Det Nye Testamente 2023
25.-31. december. Johannes’ Åbenbaring 15-22: »Den, der sejrer, skal arve dette«


»25.-31. december. Johannes’ Åbenbaring 15-22: ›Den, der sejrer, skal arve dette‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»25.-31. december. Johannes’ Åbenbaring 15-22«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus Kristus hilser på folk ved sit andet komme

Den evige stad, af Keith Larson

25.-31. december

Johannes’ Åbenbaring 15-22

»Den, der sejrer, skal arve dette«

Nogle gange er den største hindring for at lære nyt netop vores antagelse, at vi ikke behøver at lære det – at vi allerede ved det. Mens du læser i skrifterne, skal du være åben for ny indsigt, som Herren ønsker at give dig.

Nedskriv dine indtryk

Som du måske husker, begynder Johannes’ Åbenbaring med, at Frelseren erklærer sig som »begyndelsen og enden« (Åb 1:8). Passende nok slutter det med lignende ord: »Jeg er … begyndelsen og enden« (Åb 22:13). Men hvad betyder det? Begyndelsen og enden på hvad? Johannes’ Åbenbaring vidner i høj grad om, at Jesus Kristus er begyndelsen og enden på alt – på det store, omfattende drama om menneskets eksistens og frelse. Han er »det slagtede lam« fra verden blev grundlagt (Åb 13:8). Og han er kongernes konge, som gør en ende på ondskab, sorg og endog døden selv og indvarsler »en ny himmel og en ny jord« (Åb 21:1).

Men før denne nye himmel og nye jord ankommer, er der meget, vi skal overvinde: Plager, krige, voldsom ondskab – alt dette beskriver Johannes Åbenbaring levende. Men Jesus Kristus er også med os i denne del. Han er »den lysende morgenstjerne«, der skinner på den mørke himmel som et løfte om, at daggry snart kommer (Åb 22:16). Og det kommer snart. Han er på vej. Ligesom han inviterer os – »kom til mig« (Matt 11:28) – kommer han også til os. »Jeg kommer hurtigt,« erklærer han. Og med håb og tro, der er blevet renset i ilden i de sidste dages modgang, svarer vi, »kom, Herre Jesus« (Åb 22:20).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Johannes’ Åbenbaring 16-18; 21-22

Herren inviterer mig til at flygte fra Babylon og arve »den hellige by«.

Efter at have været vidne til ødelæggelsen og farerne i de sidste dage, så Johannes en fremtidig dag, der kan opsummeres i Herrens erklæring »Se, jeg gør alting nyt« (Åb 21:5). Dette kan forstås ved at sammenligne Johannes’ beskrivelse af Babylon, symbolet på verdslighed og ondskab (se Åb 16-18), med hans beskrivelse af det nye Jerusalem, symbol på himmelsk herlighed i Guds nærhed (se Åb 21-22). Nedenstående diagram kan hjælpe dig:

Babylon

Det ny Jerusalem

Babylon

Johannes’ Åbenbaring 16:3-6

Det ny Jerusalem

Johannes’ Åbenbaring 21:6; 22:1-2, 17

Babylon

Johannes’ Åbenbaring 16:10; 18:23

Det ny Jerusalem

Johannes’ Åbenbaring 21:23-24; 22:5

Babylon

Johannes’ Åbenbaring 17:1-5

Det ny Jerusalem

Johannes’ Åbenbaring 21:2

Babylon

Johannes’ Åbenbaring 18:11, 15

Det ny Jerusalem

Johannes’ Åbenbaring 21:4

Babylon

Johannes’ Åbenbaring 18:12-14

Det ny Jerusalem

Johannes’ Åbenbaring 21:18.21; 22:1-2

Hvilke andre forskelle kan du se?

Du kan også tænke over, hvad det betyder for dig at »drag[e] ud fra« Babylon (Åb 18:4). Hvad finder du i Johannes’ Åbenbaring 21-22, der inspirerer dig til at gøre det?

Billede
Jesus med mennesker med lys på hans højre hånd og mennesker i mørke på hans venstre

Den sidste dom, af John Scott

Johannes’ Åbenbaring 20:12-15; 21:1-4

Alle Guds børn vil blive dømt ud fra livets bog.

