Det Gamle Testamente 2022
21. - 27. marts. 2 Mosebog 1-6: »Jeg har husket min pagt«


»21. - 27. marts. 2 Mosebog 1-6: ›Jeg har husket min pagt‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»21. - 27. marts. 2 Mosebog 1-6«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Moses og den brændende tornebusk

Moses og den brændende tornebusk af Harry Anderson

21. - 27. marts

2 Mosebog 1-6

»Jeg har husket min pagt«

Indled din forberedelse til at undervise med at læse 2 Mosebog 1-6. Denne uges oversigt i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå disse kapitler, og dette oplæg kan give dig forslag til undervisningen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis flere genstande, der vedrører beretningerne i disse kapitler – for eksempel en stor kurv eller en babydukke. Bed børnene om at bruge disse genstande til at fortælle deres yndlingsdele af Moses’ historie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

2 Mosebog 1-2

Gud kan arbejde igennem mig for at nå sine mål.

Moses spillede en vigtig rolle i at befri Israel fra trældom. Men han ville ikke have været i stand til at opnå dette, hvis hans mor, hans søster, Faraos datter og andre trofaste kvinder ikke havde beskyttet og passet på ham.

Forslag til aktiviteter

  • Brug denne uges aktivitetsside til at fortælle børnene, hvordan Jokebed (Moses’ mor), Miriam (hans søster) og Faraos datter passede på Moses. Påpeg, at Moses på grund af disse og andre trofaste kvinder var i sikkerhed og en dag ville føre Israels børn i sikkerhed. Bed børnene om at tegne et billede af mennesker, der passer på dem.

    Billede
    Moses som baby i kurven

    Moses i sivene, © Providence Collection/licensed from goodsalt.com

  • Syng en sang sammen om tjeneste f.eks. »Jesus siger: Elsk enhver« (Børnenes sangbog, s. 39). Hjælp børnene med at tænke på små ting, de kan gøre for at hjælpe andre derhjemme, i kirken og i skolen.

2 Mosebog 3

Jesus kan hjælpe mig med at gøre gode ting.

Moses bekymrede sig for, om han kunne udfri israelitterne fra Egypten. Men Herren lovede, at han ville hjælpe Moses. Hjælp børnene med at få tro på, at Frelseren også vil hjælpe dem.

Forslag til aktiviteter

  • Fortæl børnene om, hvordan Herren gav Moses et vigtigt job at udføre. Læs udvalgte vers fra 2 Mosebog 3. Fortæl hvad Moses følte (se 2 Mos 3:6, 11), og hvad Herren fortalte ham (se v. 12 og 14). Bed børnene om at gentage sætningen »Jeg vil være med dig« og fortæl om en gang, hvor Herren var med dig, da du havde noget vigtigt at gøre for ham.

  • Hjælp børnene med at komme i tanke om situationer, hvor de måske vil blive bedt om at gøre noget, der synes hårdt. Forklar, at ligesom Jesus hjalp Moses, vil Jesus også hjælpe dem. Syng en sang om, hvordan Jesus hjælper os som f.eks. »Jeg vil gå med Jesus« (ChurchofJesusChrist.org). Bær vidnesbyrd om, at Frelseren vil hjælpe os, når vi er bekymrede eller bange.

  • Klip papirhjerter ud, og skriv på dem, hvordan Herren hjælper børnene. Anbring hjerterne nedad på gulvet. Bed børnene om at skiftes til at vælge hjerter, og hjælp dem med at læse, hvad der står på dem.

2 Mosebog 3:1-5

Jeg kan være ærbødig på hellige steder.

Brug historien om Moses og den brændende busk til at hjælpe børnene med at forstå, hvorfor vi behandler hellige ting med ærbødighed.

Forslag til aktiviteter

  • Læs 2 Mosebog 3:1-5, og forklar, at Moses udviste ærbødighed ved at tage sine sko af. Hvad gør vi for at vise ærbødighed i kirken? Syng en sang sammen om ærbødighed, f.eks. »Når jeg vil ære min himmelske Fader« (Børnenes sangbog, s. 12). Hjælp børnene med at finde ord i sangen, der lærer os, hvordan vi viser ærbødighed. Hvorfor ønsker Herren, at vi skal være ærbødige?

