Det Gamle Testamente 2022
2.-8. maj. 2 Mosebog 35-40; 3 Mosebog 1; 16; 19: »Hellig for Herren«


»2.-8. maj. 2 Mosebog 35-40; 3 Mosebog 1; 16; 19: ›Hellig for Herren‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»2.-8. maj. 2 Mosebog 35-40, 3 Mosebog 1; 16; 19«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Templet i São Paulo i Brasilien

2.-8. maj

2 Mosebog 35-40; 3 Mosebog 1; 16; 19

»Hellig for Herren«

Mens du studerer skrifterne under bøn denne uge, så tænk på de børn, du underviser. Helligånden kan hjælpe dig til at vide, hvilke sandheder de skal lære, og hvordan du skal undervise dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Læg alle børnenes navne i en beholder. Bed et barn om at vælge et af navnene, og tilskynd det barn, hvis navn blev trukket, til at dele noget, han eller hun har lært for nyligt fra Det Gamle Testamente. Tal med børnene om, hvordan det, de lærer, hjælper dem til at komme Jesus Kristus nærmere. Fortsæt, indtil alle har haft mulighed for at dele noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

2 Mosebog 36:1

Jeg kan hjælpe til med at udføre Herrens værk.

Små børn har gaver, de kan bruge til at bidrage til Herrens værk på jorden. Hvordan kan du hjælpe børnene til at få lyst til at dele, hvad Herren har givet dem?

Mulige aktiviteter

  • Læs 2 Mosebog 36:1 for børnene, og bed dem om at lytte efter, hvad Herren gav til Besal’el og Oholiab for at hjælpe dem med at bygge helligdommen (åbenbaringsteltet). Fortæl hvert barn om en gave han eller hun har (det kan være til hjælp at spørge deres forældre). Bær vidnesbyrd om, at Gud har givet gaver til alle sine børn.

  • Fortæl børnene, hvorfor du ønsker at hjælpe med Herrens arbejde. Hjælp dem til at komme på måder, de også kan deltage på (såsom at lære om en forfader, fortælle nogle om Jesus eller tjene et familiemedlem). Skriv idéerne ned på nogle små sedler, læg dem i en beholder, og bed hvert barn om at trække én og udføre handlingen på sedlen.

2 Mosebog 40:17-34

Jeg kan føle Guds nærvær på hellige steder.

Herren befalede israelitterne at bygge åbenbaringsteltet, så han kunne »tage bolig hos dem« (2 Mos 25:8). Du kan hjælpe børnene med at lære om de hellige steder, Gud har givet os i dag, til at hjælpe os med at føle hans nærvær.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af det gamle åbenbaringstelt (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Bed børnene om at finde forskellige dele af åbenbaringsteltet på billedet, såsom lysestagen eller alterne og forklar, at disse ting var beregnet til at hjælpe israelitterne med at tænke på Herren (du kan få flere oplysninger om åbenbaringsteltet i 2 Mos 40:17-34). Hvilke hellige steder har vi i dag, der hjælper os med at tænke på Herren?

  • Vis et billede af et tempel, og læs 2 Mosebog 25:8 for børnene. Forklar, at Gud også i dag har givet os hellige steder, hvor vi kan være ham nær. Hjælp børnene med at opremse nogle af disse steder. Bed børnene om at fortælle, hvordan de føler, når de tænker på disse hellige steder. Del med dem, at vi også kan føle os nær Gud, når vi beder, uanset hvor vi er.

  • Lav denne uges aktivitetsside sammen med dem. Mens I gør det, kan I synge en sang sammen om templet, såsom »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog, s. 99).

    Billede
    Templet i Rom i Italien

    Ligesom det gamle åbenbaringstelt, leder templet os til Frelseren.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

2 Mosebog 35:20-29; 36:1

Gud har givet mig gaver, så jeg kan bidrage til hans værk.

