Det Nye Testamente 2023
27. november - 3. december. 1-3 Johannes; Judas: »Gud er kærlighed«


»27. november - 3. december. 1-3 Johannes; Judas: ›Gud er kærlighed‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»27. november - 3. december. 1-3 Johannes; Judas«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus Kristus smiler, mens han sidder med smilende børn

Fuldkommen kærlighed, af Del Parson

27. november - 3. december

1-3 Johannes; Judas

»Gud er kærlighed«

Når du læser Johannes’ og Judas’ breve, søg da inspiration til, hvordan du kan vise din kærlighed til Gud. Nedskriv disse indtryk og følg dem.

Nedskriv dine indtryk

Da Johannes og Judas skrev deres breve, var den falske lære allerede begyndt at føre mange hellige til frafald. Nogle falske lærere satte endda spørgsmålstegn ved, om Jesus Kristus virkelig var »kommet i kød« (se for eksempel 1 Joh 4:1-3; 2 Joh 1:7). Hvad kan en kirkeleder gøre i en sådan situation? Apostlen Johannes kom med sit personlige vidnesbyrd om Frelseren: Det er vidnesbyrdet, som vi bærer, om det, som var fra begyndelsen, det, som vi har hørt, det, som vi har set med vore øjne, det, som vi betragtede og vore hænder rørte ved: livets ord (se 1 Joh 1:1). Og så lærte Johannes os om kærlighed: Guds kærlighed til os og den kærlighed, vi bør have til ham og alle hans børn. Når det kommer til stykke, var Johannes også vidne til dette. Han havde personligt oplevet Frelserens kærlighed (se Joh 13:23; 20:2), og han ønskede, at de hellige skulle føle den samme kærlighed. Johannes’ vidnesbyrd og lære om kærlighed er lige så nødvendig i dag, hvor der sættes spørgsmålstegn ved troen på Jesus Kristus, og der er en overflod af falske lærdomme. At læse Johannes’ breve kan hjælpe os med at møde nutidens modgang med mod, for »frygt findes ikke i kærligheden, men den fuldendte kærlighed fordriver frygten« (1 Joh 4:18).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Johannes; 2 Johannes

Gud er lys, og Gud er kærlighed.

Hvis du skulle vælge et eller to ord til at beskrive Gud, hvad ville de så være? I sine breve brugte Johannes ofte ordene »lys« og »kærlighed« (se for eksempel 1 Joh 1:5; 2:8-11; 3:16, 23–24; 4:7-21). Mens du læser Johannes’ to første breve, skal du tænke over de oplevelser, Johannes havde med Frelserens lys og kærlighed. Tænk for eksempel på, hvad Johannes lærte af Jesu lærdomme i Johannes 3:16-17; 12:35-36, 46; 15:9-14; 19:25-27. Kan du se nogen ligheder mellem disse lærdomme, og hvad 1 Johannes lærer os om Guds lys og kærlighed? Hvilke erfaringer har lært dig, at Gud er lys og kærlighed?

1 Johannes 2-4; 2 Johannes

»Hvis vi elsker hinanden, bliver Gud i os.«

Du vil også finde ord som »blive« og »bo« gentaget i alle Johannes’ breve. Kig efter disse ord, især når du læser 1 Johannes 2-4 og 2 Johannes. Hvad tror du, det betyder at »blive« eller »bo« i Gud og hans lære? (se 2 Joh 1:9). Hvad betyder det for dig at have Gud til at »blive« eller »bo« i dig?

1 Johannes 2:24-3:3

Jeg kan blive ligesom Jesus.

Synes målet om at blive kristuslignende nogle gange for uopnåeligt? Tænk over Johannes’ opmuntrende råd: »Kære børn, bliv i ham, for at vi kan have frimodighed, når han åbenbares, og … vi [skal] blive ligesom han« (1 Joh 2:28; 3:2). Hvad finder du i 1 Johannes 2:24-3:3, der giver dig tillid og trøst som en af Jesu Kristi disciple? Når du studerer Johannes’ breve, så se efter andre principper eller råd, der kan hjælpe dig i dine bestræbelse på at blive mere kristuslignende.

