Det Nye Testamente 2023
11.-17. december. Johannes’ åbenbaring 6-14: De har sejret ved Lammets blod


»11.-17. december. Johannes’ åbenbaring 6-14: De har sejret ved Lammets blod, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente, 2023, 2021

»11.-17. december. Johannes’ Åbenbaring 6-14«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus står blandt stjernerne

Sammensat kunstværk af Eric Johnsen: Det store råd, af Robert T. Barrett; stjernehob med tilladelse fra Det Europæiske Rumagentur

11.-17. december

Johannes’ Åbenbaring 6-14

De har sejret ved Lammets blod

Tænk på de børn, du underviser, mens du læser Johannes’ Åbenbaring 6-14. Helligånden kan hjælpe dig til at finde sandheder, der er relevante for dem.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis nogle billeder, der hjælper børnene til at huske ting, de har lært for nyligt derhjemme eller til Primary. Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om billederne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Johannes’ Åbenbaring 7:9, 13-14

Jesus Kristus hjælper mig til at blive helt ren.

Johannes så mange mennesker i klæder, der var »gjort … hvide i Lammets blod« (v. 14). Overvej, hvordan dette syn kan hjælpe børnene til at forstå vigtigheden af at blive hel ren gennem Jesu Kristi forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene noget hvidt tøj (eller et billeder af det) og et billede af Jesus. Læs Johannes 7:9, 13-14 for dem, og bed dem om at pege på billedet og tøjet, hver gang de hører ordet hvid. Forklar, at hvide klæder symboliserer renhed og minder os om, at Jesus Kristus kan rense os for vores fejltagelser.

  • Vis børnene et hvidt stykke stof eller papir, og lad dem snavse det til med en tusch eller ved at komme noget jord på. Forklar, at når vi er ulydige mod buddene, så kan det føles som om, vi har fået snavs på vores tøj. Vis et billede af Jesus i Getsemane (eksempelvis Evangelisk kunst, nr. 56), fjern det snavsede stykke stof eller papir, og vis dem et rent. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus kan hjælpe os til at blive helt rene.

  • Syng en sang om dåb, eksempelvis »Når jeg skal døbes« (Børnenes sangbog, s. 53), og tal om, hvordan Jesus hjælper os til at blive rene, når vi bliver døbt.

Johannes’ Åbenbaring 12:7-11

Jeg udviste tro på Jesus Kristus i den førjordiske tilværelse.

I krigen i himlen besejrede Guds trofaste børn Satan »ved deres vidnesbyrds ord« og ved at vise tro på Jesus Kristus (Åb 12:11). Det fortsætter de med at gøre i dag.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at forstå, hvad det vil sige at følge nogens eksempel, ved at vælge et barn til at være »leder«, og bede de andre om at følge ham eller hende, uanset hvad han eller hun gør. Lad derefter andre børn være lederen. Læs Johannes’ Åbenbaring 12:7-11 for dem og forklar, at før vi blev født, valgte vi at følge Jesus og ikke Satan.

  • Syng en sang sammen om det førjordiske liv, eksempelvis »Alle har boet i himlen« (Lille Liahona, apr. 1999) eller »Jeg vil følge Guds plan« (Børnenes sangbog, s. 86-87). Stil spørgsmål som: »Hvad skete der i himlen, før vi blev født?« og »Hvad valgte vi at gøre?« (Se også »Indledning: Vor himmelske Faders plan« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 1-5).

Johannes’ Åbenbaring 14:6-7

Evangeliet blev gengivet i vore dage.

Johannes skrev om en engel, der ville bringe »et evigt evangelium« (Åb 14:6). Ved at snakke om Johannes’ Åbenbaring 14:6-7 får du mulighed for at bære vidnesbyrd om genoprettelsen af Jesu Kristi evangelium i vores tid.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af Moroni, der taler med Joseph Smith, mens du læser Johannes’ Åbenbaring 14:6 (se Evangelisk kunst, nr. 91). Bed børnene om at pege på englen på billedet. Fortæl dem beretningen om Moronis besøg (se »Kapitel 3: Englen Moroni og guldpladerne«, Historier fra Lære og Pagter, s. 13-16).

