Det Gamle Testamente 2022
21.-27. marts. 2 Mosebog 1-6: »Jeg husker på min pagt«


»21.-27. marts. 2 Mosebog 1-6: ›Jeg husker på min pagt‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»21.-27. marts. 2 Mosebog 1-6«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Moses og brændende busk

Moses og den brændende busk, af Harry Anderson

21.-27. marts

2 Mosebog 1-6

»Jeg husker på min pagt«

Begynd studiet med en bøn, og spørg om hjælp for at finde budskaber i 2 Mosebog 1-6, der er relevante i dit liv og for din tjeneste i Guds rige.

Nedskriv dine indtryk

Invitationen til at bosætte sig i Egypten reddede bogstaveligt talt Jakobs familie. Men efter hundredvis af år var deres efterkommere blevet gjort til slaver, og de blev terroriseret af den nye farao, »som ikke kendte til Josef« (2 Mos 1:8). Det ville have været naturligt for israelitterne at tænke over, hvorfor Gud lod dette ske for dem, hans pagtsfolk. Huskede han den pagt, som han havde indgået med dem? Var de stadig hans folk? Kunne han se, hvor meget de led?

Der kan have været tidspunkter, hvor I har haft lyst til at stille lignende spørgsmål. Du tænker måske: »Ved Gud, hvad jeg går igennem?« Kan han høre mine bønner om hjælp? Historien i 2 Mosebog om Israels udfrielse fra Egypten giver et klart svar på den slags spørgsmål: Gud glemmer ikke sit folk. Han husker sine pagter med os og indfrier dem til sin tid og på sin måde (se L&P 88:68). »Jeg vil udfri jer med løftet arm,« erklærer han. »Jeg er Herren jeres Gud, som fører jer bort fra tvangsarbejdet« (2 Mos 6:6-7).

Du kan finde en oversigt over 2 Mosebog i »Anden Mosebog« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Mosebog 1-2

Jesus Kristus er min befrier.

En af hovedtemaerne i 2 Mosebog er, at Gud har kraften til at befri sit folk fra undertrykkelse. Israelitternes slavebinding, som den er beskrevet i 2 Mosebog 1, kan ses som et symbol på det fangenskab, vi alle står overfor på grund af synd og død (se 2 Ne 2:26-27; 9:10; Alma 36:28). Og Moses, israelitternes udfrier, kan ses som et billede på, eller repræsentation af, Jesus Kristus (se 5 Mos 18:18-19; 1 Ne 22:20-21). Læs 2 Mosebog 1-2 med den sammenligning i tankerne. Du lægger måske mærke til, at både Moses og Jesus blev skånet for døden som små børn (se 2 Mos 1:22-2:10; Matt 2:13-16) og begge tilbragte tid i den vilde natur, før de påbegyndte deres tjenestegerning (se 2 Mos 2:15-22; Matt 4:1-2). Hvad har du ellers lært af 2 Mosebog om åndeligt fangenskab? Om Frelserens udfrielse?

Se også D. Todd Christofferson, »Forløsning«, Liahona, maj 2013, s. 109-112.

Billede
Moses som baby i kurv

Moses mellem dunhammere, © Providence Collection/samtykke givet af goodsalt.com

2 Mosebog 3-4

Gud giver kraft til dem, han kalder til at udføre sit værk.

I dag kender vi Moses som en stor profet og leder. Men Moses så ikke sig selv på den måde, da Herren først kaldte ham. »Hvem er jeg,« sagde Moses undrende, »at jeg skulle gå til Farao?« (2 Mos 3:11). Herren kendte ham dog og vidste, hvem Moses virkelig var – og hvem han ville blive til. Læs 2 Mosebog 3-4, og læg mærke til, hvordan Herren manede Moses til ro og svarede på hans bekymringer. Hvad finder du i disse kapitler, som kan inspirere dig, når du føler dig utilstrækkelig? Hvordan velsigner Herren sine tjenere med mere kraft til at udføre det, han ønsker? (se Moses 1:1-10, 24-39; 6:31-39, 47). Hvornår har du set Herren udføre sit værk, igennem dig eller andre?