Se også Moroni 7:48; Lære og Pagter 88:67-68; Scott D. Whiting, »At blive som ham«, Liahona, nov. 2020, s. 12-14.

1 Johannes 4:12

Har noget menneske »nogen sinde set Gud«?

Joseph Smiths oversættelse, 1 Joh 4:12 tydeliggør, at »ingen har nogen sinde set Gud, bortset fra dem, der tror« (i JSO, 1 Joh 4:12; se også Joh 6:46; 3 Joh 1:11). Skrifterne fortæller om forskellige lejligheder, hvor Gud Faderen har vist sig for trofaste personer, deriblandt Johannes selv (se Åb 4; se også ApG 7:55-56; 1 Ne 1:8; L&P 76:23; JS-H 1:16-17).

1 Johannes 5

Når jeg udøver tro på Jesus Kristus og bliver født igen, kan jeg overvinde verden.

Når du læser 1 Johannes 5, så se efter, hvad vi skal gøre for at overvinde verden og få evigt liv. Hvordan kan det at overvinde verden se ud i dit liv? Du kan også finde svar og indsigt i ældste Neil L. Andersens budskab »At overvinde verden« (Liahona, maj 2017, s. 58-62).

Judas 1

»Opbyg … jer selv på jeres hellige tro«

Hvad fortæller Judas 1:10-19 dig om dem, der kæmper mod Gud og hans gerninger? Hvad kan du lære af vers 20-25 om, hvordan du kan bevare din stærke tro på Jesus Kristus?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Johannes 2:8-11.Hjælp jeres familie med at tænke over Johannes’ lære ved at samles i et mørkt rum, så familiemedlemmerne kan opleve forskellen mellem at gå »i mørke« og at gå »i lyset«. Hvordan får had os til at vandre i mørket og snuble? Hvordan bringer kærlighed til hinanden lys ind i vores liv?

1 Johannes 3:21-22.Hvad i disse vers øger den »frimodighed«, vi har til Gud og til vores evne til at modtage svar på vores bønner?

Billede
en familie knæler sammen i bøn

Når vi holder Guds bud, hjælper det os til at overvinde verden.

1 Johannes 5:2-3.Er der nogen bud, som vi synes er for »tunge« eller for svære at følge? Hvordan ændrer vores kærlighed til Gud den måde, vi ser på hans bud?

3 Johannes 1:4.Hvad betyder det at »vandre i sandhed«? I kan benytte denne lejlighed til at fortælle familiemedlemmer, hvordan I har set dem vandre i sandheden og tale om den glæde, dette bringer jer. Jeres familiemedlemmer kan måske lide at skrive om eller tegne sandheder, som de har lært på papirfodspor og bruge dem til at lave en sti, som jeres familie kan gå på sammen.

Judas 1:3-4.Er der nogle åndelige farer, der har »sneget sig … ind« i vores liv og familie? (Jud 1:4). Hvordan kan vi følge Judas’ formaning om »at kæmpe for den tro« og modstå disse farer? (Jud 1:3). Hvad kan vi gøre for at sikre, at der er »fred og kærlighed« i vores familie? (Jud 1:2).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hvor Gud er«, Børnenes sangbog, s. 76.

Gør dit personlige studium bedre

Find Guds kærlighed. Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Evangeli[et] er et kærlighedsevangelium – det handler om kærlighed til Gud og hinanden (»Guds kærlighed til sine børn«, Stjernen, juli 1988, s. 53). Mens du læser i skrifterne, skal du notere dig tegn på Guds kærlighed.

Billede
Kristus vandrer langs bredden af en sø

Gå med mig, af Greg K. Olsen.