre for at huske Guds ord i deres hverdag?

  • Giv hvert barn et stykke papir, og tilskynd dem til at skrive en sætning ned fra 5 Mosebog 6, som giver mening for dem. Bed dem om at fortælle, hvorfor de valgte deres sætning. Foreslå, at de udsmykker deres papir og udstiller det derhjemme for at huske det. Lad børnene skrive andre sætninger ned, de finder i skrifterne.

5 Mosebog 15:7-11

Jeg kan tjene dem omkring mig med glæde.

Lærdommene i 5 Mosebog 15:7-11 kan hjælpe de børn, du underviser, med at forstå, at det at hjælpe andre indebærer mere end handlingerne i sig selv. De bør udføres med et villigt hjerte.

Mulige aktiviteter

  • Skriv hvem, hvorfor og hvordan på tavlen. Bed børnene om at læse 5 Mosebog 15:7-11 for at finde ud af, hvem vi skal hjælpe, hvorfor vi skal hjælpe dem, og hvordan vi bør have det med at hjælpe. Bed dem om at skrive, hvad de finder ud af på tavlen. Syng en sang, der understreger budskabet i disse vers, såsom »Har jeg gjort noget godt« (Salmer og sange, nr. 143).

  • Bed børnene om at tænke på nogle, de kan hjælpe – særligt i deres egen familie. Giv dem tid til at skrive ned, hvad de vil gøre denne uge for at hjælpe denne person. Lav om muligt planer for, at I som klasse kan hjælpe nogen, der har brug for det.

5 Mosebog 30:8-10

Overholdelse af mine pagter bringer store velsignelser.

Lige som israelitterne har vi brug for konstant påmindelse om at overholde vores pagter. At læse 5 Mosebog 30:8-10 kan hjælpe børnene til bedre at forstå, hvad en pagt er og inspirere dem til at holde deres pagter.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvad en pagt er (hvis de har brug for hjælp, kan du foreslå, at de finder en definition under »Pagt« i Guide til skrifterne (https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures?lang=dan)). Tegn et skema med to kolonner på tavlen med overskrifterne: Israelitternes løfter og Guds løfter. Lad børnene lede i 5 Mosebog 30:8-10 og udfylde skemaet. (Hjælp om nødvendigt børnene til at forstå betydningen af sætningerne i v. 9.) Bær vidnesbyrd om de velsignelser, du har modtaget, fordi du har holdt dine pagter.

  • Lad børnene lave en liste på tavlen over de løfter, vi afgiver ved dåben, og de løfter, vor himmelske Fader giver os (se L&P 20:37, 77). Hvad kan vi gøre for altid at huske Frelseren og overholde vores pagter?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at lade som om du er et familiemedlem, og bed dem om at fortælle dig en ting, de har lært i klassen dag. Opmuntr dem til at dele det, de fortalte dig, med en i deres familie, når de kommer hjem.

Gør undervisningen bedre

Stil inspirerede spørgsmål. Stil spørgsmål, der opfordrer børnene til ikke blot at genfortælle fakta, men at dele deres vidnesbyrd om sandheder i evangeliet. Hvis I f.eks. taler om buddene, kan du bede børnene om at fortælle, hvordan det har været til velsignelse for dem at overholde buddene.