  • Vis nogle billeder af situationer, hvor vi skal være ærbødige og nogle, hvor vi ikke behøver at være ærbødige, såsom ved et nadvermøde, en bøn, i en park eller til en fødselsdagsfest. Bed børnene om at sortere billederne for at vise, hvor vi skal være ærbødige.

  • Bed børnene om at tegne billeder af sig selv og pege på deres billeder, mens I taler om, hvordan de kan være ærbødige over for forskellige dele af deres krop, såsom deres øjne, ører, mund, hænder og fødder.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

2 Mosebog 1-2

Gud arbejder gennem os alle for at opfylde sit formål.

Mange mennesker hjalp med at opfylde Guds hensigter ved at beskytte den unge Moses’ liv. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå den vigtige rolle, som vi alle spiller for at opfylde Guds vilje?

Forslag til aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om Moses som baby. Brug denne uges aktivitetsside og 2 Mosebog 1:22, 2:1-10 til at sammenfatte historien om Moses’ barndom. Læs skriftstedshenvisningerne på aktivitetssiden, og spørg børnene, hvad hver af kvinderne gjorde for at beskytte Moses’ liv.

  • Fortæl børnene om mennesker, du beundrer på grund af deres trofasthed i at tjene Gud og folk omkring dem, selv når de tjener i det små. Bed børnene om at tale om mennesker, som de kender, der trofast har tjent Gud og andre. Hvad er vores rolle i Guds værk?

2 Mosebog 3-4

Herren vil hjælpe mig med at udføre sin vilje.

Moses følte sig utilstrækkelig i sin kaldelse, men Herren lovede, at han ville være med Moses og hjælpe ham. Hvordan kan denne beretning inspirere de børn, som du underviser?

Forslag til aktiviteter

  • Brug beretningen i 2 Mosebog 3; 4:1-17 til at lade børnene skiftes til at spille Moses. Medbring om nødvendigt rekvisitter, som de kan bruge f.eks. en lommelygte og en plante, der kan repræsentere den brændende busk.

  • Bed børnene om at læse 2 Mosebog 3:11, 4:1, 10 og find ud af, hvordan Moses havde det med at bede Farao om at lade israelitterne gå. Hvornår har de haft lignende følelser? Hvilket råd ville børnene give Moses for at hjælpe ham? Hjælp dem med at få øje på, hvordan Herren indgød mod i Moses (se 2 Mos 3:12, 4:2-9, 11-12).

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du følte, at Gud hjalp dig med at passe en kaldelse eller tjene ham på en eller anden måde. Bed børnene om at fortælle om engang, hvor Herren hjalp dem.

2 Mosebog 3:1-5

Jeg kan være ærbødig på hellige steder.

Herren bad Moses om at tage sine sko af ved den brændende busk for at vise respekt og ærbødighed. Hvordan kan du bruge denne beretning til at lære børnene om ærbødighed?

Forslag til aktiviteter

  • Læs 2 Mosebog 3:1-5, og bed børnene om at sammenfatte disse vers med deres egne ord. Hvad kan vi gøre for at vise ærbødighed på hellige steder, såsom i kirken eller i templet? Hjælp børnene med at lave »ærbødighedsposer« til at tage med hjem, der indeholder papirstrimler med ideer til, hvordan man kan være ærbødig. Foreslå dem, at de derhjemme fortæller deres familie om disse forslag.

  • Syng en sang sammen om ærbødighed, f.eks. »Når jeg vil ære min himmelske Fader« (Børnenes sangbog, s. 12), og bed hvert barn om at komme med en definition på ærbødighed ud fra sangens tekst.

  • Brug billedet Jesus rydder ud i templet (Evangelisk kunst, nr. 51) til at fortælle historien i Matthæus 21:12-13. Hvordan var Moses’ holdning i 2 Mosebog 3:1-5 forskellig fra pengevekslernes holdning? Hvorfor ønsker Frelseren, at vi skal behandle hellige ting med ærbødighed?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

For at hjælpe børnene til at fortælle, hvad de har lært i 2 Mosebog 1-6, kan du tilskynde dem til at tegne et billede af en af de personer, som de lærte om i klassen, som de kan fortælle familie om.

Gør undervisningen bedre

Børn har gavn af gentagelser. Vær ikke bange for at gentage aktiviteter flere gange især med yngre børn. Dette vil hjælpe børnene til at huske, hvad du har lært dem.