Få mere at vide om Moses, liv og tjenestegerning i »Moses« i Guide til skrifterne.

2 Mosebog 5-6

Herrens plan bliver opfyldt, når han vil.

Selv om Moses modigt stillede sig op foran Farao, som Gud havde befalet, og bad ham frigive israelitterne, så nægtede Farao. Faktisk gjorde han israelitternes liv endnu hårdere. Moses og israelitterne undrede sig måske over, hvorfor tingene ikke gik godt, når Moses gjorde, som Gud bad ham om (se 2 Mos 5:22-23).

Har du nogensinde følt, at du udførte Guds vilje, men ikke oplevede det ventede gode resultat? Gennemgå 2 Mosebog 6:1-8, og se efter, hvad Herren sagde for at få Moses til at holde ud. Hvordan har Herren hjulpet dig med at udføre sit værk?

2 Mosebog 6:3

Hvem er Jahve?

Jahve er et af navnene på Jesus Kristus og refererer til den førjordiske Frelser. Joseph Smiths oversættelse forklarer, at profeterne Abraham, Isak og Jakob kendte Herren ved hans navn (se 2 Mos 6:3). Når udtrykket »Herren« anvendes i Det Gamle Testamente, så refererer det som regel til Jahve. I 2 Mosebog 3:13-15, er titlen »JEG ER« også en reference til Jahve (se også L&P 38:1; 39:1).

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebog 1-2.Flere forskellige kvinder spillede en afgørende rolle i Guds plan for at frembringe en befrier af israelitterne. I kan som familie læse om jordemødrene Shifra og Pua (2 Mos 1:15-20); Moses’ mor, Jokebed, og hans søster, Mirjam (2 Mos 2:2-9; 4 Mos 26:59); Faraos datter (2 Mos 2:5-6, 10); og Moses’ kone Sippora (2 Mos 2:16-21). Hvordan fremmede disse kvinder Guds plan? Hvordan minder disse oplevelser os om Jesu Kristi mission? I kan også samle billeder af kvindelige slægtninge og forfædre og fortælle hinanden historierne om dem. Hvordan er vi blevet velsignet af retfærdige kvinder? Præsident Russell M. Nelsons budskab »En inderlig bøn til mine søstre« (Liahona, nov. 2015, s. 95-98) kan give noget ekstra til jeres diskussion.

2 Mosebog 3:1-6.Da Moses nærmede sig den brændende tornebusk, sagde Herren, at han skulle tage sine sko af som et tegn på ærbødighed. Hvordan kan vi vise ærbødighed for hellige steder? Hvad kan vi eksempelvis gøre for at gøre vores hjem til et helligt sted, hvor Herrens ånd kan hvile? Hvordan kan vi vise mere ærbødighed for andre hellige steder?

2 Mosebog 4:1-9.Herren gav Moses kraft til at udføre tre mirakler som tegn for at vise Israels børn, at han havde sendt Moses. Hvad lærer disse tegn os om Jesus Kristus?

2 Mosebog 5:2.Hvad kan det betyde for os at »kende« Herren? Hvordan kan vi lære ham at kende? (se for eksempel Alma 22:15-18). Hvordan påvirker vores forhold til ham vores lyst til at adlyde ham? (se også Joh 17:3; Mosi 5:13).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Når jeg vil ære min himmelske Fader«, Børnenes sangbog, s. 12.

Gør vores læring bedre

Før en studiebog. Du kan have nytte af at bruge en dagbog eller notesbog til at skrive tanker, ideer, spørgsmål eller indtryk ned, der kommer, når du studerer.

Billede
Faraos datter finder Moses som baby

Moses bliver fundet i sivene af Faraos datter, af George Soper