Det Gamle Testamente 2022
7. - 13. marts. 1 Mosebog 37-41: »Herren var med Josef«


»7. - 13. marts. 1 Mosebog 37-41: ›Herren var med Josef‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»7. - 13. marts. 1 Mosebog 37-41«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Josef af Egypten i fængsel

Illustration af Josef af Egypten i fængsel af Jeff Ward

7. - 13. marts

1 Mosebog 37-41

»Herren var med Josef«

Hvilke sandheder fra 1 Mosebog 37-41 har børnene i din klasse brug for at forstå bedre? Vær opmærksom på de tilskyndelser, der kommer til dig, når du forbereder dig til undervisningen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv børnene et par minutter til at tegne noget, de har lært om evangeliet derhjemme eller i kirken. Bed børnene om at vise og tale om deres tegninger.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

1 Mosebog 37

Jeg kan være venlig mod min familie.

Josefs brødre var jaloux på ham og behandlede ham utilbørligt. Hvordan kan du hjælpe børnene med at forstå vigtigheden af at være venlig mod andre, især familiemedlemmer?

Forslag til aktiviteter

  • Til at fortælle historien om Josef og hans brødre fra 1 Mosebog 37, kan du bruge billederne i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Lad børnene hjælpe ved at fortælle om detaljer, de kender om historien. Stil dem spørgsmål som »Hvordan var Josefs brødre uvenlige over for ham?« Hjælp børnene med at tænke over ting, som brødrene kunne have gjort for at udtrykke deres kærlighed over for Josef. Hvad skal vi gøre, når vi føler vrede mod vores familiemedlemmer?

  • Vis et billede af en familie (se Evangelisk kunst, nr. 112), eller bed børnene om at tegne et billede af deres familie. Bed dem om at fortælle, hvordan de kan være venlige mod deres familie.

  • Syng en sang sammen om at elske vores familie, f.eks. »En glad familie« (Børnenes sangbog, s. 104). Hvad kan vi gøre for at hjælpe vores familie med at blive glade?

  • Lad børnene farve denne uges aktivitetsside og tegne et billede af familiemedlemmer, der er venlige.

1 Mosebog 37:18-28, 39:20-23

Gud kan hjælpe mig, når der sker dårlige ting.

Der skete mange dårlige ting med Josef, men han valgte at holde befalingerne, og Herren var med ham. Små børn kan af dette lære, at Gud ønsker at hjælpe dem i livets svære stunder.

Forslag til aktiviteter

  • Beskriv nogle af de svære ting, som skete for Josef (se 1 Mos 37:23-28, 39:20. Når du har fortalt børnene om hver vanskelighed, som Josef stod over for, så bed dem om at gentage: »Herren var med Josef« (1 Mos 39:2).

  • Vis et billede af Frelseren, der hjælper folk, som står over for udfordringer (se Evangelisk kunst, nr. 40-43). Bed børnene om at fortælle, hvordan Frelseren hjalp folk. Bær dit vidnesbyrd om, at Herren kan hjælpe os, når der sker dårlige ting for os.

  • Syng en sang om Frelserens kærlighed f.eks. »Jesus er en dyrebar ven« (Børnenes sangbog, s. 37). Fortæl om en oplevelse, hvor du følte Guds kærlighed i en svær tid. Vis et billede af Jesus, og bed børnene om at fortælle, hvad de føler for ham.

1 Mosebog 41:15-36, 47-57

Gud advarer mig om farer.

Gud hjalp Josef med at forstå, at Faraos drømme var en advarsel om at forberede sig på hårde tider, der lå forude. Hjælp børnene med at forstå, at Gud kan advare dem om farer herunder åndelige farer.

Billede
Den fængslede Josef fortolker drømme

Josef fortolker mundskænkens og bagerens drømme af François Gérard

Forslag til aktiviteter

  • Læg billeder af mad rundt i rummet, og bed børnene om at samle dem og »opbevare« dem i en beholder. Brug denne aktivitet til at fortælle børnene om, hvordan Gud advarede Farao om at forberede sig på en tid, hvor der ikke ville være mad (se 1 Mos 41:15-36, 47-57). Lad børnene tegne billeder af de ting, som Farao drømte om, og brug derefter deres billeder til at undervise deres familier derhjemme.