Alle vor himmelske Faders børn har noget, de kan bidrage med i hans værk. De børn, du underviser, har måske brug for din hjælp til at se, hvordan de kan bruge deres gaver til at hjælpe med at udføre Guds arbejde.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af åbenbaringsteltet (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Spørg børnene, hvilke materialer der måske har været brug for til at bygge åbenbaringsteltet. Læs 2 Mosebog 35:20-29 sammen med børnene, og bed dem om at se efter, hvordan de nødvendige materialer blev skaffet. Bær vidnesbyrd om, at hvert eneste barn har noget at bidrage med i Herrens værk.

  • Bed børnene om at læse 2 Mosebog 36:1 for at finde ud af, hvad Herren gav til dem, der blev kaldet til at hjælpe med at bygge åbenbaringsteltet. Bed dem om at fortælle, hvad de føler Herren har givet dem som hjælp til at opbygge hans rige (kom om nødvendigt med forslag). Hvordan kan vi bruge disse ting til velsignelse for andre?

2 Mosebog 40:17-33

Jeg kan blive mere som Jesus Kristus og vor himmelske Fader.

Åbenbaringsteltet gav ikke blot israelitterne mulighed for at have Guds nærvær med sig, det lærte dem også ting, de kunne gøre for at blive mere som Gud.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse 2 Mosebog 40:17-33 for at identificere ting, der var en del af åbenbaringsteltet og finde nogle af dem på billedet af det gamle åbenbaringstelt (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Lad børnene lave deres egne tegninger af åbenbaringsteltet. Tal om, hvordan hver del af åbenbaringsteltet kunne vise noget om Frelseren eller vor himmelske Fader. Vidnesbyrdets ark kan f.eks. minde os om Guds bud, alteret kan minde os om Jesu Kristi offer, lysestagen kan minde os om, at Frelseren er verdens lys osv.

  • Bed børnene om at læse 2 Mosebog 25:8 for at finde ud af, hvorfor Herren ville have israelitterne til at bygge en »helligdom« (eller åbenbaringstelt). Hjælp børnene til at komme på steder og situationer, hvor vi kan føle Herrens nærvær. Hvordan hjælper disse steder os til at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

3 Mosebog 1:1-4

Gennem Jesu Kristi forsoning kan jeg blive tilgivet.

De dyreofringer, der blev foretaget i Det Gamle Testamente, var beregnet til at lære israelitterne om den tilgivelse, der blev gjort mulig via Jesu Kristi forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af Jesus Kristus i Getsemane og på korset (se Evangelisk kunst, nr. 56, 57). Forklar, at Herren befalede israelitterne at foretage ofringer for at lære dem, at de kunne blive tilgivet for deres synder via Jesu Kristi forsoning. Læs 3 Mosebog 1:1-4 sammen med børnene, og bed dem om at se efter ord eller sætninger, der minder dem om Jesu Kristi offer.

  • Vis et billede af Jesus Kristus, der besøger folket i Amerika (se Evangelisk kunst, nr. 82). Forklar, at da Jesus Kristus var blevet korsfæstet og var opstået, lærte han folket i Amerika, hvorfor de ikke længere behøvede at ofre dyr. Læs 3 Nefi 9:19-20 sammen, og spørg børnene, hvad vi er befalet at ofre i stedet. Hvad betyder det at ofre et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd? Foreslå, at de søger på »Sønderknust hjerte« i Guide til skrifterne (https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures?lang=dan) for at finde hjælp til at besvare dette spørgsmål. Opfordr dem til at grunde over, hvordan de kan ofre et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd til Herren.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd børnene til denne uge at spørge vor himmelske Fader, hvordan han ønsker, at de skal bidrage til hans arbejde i deres familie.

Gør undervisningen bedre

Led børnene til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Dit hovedformål bør være at hjælpe de børn, du underviser, til at styrke deres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Hvad kan du gøre for at hjælpe dem med at forstå, hvordan det, at efterleve evangeliets sandheder, vil hjælpe dem til at blive mere som Faderen og Sønnen?