Nieuwe Testament 2023
17–23 juli. Handelingen 10–15: ‘Het Woord van God verbreidde zich en nam toe’


‘17–23 juli. Handelingen 10–15: “Het Woord van God verbreidde zich en nam toe”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘17–23 juli. Handelingen 10–15’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Petrus spreekt met Cornelius

17–23 juli

Handelingen 10–15

‘Het Woord van God verbreidde zich en nam toe’

Lees Handelingen 10–15 aandachtig door en laat de Geest op u inwerken. Wat kunt u uit deze hoofdstukken leren?

Schrijf uw indrukken op

Tijdens zijn aardse bediening trok Jezus Christus vaak aloude tradities en overtuigingen in twijfel. Daar ging Hij na zijn hemelvaart mee verder – Hij bleef zijn kerk immers door openbaring leiden. De discipelen van Jezus predikten het evangelie tijdens zijn aardse bediening bijvoorbeeld alleen aan andere Joden. Maar al snel nadat Petrus na de dood van de Heiland leider van de kerk op aarde was geworden, openbaarde Jezus Christus hem dat de tijd was aangebroken om het evangelie ook aan niet-Joden te prediken. Het idee om het evangelie aan andere volken te verkondigen, lijkt tegenwoordig heel normaal. Welke les schuilt er toch in dit verhaal voor ons? Eén les kan zijn dat een liefhebbende Heiland zowel in de vroegchristelijke als de hedendaagse kerk zijn gekozen leiders raad gaf en geeft (zie Amos 3:7; Leer en Verbonden 1:38). Voortdurende openbaring is een essentieel kenmerk van de ware en levende Kerk van Jezus Christus. We moeten net als Petrus voor voortdurende openbaring openstaan en ‘van elk woord van God’ leven (Lukas 4:4). Daartoe behoort ‘alles wat [Hij] heeft geopenbaard, alles wat Hij nu openbaart, en [de] vele grote en belangrijke dingen aangaande het koninkrijk van God’ die Hij nog zal openbaren (Geloofsartikelen 1:9).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Handelingen 10

‘God neemt niet iemand om de persoon aan.’

De Joden meenden al generaties lang dat men als ‘nageslacht van Abraham’ God welgevallig en uitverkoren was (zie Lukas 3:8). Alle anderen waren in hun ogen ‘onrein’ en God niet welgevallig. Wat leerde de Heer Petrus in Handelingen 10 over wie ‘Hem welgevallig’ is? (Handelingen 10:35.) Waaruit blijkt in dit hoofdstuk dat Cornelius’ leven de Heer welgevallig was? Overdenk wat het betekent ‘dat God niet iemand om de persoon aanneemt’ (vers 34; zie ook 1 Nephi 17:35). Waarom is het belangrijk dat u deze waarheid begrijpt?

De Joden keken dus neer op mensen die niet tot het nageslacht van Abraham behoorden. Hebt u zelf weleens onvriendelijke gedachten of vooroordelen gekoesterd jegens iemand die anders is dan u? Hoe kunt u die neiging overwinnen? Probeer de komende dagen eens iets simpels uit. Denk bij uw omgang met anderen: deze persoon is een kind van God. Hoe kijkt u dan anders tegen ze aan en gaat u anders met ze om?

Zie ook 1 Samuel 16:7; 2 Nephi 26:13, 33; Russell M. Nelson, ‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 92–95; ‘Peter’s Revelation to Take the Gospel to the Gentiles’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Handelingen 10; 11:1–18; 15

Mijn hemelse Vader leert me regel op regel door openbaring.

Petrus begreep het visioen beschreven in Handelingen 10 eerst niet. Hij twijfelde ‘bij zichzelf […] wat het […] kon betekenen’ (vers 17). Toch gaf de Heer Petrus naar zijn verlangen meer inzicht. Lees Handelingen 10, 11 en 15. Merk op hoe Petrus zijn visioen gaandeweg beter ging begrijpen. Hoe hebt u meer inzicht van God verlangd en gekregen toen u vragen had?