  • Vis et billede af den nuværende profet. Fortæl børnene om læresætninger eller advarsler, som Gud har givet os gennem ham. Forklar, at vi vil blive velsignet og beskyttet, når vi følger profeten. Bed børnene om at fremføre noget, som de kan gøre for at følge profetens råd.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

1 Mosebog 39:1-3, 20-23, 41:38

Hvis jeg er trofast, vil Gud hjælpe mig i svære tider.

Selv om Josef havde mange svære prøvelser, forblev han trofast, og »Herren var med ham« (1 Mos 39:3). Hans oplevelser kan hjælpe børnene med at føle sig sikre på, at Gud vil hjælpe dem under prøvelser.

Forslag til aktiviteter

  • Hjælp børnene med at finde ord og sætninger i 1 Mosebog 39:1-3, 20-23, 41:38, der viser, at Gud var med Josef i hans vanskelige periode. Bed om muligt børnene om at lave et lille tegn, der udtrykker en af de sætninger, de fandt. Tilskynd dem til at tage deres skilte med hjem for at minde dem om, at Herren vil være med dem under deres prøvelser.

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de tror sætningen »Herren var med Josef« betyder (1 Mos 39:2). Bed dem om at fortælle om oplevelser, hvor de har følt, at Herren var med dem eller deres familier i en hård tid. Fortæl lignende oplevelser fra dit eget liv.

1 Mosebog 37:3-28

Jeg kan være glad, når der sker gode ting for andre.

Jalousi førte til, at Josefs brødre traf forfærdelige valg. Deres forkerte valg skadede Josef og knuste deres fars hjerte. Denne historie kan hjælpe børnene med at vælge at være glade, når andre bliver velsignet af Herren.

Forslag til aktiviteter

  • Bed børnene om at gennemgå 1 Mosebog 37:3-11 og tegne billeder af Josefs frakke og hans to drømme. Hvordan havde Josefs brødre det med Josef? Hvordan kunne de have reageret anderledes? Diskuter, hvorfor det er vigtigt at være glad, når der sker gode ting for andre mennesker.

  • Bed børnene om at fortælle om nogle situationer, hvor en person kan føle sig jaloux på en anden. Syng en sang om at vise hinanden kærlighed, det kan være »Elsker hverandre«, (Salmer og sange, nr. 199). Påpeg, at vor himmelske Fader kan hjælpe os med at udskifte følelser af jalousi med følelser af kærlighed.

1 Mosebog 39:7-12

Med Herrens hjælp kan jeg overvinde fristelse.

Når de børn, du underviser, møder fristelser i deres liv, kan de få styrke fra Josefs eksempel med at overvinde fristelse.

Forslag til aktiviteter

  • Vis et billede af Josef og Potifars hustru (se Evangelisk kunst, nr. 11), og fortæl historien i 1 Mos 39:7-12. Hvordan overvandt Josef fristelse? Hjælp børnene med at finde ordene i 1 Mosebog 39:7-12, der besvarer dette spørgsmål – for eksempel vidste Josef, at det ville være at »synde mod Gud« at være sammen med Potifars hustru (v. 9).

  • Bed børnene om at tænke over situationer, hvor børn på deres alder kan blive fristet til at træffe forkerte valg. Bed dem om i et rollespil at fremføre, hvordan de kan følge Josefs eksempel i disse situationer – på hvilke måder kan vi for eksempel blive påmindet om Gud, når vi bliver fristet?

  • Vis to magneter, der repræsenterer henholdsvis Gud og Satan, og en lille metalgenstand som en papirklips, der repræsenterer os. Brug magneterne til at illustrere, at jo tættere vi er på Gud, jo stærkere vil hans indflydelse være på os, og det samme er tilfældet, når vi kommer tættere på Satan. Hvad kan vi gøre for at komme tættere på Gud? Hvordan kan Helligånden hjælpe os?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at fortælle, hvordan de kan færdiggøre følgende sætning: »Jeg kan være som Josef ved at .« Bed dem om at fortælle deres familier, hvordan de fuldendte sætningen.

Gør undervisningen bedre

Del med hinanden. Når I drøfter evangeliske principper, så bed børnene om dele deres tanker, følelser og oplevelser. Du vil opdage, at de har mange meningsfulde indsigter.