  • Giv børnene mulighed for at lave et rollespil over historien om Moroni, der besøger Joseph Smith (se JS-H 1:29-35). Hjælp dem med at nævne nogle velsignelser, som vi har glæde af, fordi Jesu Kristi evangelium er blevet gengivet. Bær dit vidnesbyrd om genoprettelsen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Johannes’ Åbenbaring 9:1-2

Evangeliet kan hjælpe mig med at overvinde fristelse.

Den røg, der formørkede luften i Johannes’ Åbenbaring 9:2, kan sammenlignes med fristelser (se 1 Ne 12:17).

Mulige aktiviteter

  • Tegn en sol og en mørk sky, og klip dem ud. Bed børnene om at læse Johannes’ Åbenbaring 9:2 og 1 Nefi 12:17 og skrive på den mørke sky, hvad røgen eller tågerne i disse vers symboliser. Anbring den mørke sky på tavlen, og lad dem lave en liste over fristelser, børn på deres egen alder oplever. Anbring derefter solen på tavlen, og bed dem om at lave en liste over redskaber, vor himmelske Fader har givet os til at vinde over verdens mørke.

Johannes’ Åbenbaring 12:7-11

Jeg udviste tro på Jesus Kristus i den førjordiske tilværelse.

De børn, du underviser, er på jorden, fordi de havde tro på Jesus Kristus i den førjordiske tilværelse og valgte at følge ham.

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 12:7-11 og skriv ordene drage, krig i himlen, styrtet, vidnesbyrd og Lammet på tavlen. Bed børnene om at sammenfatte disse vers ved at bruge ordene på tavlen. Hvad lærer vi om Jesus Kristus (Lammet) i disse vers? Hvad lærer vi om de valg, vi traf i den førjordiske tilværelse?

  • Lav tre kolonner på tavlen, og kald dem Før dette liv, I dette liv og Begge. Forbered sedler, der indeholder sandheder om den førjordiske tilværelse og jordelivet, eksempelvis Vi har et legeme, Vi har ikke noget legeme, Vi bor i Guds nærhed, Vi er i krig mod Satan, Vi udøver tro på Jesus Kristus og Vi følger Guds plan. Lad børnene skiftes til at tage en seddel og beslutte, hvilken kolonne den hører til i. Fortæl dem, du er overbevist om, at de fortsat kan udvise tro på Kristus.

Johannes’ Åbenbaring 14:6-7

Som del af genoprettelsen vil evangeliet blive forkyndt over hele verden.

Børnene, du underviser, kan hjælpe med at forkynde evangeliet »for alle folkeslag og stammer, tungemål og folk« (Åb 14:6).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Johannes’ Åbenbaring 14:6-7 og skrive ord eller udtryk på tavlen fra disse vers, som de synes er meningsfulde for dem. Lad dem tale om, hvorfor de valgte de ord eller vendinger. Forklar, at disse vers beskriver evangeliets gengivelse i vor tid. Spørg dem, hvordan de kan tage del i arbejdet med at forkynde evangeliet for verden.

  • Bed børnene om at læse Johannes’ Åbenbaring 14:7 og med deres egne ord omformulere det budskab, som englen havde til verden. Eller lad dem tegne et billede, som repræsenterer englens budskab. Hvad kan vi dele med andre om Jesu Kristi evangelium?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Motivér børnene til at skrive et ord eller kort tekststykke ned, som vil hjælpe dem med at huske noget, de har lært i klassen i dag. Bed dem om at vise, hvad de har skrevet til en derhjemme og fortælle, hvad de har lært.

Gør undervisningen bedre

Undervis i læren med musik. At synge sange med børnene kan underbygge den læresætning fra skrifterne, du underviser i. Du kan få ideer i »Brug musik til at undervise i læren« i afsnittet »Vejledning til sangperiode og til børnenes nadvermødeprogram« i slutningen af dette hæfte.