Det Nye Testamente 2023
18.-24. december. Jul: »En stor glæde«


»18.-24. december. Jul: ›En stor glæde‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»18.-24. december. Jul«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
nyfødt baby

Lille lam, af Jenedy Paige

18.-24. december

Jul

»En stor glæde«

Overvej, hvordan det at tænke over Frelserens fødsel og mission kan bidrage til at bringe en ånd af fred og hellighed til juletiden.

Nedskriv dine indtryk

Hvorfor bringer fødslen af en baby sådan en glæde? Måske fordi en ny baby kan være et symbol på håb. Der er noget ved et helt nyt liv fuld af muligheder, der indbyder os til at tænke over, hvad livet kan bringe for det barn, og hvilke vidunderlige ting han eller hun vil udrette. Aldrig har det været mere sandt end ved fødslen af Guds Søn, Jesus Kristus. Aldrig har der været sat mere lid til et barn, og aldrig har der været født et med så mange forventninger til.

Da en engel opfordrede hyrderne til at lede efter en nyfødt i en krybbe, så gav han dem også et budskab om det barn. Det var et budskab om håb – at denne baby var kommet til jorden for at udføre en hellig mission. Hyrderne fortalte, »hvad der var blevet sagt til dem … og alle, der hørte det, undrede sig over, hvad hyrderne fortalte dem; men Maria gemte alle disse ord i sit hjerte og grundede over dem« (Luk 2:17-19). Måske vil det være en god idé at følge Marias eksempel denne jul: At grunde i dit hjerte over de ting, du har lært om Frelseren i år. Hvordan opfyldte han sin forløsende mission i de beretninger, du har læst? Og endnu vigtigere, hvordan har hans mission ændret dit liv? Bagefter kan du måske føle dig inspireret til at følge hyrdernes eksempel: Hvordan vil du fortælle, hvad Jesus Kristus har gjort for dig?

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20

Jesus Kristus steg ned for at blive født blandt os på jorden.

Selvom du har hørt eller læst historien om Jesu Kristi fødsel mange gange før, så studér den denne gang med dette in mente: Julen er ikke kun en fejring af, hvordan Jesus kom ned til denne verden, men også en viden om hvem han er – vor Herre og Frelser Jesus Kristus – og hvorfor han kom« (Craig C. Christensen, »Den sande beretning om julen«, Det Første Præsidentskabs julebudskab, 4. dec. 2016, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Hvad ved du om, hvem Jesus Kristus var, før han blev født? (se for eksempel Joh 17:5; Mosi 3:5; L&P 76:13-14, 20-24; Moses 4:2). Hvordan påvirker denne viden dine følelser, når du læser om hans fødsel?

Hvad ved du om, hvorfor Jesus Kristus kom til jorden (se for eksempel? Luk 4:16-21; Joh 3:16-17; 3 Ne 27:13-16; L&P 20:20-28). Hvordan påvirker denne viden dine følelser for Frelseren? Hvordan påvirker det, hvordan du lever?

Se også 2 Korinther 8:9; Hebræerne 2:7-18; 1 Nefi 11:13-33; Alma 7:10-13.

1 Korinther 15:21-26; Kolossenserne 1:12-22; 1 Peter 2:21-25

Jesus Kristus opfyldte sin mission og gjorde det muligt for mig at arve evigt liv.

Selvom historien om Kristi fødsel var omgivet af mirakuløse begivenheder, så var hans fødsel bare endnu en i rækken, hvis det ikke var for det store værk, som han udførte senere i livet. Som præsident Gordon B. Hinckley sagde det: »Jesusbarnet fra Betlehem ville blot være et barn som alle andre, hvis det ikke havde været for den forløsende Kristus i Getsemane have og på Golgata og opstandelsens triumferende realitet« (»Den forunderlige og sande beretning om julen«, Stjernen, dec. 2000, s. 6).

Billede
Jesus knæler i Getsemane have

Getsemane, af J. Kirk Richards

Bevis på Frelserens guddommelige mission og hans stærke kærlighed til andre findes gennem hele Det Nye Testamente. Hvilke skriftsteder eller beretninger kommer du i tanke om? Du kan kigge tilbage i dette materiale eller i din studiebog og kigge på nogle af de indtryk, som du har nedskrevet. Du kunne også læse 1 Korinther 15:21-26, Kolossenserne 1:12-22 samt 1 Peter 2:21-25 og tænke over, hvordan Frelseren og hans værk har velsignet dit liv. Hvad føler du dig inspireret til at ændre i dit liv? Hvordan vil du trække på Frelserens kraft?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20.Hvordan kan I fejre Jesu Kristi fødsel med jeres familie? Her er nogle forslag, eller I kan selv finde på nogen:

  • Læs eller lav et rollespil over dele af juleevangeliet sammen.

  • Se videoen »Jesusbarnet« (JesuKristiKirke.org).

  • Undersøg nogle af ressourcerne i samlingen »Jesus Kristus« i Evangelisk bibliotek, især i afsnittet »Hans fødsel (jul)«.

  • Se Det Første Præsidentskabs julebudskab (broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

  • Syng julesange sammen, eller vælg nogle naboer eller venner, som I kan besøge og synge for (se Salmer og sange, nr.124-138).

  • Udfør tjenestearbejde.

  • Bed jeres familie om at se efter detaljer i juleevangeliet, der kan give dem forslag til pynt eller dekorationer, de kan lave, og som kan minde dem om Jesus Kristus.

1 Korinther 15:21-26; Kolossenserne 1:12-22; 1 Peter 2:21-25.Hvorfor er vi taknemmelige for, at Jesus Kristus blev født? Hvilke gaver har han givet os? Hvordan kan vi vise ham vores taknemmelighed? Jeres familie kan synge en sang, der lærer os om hans mission såsom »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20).

»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrdHvis I ønsker at hjælpe jeres familie med at fokusere på Frelseren i julen, kan I måske bruge lidt tid på at læse og studere »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (JesuKristiKirke.org). Måske kunne I lære nogle passager fra »Den levende Kristus« udenad eller finde beskrivelser af Frelserens liv i Det Nye Testamente, der understøtter udtalelser i den. I kan også bede jeres familie om at skrive deres eget vidnesbyrd om Jesus Kristus og hvis de bliver tilskyndet til det, læse det for familien.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Til en stald så lav og ringe«, Børnenes sangbog, s. 25.

Gør personligt studium bedre

Se hen til Jesus Kristus. Skrifterne underviser os om, at alt vidner om Jesus Kristus (se Moses 6:62-63), så vi bør se efter ham i alt. Når du læser skrifterne, kan du eventuelt lægge særligt mærke til eller markere vers, der lærer dig om ham. Brug tid i dagene op til juleaften på at se efter ting omkring dig, der vidner om Jesus Kristus.

Billede
Maria, Josef og hyrderne omkring Jesusbarnet

Fødslen, af Brian Call