Det Gamle Testamente 2022
28. februar-6. marts. 1 Mosebog 28-33: »Herren er i sandhed på dette sted«


»28. februar-6. marts. 1 Mosebog 28-33:›Herren er i sandhed på dette sted‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»28. februar-6. marts. 1 Mosebog 28-33«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Templet i Tijuana i Mexico

28. februar-6. marts

Mosebog 28-33

»Herren er i sandhed på dette sted«

Mens du læser 1 Mosebog 28-33, så tænk over, hvad du lærer af fortællingerne om Jakob og hans familie. Skriv alle de indtryk ned, som du modtager.

Nedskriv dine indtryk

Kapitel 28 og 32 i 1 Mosebog fortæller om to åndelige oplevelser, som profeten Jakob havde. Begge skete i den vilde natur, men under meget forskellige omstændigheder. Det første, som Jakob oplevede, var under en rejse til sin mors hjemland for at finde en kone. På vejen tilbragte han natten med en sten som hovedpude. Han havde måske ikke forventet at finde Herren på sådan et øde sted. Men Gud viste sig for Jakob i en livsændrende drøm, og Jakob udbrød: »Herren er i sandhed på dette sted, og jeg vidste det ikke« (1 Mosebog 28:16). Flere år senere var Jakob igen ude i den vilde natur. Denne gang var han på vej tilbage til Kana’an og stod over for en potentielt dødsensfarlig genforening med sin vrede bror Esau. Men Jakob vidste, at når han behøvede en velsignelse, så kunne han søge Herren, selv i vildnisset (se 1 Mosebog 32).

Måske oplever du, at du befinder dig i dit eget vildnis og søger efter en velsignelse fra Gud. Måske er dit vildnis en svær familierelation, ligesom Jakob også havde. Måske føler du dig langt fra Gud eller føler, at du har brug for en velsignelse. Nogle gange kommer velsignelsen uventet, andre gange går der en kamp forud for den. Hvad du end har behov for, så kan du opdage, at selv i dit vildnis, så er »Herren i sandhed på dette sted«.

Billede
Learn More image
Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Mosebog 28; 29:1-18

Jeg er blevet lovet Abrahams velsignelser i templet.

På sin vej til Karan for at finde en kone, drømte Jakob om en stige, der strakte sig fra jorden til himmelen, hvor Gud stod over den. I den drøm fornyede Gud de samme pagter, som han havde indgået med Abraham og Isak med Jakob (se 1 Mos 28:10-17; se også 1 Mos 12:2-3; 26:1-4). Præsident Marion G. Romney delte, hvad han tænkte om det, som stigen kunne repræsentere: »Jakob var klar over, at de pagter, han indgik med Herren, var de trin på stigen, som han selv måtte klatre op ad for at få de lovede velsignelser – velsignelser, som ville berettige ham til at komme i himlen og være sammen med Herren … Templer er for alle os, hvad Betel var for Jakob« (»Temples – The Gates to Heaven«, Ensign, mar. 1971, s. 16).

Hvilke andre ord og udtryk i 1 Mosebog 28:10-22 antyder en forbindelse mellem Jakobs oplevelse og templets velsignelser? Mens du læser disse vers, så tænk over de pagter, du har indgået. Hvilke indtryk kommer til dig?

Når du læser 1 Mosebog 29:1-18, så tænk over den pagt, som Gud fornyede med Jakob i Betel (»Guds hus«; se 1 Mos 28:10-19). Husk på det, når du læser om Jakobs liv i 1 Mosebog 29-33. Hvordan har Herrens hus bragt dig nærmere til Gud?

Se også Yoon Hwan Choi, »Se dig ikke omkring, se op!«, Liahona, maj 2017, s. 90-92.

1 Mosebog 29:31-35; 30:1-24

Herren husker mig under mine prøvelser.

