Nieuwe Testament 2023
24–30 juli. Handelingen 16–21: ‘De Heere [had] ons geroepen […] het Evangelie te verkondigen’


‘24–30 juli. Handelingen 16–21: “De Heere [had] ons geroepen […] het Evangelie te verkondigen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘24–30 juli. Handelingen 16–21’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Paulus onderwijst op een heuvel

24–30 juli

Handelingen 16–21

‘De Heere [had] ons geroepen […] het Evangelie te verkondigen’

U leest over Paulus’ inzet om het evangelie te prediken. De Geest kan u daarbij gedachten of gevoelens ingeven. Noteer die ingevingen en maak plannen om ze toe te passen.

Schrijf uw indrukken op

De Heer gaf zijn apostelen bij zijn afscheid onder meer de volgende opdracht mee: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen’ (Mattheüs 28:19). De apostelen wisten niet alle volken te bereiken, maar uit Handelingen 16–21 blijkt dat Paulus en zijn metgezellen de kerk voortvarend vestigden. Zij onderwezen, doopten en verleenden de gave van de Heilige Geest. Zij verrichtten wonderen, wekten zelfs een man uit de dood op en voorspelden de grote geloofsafval (Handelingen 20:7–12; 28–31). Het werk dat zij zijn begonnen, wordt tegenwoordig door levende apostelen voortgezet. Samen met toegewijde discipelen als u vervullen zij de opdracht van de Heiland op manieren die Paulus nooit voor mogelijk had gehouden. Misschien kent u mensen die hun hemelse Vader of zijn evangelie nog niet kennen. Misschien ‘raakte [uw] geest in [u] geprikkeld’ om ze uit te leggen wat u van Hem weet (Handelingen 17:16). Volg Paulus’ nederige en stoutmoedige voorbeeld en draag het evangelie uit. U vindt dan mogelijk iemand van wie de Heer het hart heeft geopend (zie Handelingen 16:14).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Handelingen 16–21

De Geest zal mij leiden om het evangelie uit te dragen.

De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Niemand kan zonder de Heilige Geest het evangelie verkondigen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 359.) Overweeg terwijl u Handelingen 16–21 leest waarom het waar is wat de profeet zegt. Noteer de situaties waarin de Geest Paulus en zijn metgezellen bijstond. Wat voor zegeningen kwamen eruit voort doordat zij de Geest volgden? Wanneer hebt u een ingeving van de Geest gevoeld bij het uitdragen van het evangelie?

Handelingen 16–21

Ik kan het evangelie in alle omstandigheden verkondigen.

Als u in de gevangenis wordt geworpen omdat u het evangelie predikt, lijkt dat een goede reden om het voortaan wel uit uw hoofd te laten. Maar Paulus en Silas namen die gelegenheid te baat om een bewaker te bekeren (zie Handelingen 16:16–34). Let in Handelingen 16–21 op meer voorbeelden van Paulus’ bereidheid om tot iedereen te getuigen. Waarom was hij volgens u zo moedig en onbevreesd? Wat leert u van Paulus’ voorbeeld?

In Handelingen 16–21 staan nog veel meer boodschappen over zendingswerk. Bestudeer deze hoofdstukken en kijk of er boodschappen in staan die speciaal op u van toepassing zijn.

Zie ook Dieter F. Uchtdorf, ‘Zendingswerk: verkondigen wat u in uw hart voelt’, Liahona, mei 2019, 15–18.

Afbeelding
baby wordt vastgehouden

Wij zijn allen kinderen van God.

Handelingen 17:16–34

‘Wij [zijn] van Gods geslacht.’

Paulus trof in Athene mensen met verschillende meningen en religieuze opvattingen aan. Ze wilden altijd wel ‘wat nieuws […] horen’ en Paulus had zeker wat nieuws te bieden (zie Handelingen 17:19–21). Ze aanbaden vele goden, waaronder ‘een onbekende god’ (Handelingen 17:23) zoals ze die noemden. Maar ze geloofden dat de goden een bepaalde macht of kracht voorstelden, geen levende personen, en zeker niet onze Vader. Overdenk wat Paulus zei om hen tot God te brengen. Wat houdt het voor u in om ‘van Gods geslacht’ te zijn? (Handelingen 17:29.) Wat is naar uw idee het verschil tussen een kind van God zijn en slechts een van zijn scheppingen? Hoe gaat u uzelf en anderen zien als u deze waarheid goed begrijpt?

Stel dat u naast de getuigende Paulus had gestaan. Wat zou u de oude Grieken dan over onze hemelse Vader hebben verteld? Kent u iemand die iets aan uw getuigenis zou hebben?

Zie ook Romeinen 8:16; 1 Johannes 5:2; ‘We Are the Offspring of God’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Handelingen 16–21.Om uw gezin meer inzicht in Handelingen 16–21 te geven, kunt u eventueel de kaart aan het eind van deze les bestuderen, en de steden opzoeken waarin Paulus in deze hoofdstukken het evangelie predikte. Welke hulpmiddelen hebben we nu zoal om het evangelie in alle naties te prediken?

Om uw gezin tot zendingswerk te inspireren, kunt u eventueel de video in de sectie ‘Het evangelie uitdragen’ in de Evangeliebibliotheek tonen.

Handelingen 17:10–12; 18:24–28.Hoe kunnen wij meer op de heiligen in deze verzen lijken? Wat zou het kunnen betekenen om ‘het Woord met grote bereidwilligheid’ te ontvangen? (Handelingen 17:11.) Hoe kunnen wij ‘kundig […] op het gebied van de Schriften’ worden? (Handelingen 18:24.)

Handelingen 19:1–7.Met behulp van deze verzen kunt u in uw gezin een bespreking op gang brengen over het belang van de doop en de bevestiging. Voor meer inzicht in de waarheden in Handelingen 19:1–7 kunt u bespreken dat sommige dingen zonder iets anders nutteloos zijn, zoals een smartphone zonder batterij. Of u kunt deze uitspraak van de profeet Joseph Smith behandelen: ‘De doop in water is slechts een halve doop, en stelt niets voor zonder de andere helft – namelijk de doop met de Heilige Geest.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith, 102–103.) Waarom stelt de doop niets voor zonder de gave van de Heilige Geest? (Zie 3 Nephi 27:19–20; Mozes 6:59–61.)

Handelingen 19:18–20.Lees Handelingen 19:18–20 en merk op wat de tegenwaarde was van de bezittingen waarvan mensen gewillig afstand deden om het evangelie te omarmen (zie vers 19). Zijn er wereldse bezittingen of bezigheden die wij moeten opgeven om eeuwige zegeningen te ontvangen?

Handelingen 20:32–35.Wanneer heeft uw gezin de lering van Christus ondervonden dat ‘het zaliger [is] te geven dan te ontvangen’? (Handelingen 20:35.) Is er iemand die baat kan hebben bij de hulp, tijd of gaven die uw gezin te bieden heeft? Bespreek als gezin enkele ideeën en maak een plan om iemand te helpen. Hoe voelen we ons als we anderen helpen? Waarom is het zaliger te geven dan te ontvangen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Ik ben een kind van God’, Kinderliedjes, p. 2–3.

Uw individuele studie verbeteren

Noteer indrukken. ‘Als u geestelijke indrukken noteert, toont u de Heer dat u zijn leiding apprecieert en zal Hij u vaker zegenen met openbaringen.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 12; zie ook pagina 30.)

Afbeelding
kaart van de zendingsreizen van Paulus

De zendingsreizen van de apostel Paulus.