Nieuwe Testament 2023
3–9 juli. Handelingen 1–5: ‘U zult Mijn getuigen zijn’


‘3–9 juli. Handelingen 1–5: “U zult Mijn getuigen zijn”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘3–9 juli. Handelingen 1–5’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Menigten mensen staan bij de rivier en laten zich in de rivier dopen

Pinksteren, Sidney King

3–9 juli

Handelingen 1–5

‘U zult Mijn getuigen zijn’

De Heilige Geest kan u bij het bestuderen van Handelingen 1–5 relevante leringen laten ontdekken. Let op verzen die indruk op u maken. Bedenk aan wie u iets over uw inzichten kunt vertellen.

Schrijf uw indrukken op

Hebt u zich weleens afgevraagd wat er door Petrus heen moet zijn gegaan toen de andere apostelen en hij ‘hun ogen naar de hemel gericht hielden’ toen Jezus naar zijn Vader opvoer? (Handelingen 1:10.) De kerk die de Zoon van God gesticht had, was nu in Petrus’ handen. De taak om ‘al de volken’ te onderwijzen lag nu bij hem (Mattheüs 28:19). Mocht hij zich onbekwaam of bang hebben gevoeld, dan is daar in het boek Handelingen niets van te bespeuren. We vinden wel voorbeelden van onverschrokken getuigenis en tot inkeer komen, wonderbaarlijke genezingen, geestelijke manifestaties en aanzienlijke groei van de kerk. Dit was en bleef de kerk van de Heiland en Hij leidde die nog steeds. In feite kan het boek Handelingen van de heilige apostelen ook Handelingen van Jezus Christus door middel van zijn apostelen heten. Petrus had nu de gave van de Heilige Geest. Hij was niet meer de ongeschoolde visser die Jezus aan de oever van de zee van Galilea aantrof. Hij was ook niet meer de radeloze man die een paar weken eerder nog bitter weende omdat hij Jezus van Nazareth verloochend had.

In het boek Handelingen leest u krachtige verklaringen over Jezus Christus en zijn evangelie. U ziet ook hoe dat evangelie mensen kan veranderen in de kloekmoedige discipelen die God voor ogen heeft. Dat geldt ook voor u.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Handelingen 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33

Jezus Christus leidt zijn kerk door middel van de Heilige Geest.

Het boek Handelingen beschrijft dat de apostelen er alles aan deden om de Kerk van Jezus Christus na de hemelvaart van de Heiland te vestigen. Jezus Christus was niet meer op aarde, maar Hij gaf de kerk door openbaring van de Heilige Geest leiding. Ga bij het lezen van de volgende teksten na hoe de Heilige Geest de nieuwe leiders van Christus’ kerk begeleidde: Handelingen 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33.

Als lid van Christus’ hedendaagse kerk hebben we allen de plicht om aan het werk van heil en verhoging deel te nemen: het evangelie van Jezus Christus naleven, voor behoeftigen zorgen, allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen, en families voor eeuwig verenigen. (Zie Algemeen handboek, 1.2.) Wat leert u van die eerste apostelen over vertrouwen op de leiding van de Heilige Geest?

Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Heilige Geest’.

Handelingen 2:36–47; 3:12–21

Met behulp van de beginselen en verordeningen van het evangelie kan ik tot Christus komen.

Bent u weleens ‘diep in [uw] hart geraakt’, zoals de Joden op de pinksterdag? (Handelingen 2:37.) Misschien had u ergens spijt van of wilde u gewoon veranderen. Wat zou u met die gevoelens moeten doen? De raad van Petrus aan de Joden staat in Handelingen 2:38. Let op de uitwerking van de eerste beginselen en verordeningen van het evangelie (geloof, bekering, doop en de gave van de Heilige Geest – oftewel de leer van Christus) op deze bekeerlingen (zie Handelingen 2:37–47).