Selvom Rakel og Lea levede i en tid og kultur, der var anderledes end vores, så kan vi alle forstå nogle af de følelser, de havde. Mens du læser 1 Mosebog 29:31-35 og 30:1-24, så kig efter ord og udtryk, der beskriver Guds barmhjertighed over for Rakel og Lea. Tænk over, hvordan Gud har »set til [din] lidelse« og »ikke glemt« dig (1 Mosebog 29:32; 30:22).

Det er også vigtigt ikke at glemme, at selvom Gud hører os, så giver han i sin visdom os ikke altid lige præcis, hvad vi beder om. Overvej at nærlæse ældste Brook P. Hales’ budskab »Svar på bønner« (Liahona, maj 2019, s. 11-14) for at lære om forskellige måder, vor himmelske Fader svarer os på.

Få mere at vide om den kulturelle baggrund for denne historie i Det Gamle Testamente – Elevens hæfte: 1 Mosebog - 2 Samuel, 2003, s. 86-88.

Billede
Jakob og Esau omfavner hinanden

Illustration af Jakob og Esau, der omfavner hinanden, af Robert T. Barrett

1 Mosebog 32-33

Frelseren kan hjælpe os med at overvinde strid i vores familie.

Da Jakob vendte tilbage til Kana’an, var han »meget bange« for, hvordan Esau ville modtage ham (1 Mos 32:8). Mens du læser 1 Mosebog 32-33 om Jakobs møde med Esau og hans følelser op til det, så kan du tænke over dine egne familierelationer – måske en, der har brug for at hele. Måske kan denne historie inspirere dig til at række hånden ud til nogle. Spørgsmål som disse kan vejlede din læsning:

  • Hvordan gjorde Jakob sig klar til at møde Esau?

  • Hvad lægger du især mærke til ved Jakobs bøn i 1 Mosebog 32:10-13?

  • Hvad kan vi lære om tilgivelse af Esaus eksempel?

  • Hvordan kan Frelseren hjælpe os med at hele vores familierelationer?

Se også Lukas 15:11-32; Jeffrey R. Holland, »Forligelsens tjeneste«, Liahona, nov. 2018, 77-79.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebog 28-33.Brug »Jakob og hans familie« (i Historier fra Det Gamle Testamente) til at hjælpe børn med at forstå begivenhederne i disse kapitler. Måske kan familiens medlemmer stoppe op ved hvert billede og identificere det, der læres, såsom vigtigheden af ægteskab, pagter, arbejde og tilgivelse.

1 Mosebog 28:10-22.I kan bruge en stige (eller et billede af en) til at tale om, hvordan vores pagter er som en stige. Hvilke pagter har vi indgået, og hvordan bringer de os tættere på Gud? Måske vil medlemmerne i familien synes om at tegne drømme, som beskrives i 1 Mosebog 28:10-22.

Salmen »Nærmere, Gud, til dig« (Salmer og sange, nr. 53) blev inspireret af Jakobs drøm. Jeres familie kan synge denne sang og diskutere, hvad hvert vers lærer os.

1 Mosebog 32:25-33.I har måske familiemedlemmer, der godt kan lide en brydekamp. Hvorfor er det at brydes en god måde at beskrive søgen efter velsignelser fra Herren på? Hvad antyder Enosh 1:1-5; Alma 8:9-10 om, hvad »kamp … foran Gud« betyder?

1 Mosebog 33:1-12.Efter mange år med uvenskab blev Jakob og Esau forenet. Hvis Jakob og Esau kunne tale til os i dag, hvad kunne de så sige for at hjælpe os, når der er strid i vores familie?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Kære barn, din Gud er nær dig«, Salmer og sange nr. 44.

Gør dit personlige studium bedre

Se hen til Jesus Kristus. Det Gamle Testamente vidner om Jesus Kristus gennem sine historier og symboler. Du kan overveje at notere eller markere vers, der peger hen mod Frelseren og er særligt betydningsfulde for dig.

Billede
Jakob drømmer om engle på trapper

Jakobs drøm ved Betel, af J. Ken Spencer