In Handelingen 10, 11 en 15 leest u dat de Heer zijn dienstknechten diverse keren door openbaring aanwijzingen gaf. Schrijf eventueel op wat u in deze hoofdstukken over openbaring te weten komt. Op welke manieren spreekt de Heer tot u?

Zie ook Quentin L. Cook, ‘Leiding door voortdurende openbaring aan profeten en door persoonlijke openbaring’, Liahona, mei 2020, 96–100; ‘The Jerusalem Conference’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Handelingen 11:26

Ik ben christen omdat ik in Jezus Christus geloof en Hem volg.

Waarom is het bijzonder om een christen te worden genoemd? (Zie Handelingen 11:26.) Wat houdt het voor u in om als een christen bekend te staan? Denk aan het belang van een naam. Wat betekent uw achternaam bijvoorbeeld voor u? Waarom is de naam van de kerk belangrijk voor u? (Zie Leer en Verbonden 115:4.) Wat betekent het voor u om de naam van Jezus Christus met een verbond op u te nemen? (Zie Leer en Verbonden 20:77.)

Zie ook Mosiah 5:7–15; Alma 46:13–15; 3 Nephi 27:3–8; Russell M. Nelson, ‘De correcte naam van de kerk’, Liahona, november 2018, 87–90.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Handelingen 10:17, 20.Hebben we ooit geestelijke ervaringen gehad die we later in twijfel trokken? Wat voor advies kunnen we elkaar geven om met onze twijfels af te rekenen? (Zie Neil L. Andersen, ‘Geloofsbepalende herinneringen’, Liahona, mei 2020, 18–22.)

Handelingen 10:34–35.Hoe kunt u uw gezin leren ‘dat God niet iemand om de persoon aanneemt’? (Handelingen 10:34.) U kunt eventueel afbeeldingen van mensen met verschillende culturele achtergronden laten zien terwijl uw gezin deze verzen leest. Hoe behoren de waarheden in deze verzen onze daden te beïnvloeden? (Zie bijvoorbeeld ‘Ik hou van jou’ [Kinderliedjes, p. 78–79].)

Handelingen 12:1–17.Uw gezin zou het verhaal over Petrus’ gevangenneming en de leden van de kerk die samenkomen om voor hem te bidden, kunnen naspelen. Wanneer zijn wij door gebed gezegend? Is er iemand voor wie we kunnen bidden, zoals een kerkleider of dierbare? Wat betekent het om ‘voortdurend’ te bidden? (Alma 12:5; zie ook Alma 34:27.)

Afbeelding
Petrus uit de gevangenis bevrijd

Petrus uit de gevangenis bevrijd, A.L. Noakes

Handelingen 14.Laat sommige gezinsleden bij het lezen van dit hoofdstuk de zegeningen noteren die de discipelen en de kerk ten deel vielen. Laat andere gezinsleden de tegenstand of beproevingen noteren die de discipelen ondervonden. Waarom staat God toe dat rechtschapen mensen moeilijkheden ondervinden?

Handelingen 15:1–21.Deze verzen beschrijven een geschilpunt in de kerk over de vraag of niet-Joodse bekeerlingen de wet van Mozes moesten onderhouden, inclusief de besnijdenis. Wat deden de apostelen met dat geschilpunt? Wat kunnen we leren uit dit voorbeeld over de manier waarop kerkleiders leiding geven aan het werk van de kerk?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Ik hou van jou’, Kinderliedjes, p. 78–79.

Ons onderwijs verbeteren

Maak een tekening. Tekeningen kunnen gezinsleden helpen om leringen en verhalen in de Schriften te visualiseren. U kunt met uw gezin eventueel tekeningen maken van wat u hebt gelezen, zoals Petrus’ visioen in Handelingen 10.

Afbeelding
Petrus en Cornelius

De gebeurtenissen van Petrus en Cornelius geven aan dat ‘God niet iemand om de persoon aanneemt’ (Handelingen 10:34).