Det Nye Testamente 2023
18.-24. december. Jul: »En stor glæde«


»18.-24. december. Jul: ›En stor glæde‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2021

»18.-24. december. Jul«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
nyfødt spædbarn

Lille lam, af Jenedy Paige

18.-24. december

Jul

»En stor glæde«

Denne undervisning er en mulighed for at hjælpe de børn, du underviser, til at fejre Frelserens fødsel, liv og mission ved juletid. Hav denne tanke i baghovedet, når du forbereder dig på at undervise.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og lad børnene fortælle, hvad de ved om Frelserens fødsel.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 2:1-12; Lukas 2:1-14

Jesus Kristus kom til jorden som et spædbarn.

Børn elsker historien om Jesu Kristi fødsel. Hvilke doktrinære sandheder finder du i denne beretning, som du føler, børnene bør forstå?

Mulige aktiviteter

  • Læs Lukas 2:1-14 for børnene, eller beskriv begivenhederne i disse vers ved at henvise til »Kapitel 5: Jesus Kristus bliver født« (i Historier fra Det Nye Testamente). Lad dem tegne disse begivenheder og bruge dem til selv at fortælle beretningen. Hvorfor er vi glade for, at Jesus Kristus blev født?

  • Bed børnene om at fortælle beretningen om de vise mænd, der følger stjernen for at finde Jesus. Hvis de har brug for at blive mindet om beretningen, kan du slå op i Matthæus 2:1-12 eller »Kapitel 7: De vise mænd« (i Historier fra Det Nye Testamente). Gem et billede af Jesus i lokalet. Tegn en stjerne, eller klip en ud af papir, og hold den oppe i luften. Bed dem om at spille de vise mænd, der bærer på gaver, og før dem rundt i lokalet for at finde Jesus. Hjælp børnene med at tænke på gaver, som vi kan give Jesus.

  • Syng et par af disse sange sammen med børnene (se Salmer og sange, nr. 101-118; Børnenes Sangbog,, 20-34). Bed dem om at fortælle noget, hver sang lærer os, som de mener er vigtigt at vide.

Billede
Jesus knæler i Getsemane have

Getsemane, af J. Kirk Richards

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det muligt for mig at bo hos min himmelske Fader igen en dag.

Forstår de børn, du underviser, hvorfor Jesus Kristus kom til jorden? Tag dig tid til at tænke over, hvad Frelseren har gjort for dig personligt, og hvordan du kan hjælpe dem til at forstå, hvad han har gjort for dem.

Mulige aktiviteter

  • Medbring en indpakket gave eller kasse med et billede af Jesus Kristus indeni. Sæt en mærkat på gaven, hvor der står »Johannes 3:16«, og fortæl børnene, at det er et fingerpeg om, hvad der er i gaven. Læs Johannes 3:16 sammen med dem, og lad dem gætte, hvad der er i gaven og åbne den. Hvorfor sendte Gud os sin Søn?

  • Hjælp børnene til at afslutte denne sætning: »Jesus Kristus kom til jorden for at .« Vis derefter billeder af Frelserens sonoffer, død og opstandelse (se Evangelisk kunst, nr. 56-59), og fortæl kort om hver af disse begivenheder. I kan også synge om, hvorfor Jesus kom til jorden, eksempelvis »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20-21). Bær dit vidnesbyrd om Jesus Kristus og det, han har gjort for dig.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20

Jesus Kristus kom til jorden som et spædbarn.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at fokusere på Jesus Kristus i julen?

Mulige aktiviteter

  • Bed et af børnene om at læse om nogle af begivenhederne i forbindelse med Frelserens fødsel (se Matt 1:18-25; 2:1-12; Luk 1:26-38; 2:1-20). Lad de andre børn skiftes til at tegne det, skrifterne beskriver, på tavlen. Hvad lærer disse historier os om Jesus Kristus?

  • Anspor børnene til på flere små sedler at skrive ting, de kan gøre, der hjælper dem til at fokusere på Frelseren i juletiden. Bed dem om at fortælle, hvad de skrev. Bed børnene om at tage sedlerne med hjem og gøre de ting med deres familier, som de skrev på sedlerne.

  • Syng julesange om Frelseren (se Børnenes sangbog, s. 20-34; Salmer og sange, nr. 101-118) og bed dem om at nævne deres yndlingslinje eller sætning i sangene.

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det muligt for mig at bo hos min himmelske Fader igen en dag.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at gennemgå, hvad de har lært i år, og forstå, hvorfor de har brug for Jesus Kristus i deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvem er Jesus Kristus? på et stykke papir, og Hvorfor kom han til jorden? på et andet, og hæng dem på forskellige vægge i lokalet. Lad hvert barn læse et af disse skriftsteder: Matthæus 16:15-16, Johannes 3:16, 1 Nefi 10:4, Mosija 3:8, Alma 7:10-13 og 3 Nefi 27:14-15. Bed børnene om at finde svarene på de to spørgsmål på væggene i de skriftsteder, de læser. Lad dem skrive deres svar ned og hænge dem på væggen ved siden af det spørgsmål, det passer til. Hvordan kan vi vise vores taknemmelighed for det, som Jesus Kristus har gjort for os?

  • På tavlen kan de skrive alle de navne eller titler på Jesus, de kan komme i tanker om (se Guide til skrifterne, »Jesus Kristus«). Hvad lærer disse navne os om Jesus Kristus og hans mission? Hvorfor har vi brug for Jesus Kristus i vores liv?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Giv børnene en opmuntring til at finde mindst en måde at tjene en anden på eller komme Jesus Kristus nærmere på denne jul.

Gør undervisningen bedre

Bed børnene om at fortælle, hvad de har lært. Børn kan have en stor positiv indflydelse på deres familier. Bed de børn, du underviser, om at fortælle deres familier noget, som de har lært i Primary. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 30).