Forestil dig, at en forfatter tilbød at skrive en bog om dit liv. Hvilke detaljer eller oplevelser, ville du tage med? Hvis du vidste, at dine fremtidige gerninger også ville blive nedskrevet, hvordan ville du så tilgå dit liv på en anden måde? Tænk over dette, mens du læser Johannes’ Åbenbaring 20:12-15. Hvad håber du, at der vil blive skrevet om dig i livets bog? Hvordan vil du beskrive Frelserens rolle i din livets bog? Efter din mening, hvorfor er det vigtigt, at det kaldes »lammets livsbog«? (Åb 21:27).

Hvis tanken om at stå foran Gud for at blive dømt er ubehagelig for dig, kan du overveje at læse Johannes’ Åbenbaring 21:1-4. Med henvisning til disse vers har ældste Dieter F. Uchtdorf sagt:

»Dommens dag bliver en nådens og kærlighedens dag – en dag, hvor knuste hjerter heles, hvor sorgens tårer erstattes med af tårer af taknemlighed, hvor alt bliver rettet op. Ja, der vil være dyb sorg på grund af synd. Ja, vi vil fortryde og ærgre os over vore fejltrin, vores tåbelighed og vores stædighed, som har gjort, at vi vil gå glip af en mere strålende fremtid.

Men jeg har tillid til, at vi ikke blot vil være tilfredse med Guds dom, vi vil også blive forbavset og overvældet over hans uendelige nåde, barmhjertighed, gavmildhed og kærlighed til os, hans børn« (»O, hvor stor er ikke vor Guds plan!Liahona, nov. 2016, s. 21).

Hvordan påvirker disse sandheder den måde, du ser den endelige dom på? Hvad inspirerer disse sandheder dig til at ændre i dit liv?

Se også Guide til skrifterne, »Livets bog«.

Johannes’ Åbenbaring 22:18-19

Betyder disse vers, at der ikke kan være andre hellige skrifter end Bibelen?

Nogle folk har citeret Johannes’ Åbenbaring 22:18-19 som en grund til at afvise Mormons Bog og andre af de sidste dages hellige skrifter. Du kan finde svar på denne indvending i ældste Jeffrey R. Hollands budskab »Mine ord … ophører aldrig« (Liahona, maj 2008, s. 91-94).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Johannes’ Åbenbaring 15:2-4.Mens jeres familie drøfter disse vers, som refererer til »Moses’ sang« og »Lammets sang«, kan I læse Moses’ sang i 2 Mosebog 15:1-19 samt andre sange, der er nævnt i skrifterne, som Lære og Pagter 84:98-102. Hvorfor kan de, der får »sejret over dyret« (Åb 15:2), få lyst til at synge sange som disse? Måske kan jeres familie synge en lovsang eller børnesang.

Johannes’ Åbenbaring 19:7-9.Måske kan I kigge på bryllupsbilleder fra jeres slægtshistorie eller tale om en gang, hvor jeres familie deltog i en bryllupsfest. Hvorfor er et ægteskab en god sammenligning af Herrens pagt med hans kirke? (se også Matt 22:1-14).

Johannes’ Åbenbaring 20:2-3.Hvordan kan 1 Nefi 22:26 hjælpe os med at forstå, hvad det kan betyde for Satan at være »bundet«?

Johannes’ Åbenbaring 22:1-4.Hvad kan det betyde at have Frelserens navn »på [vores] pande«? (Åb 22:4; se også 2 Mos 28:36-38; Mosi 5:7-9; Alma 5:14; Moro 4:3; L&P 109:22; David A. Bednar, »Ærefuldt have ry og anseelse«, Liahona, maj 2009, s. 97-100).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Når Jesus atter kommer her«, Børnenes sangbog, s. 46-47.

Gør undervisningen bedre

Følg op på opfordringer til at handle. »Når I følger op på en opfordring til at handle, viser I [jeres familie], at I er interesseret i dem, og hvordan evangeliet velsigner dem. Du kan også give dem muligheder til at fortælle om deres erfaringer« (Undervisning på Frelserens måde, s. 35).

Billede
Jesus Kristus rider på en hest ned fra himlen ved sit andet komme

Kristus i røde rober sidder på en hvid hest.