U hebt zich misschien al laten dopen en de gave van de Heilige Geest ontvangen. Hoe blijft u de leer van Christus toepassen? Overweeg deze woorden van ouderling Dale G. Renlund: ‘We [kunnen] volmaakt worden als we [herhaaldelijk] geloof in [Christus] oefenen, ons bekeren, aan het avondmaal deelnemen om de verbonden en zegeningen van onze doop te hernieuwen, en de Heilige Geest in grotere mate als constante metgezel hebben. Naarmate we dat doen, zullen we meer op Christus lijken en tot het einde toe kunnen volharden, met alles wat dat tot gevolg heeft.’ (‘Heiligen der laatste dagen blijven het proberen’, Liahona, mei 2015, 56.)

Handelingen 3:19–21

Wat zijn de ‘tijden van verkwikking’ en ‘de tijden waarin alle dingen worden hersteld’?

De zinsnede ‘tijden van verkwikking’ slaat op het millennium, wanneer Jezus Christus op aarde zal terugkeren. De zinsnede ‘de tijden waarin alle dingen worden hersteld’ verwijst naar de herstelling van het evangelie, waarmee de wereld op het millennium wordt voorbereid.

Handelingen 3; 4:1–31; 5:12–42

Discipelen van Jezus Christus krijgen de macht om in zijn naam wonderen te verrichten.

De kreupele man hoopte geld te ontvangen van wie de tempel bezochten. Maar de dienstknechten van de Heer boden hem veel meer. Lees Handelingen 3, 4:1–31 en 5:12–42 door. Ga na wat voor uitwerking het beschreven wonder had op deze mensen:

  • De kreupele man

  • Petrus en Johannes

  • De getuigen in de tempel

  • De hogepriesters en leiders

  • Andere heiligen

Afbeelding
Petrus geneest een man

Wat ik heb, dat geef ik u, Walter Rane

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Handelingen 1:21–26.Na het lezen van Handelingen 1:21–26 kan uw gezin de zegeningen bespreken die we krijgen doordat er nu apostelen op aarde zijn. De gezinsleden kunnen vertellen hoe ze een getuigenis hebben gekregen dat de huidige apostelen en profeten door God zijn geroepen. Waarom is dit getuigenis belangrijk?

Handelingen 2:37.Wat zouden de woorden ‘diep in het hart geraakt’ betekenen? Wanneer is dit bij ons het geval geweest? Waarom is het belangrijk om ‘Wat moeten wij doen?’ te zeggen als we dergelijke gevoelens hebben?

Handelingen 3:1–10.Uw gezinsleden vinden het misschien leuk om deze verzen uit te beelden. Of u kunt samen kijken naar de video ‘Peter and John Heal a Man Crippled Since Birth’ (ChurchofJesusChrist.org). Hoe werd de man bij de tempel anders gezegend dan hij verwacht had? Hoe hebben wij gemerkt dat onze hemelse Vader ons op onverwachte manieren zegent?

Handelingen 3:12–26; 4:1–21; 5:12–42.Waar bent u van onder de indruk in de getrouwheid van Petrus en Johannes? (Zie ook de video ‘Peter Preaches and Is Arrested’ op ChurchofJesusChrist.org.) Hoe kunnen wij dapper in ons getuigenis van Jezus Christus zijn? Leer uw kinderen eventueel hoe ze hun getuigenis kunnen geven.

Handelingen 4:315:4.Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ons gezin, onze wijk of gemeenschap meer gaat lijken op wat er in Handelingen 4:31–37 wordt beschreven? Wat betekent het om ‘een van hart en een van ziel’ te zijn? In welke opzichten houden wij soms ‘een deel’ van onze bijdrage ‘achter’? Waarom lijkt dat op ‘[liegen] tegen God’? (Handelingen 5:2, 4.) In welk opzicht is oneerlijkheid nadelig voor ons geestelijk leven?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Neem de Heil’ge Geest tot gids’, Lofzangen, nr. 203.

Ons onderwijs verbeteren

Kies een onderwerp. Laat de gezinsleden beurtelings een onderwerp uit Handelingen 1–5 kiezen om samen te bestuderen.

Afbeelding
Apostelen bij twee engelen die naar boven wijzen

De hemelvaart, Harry Anderson