Nieuwe Testament 2023
31 juli–6 augustus. Handelingen 22–28: ‘Als dienaar en getuige’


‘31 juli–6 augustus. Handelingen 22–28: “Als dienaar en getuige”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘31 juli–6 augustus. Handelingen 22–28’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Paulus in de gevangenis

31 juli–6 augustus

Handelingen 22–28

‘Als dienaar en getuige’

Indrukken van de Heilige Geest komen vaak stilletjes en zijn soms vluchtig. Schrijf uw indrukken op zodat u er dieper over na kunt denken. Lees Handelingen 22–28. Schrijf uw gedachten en gevoelens op en neem de tijd om erover na te denken.

Schrijf uw indrukken op

President Thomas S. Monson heeft beloofd: ‘Als wij in dienst van de Heer zijn, hebben wij recht op zijn hulp.’ (‘Leren, doen, zijn’, Liahona, november 2008, 62.) Maar wij hebben geen recht op een effen pad en een eindeloze reeks successen. Kijk maar naar de apostel Paulus, dan weet u genoeg. Zijn opdracht van de Heer was ‘om Mijn Naam te brengen naar de heidenen en de koningen en de Israëlieten’ (Handelingen 9:15). In Handelingen 22–28 zien we dat Paulus die opdracht vervulde en met veel tegenstand te maken kreeg. Hij werd geketend, gevangengezet, mishandeld, leed schipbreuk en werd zelfs door een slang aangevallen. Maar we zien ook dat Jezus ‘bij hem [stond] en zei: Heb goede moed, Paulus’ (Handelingen 23:11). Paulus’ ervaringen zijn een inspirerende geheugensteun dat de oproep van de Heer ‘om [zijn] evangelie te verkondigen met vreugdeklanken’ deze belofte bevat: ‘Hef uw hart op en wees verblijd, want Ik ben in uw midden’ (Leer en Verbonden 29:4–5; zie ook Mattheüs 28:19–20).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Handelingen 22:1–21; 26:1–29

Discipelen van Jezus Christus getuigen moedig.

Paulus gaf de krachtige getuigenissen in Handelingen 22 en 26 toen hij door Romeinse soldaten gevangen werd gehouden. De mensen tot wie hij sprak, hadden de macht om hem ter dood te veroordelen. Toch koos hij ervoor om moedig van Jezus Christus en ‘die hemelse verschijning’ (Handelingen 26:19) aan hem te getuigen. Wat inspireert u aan zijn woorden? Denk aan de gelegenheden die u hebt om uw getuigenis te geven. Weten uw vrienden bijvoorbeeld wat Jezus Christus voor u betekent? Wanneer hebt u voor het laatst uw gezinsleden of anderen verteld hoe u uw getuigenis van het evangelie hebt gekregen?

Toen Joseph Smith belachelijk werd gemaakt omdat hij over zijn eerste visioen vertelde, putte hij kracht uit de manier waarop Paulus van zijn visioen getuigde (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:24–25). Hoe zou u samenvatten wat Joseph Smith van Paulus leerde? Wat leert u van deze twee getuigen van Jezus Christus?

Zie ook Neil L. Andersen, ‘Wij spreken over Christus’, Liahona, november 2020, 88–91.

Handelingen 23:10–11; 27:13–25, 40–44

De Heer staat bij wie Hem willen dienen.

Uit Paulus’ bediening blijkt duidelijk dat moeilijkheden in ons leven geen teken zijn dat God ons of het werk dat we doen afkeurt. Soms voelen we zijn steun tijdens moeilijkheden juist het meest. Ga eens na wat u onlangs over de bediening van Paulus hebt gelezen. Noteer dan wat hij zoal heeft moeten verduren (zie bijvoorbeeld Handelingen 14:19–20; 16:19–27; 21:31–34; 23:10–11; 27:13–25, 40–44). Hoe heeft de Heer hem geholpen? Hoe heeft Hij u geholpen?

Handelingen 24:24–27; 26:1–3, 24–2927

Als we acht slaan op de woorden van Gods dienstknechten is vrede en veiligheid het gevolg.

Paulus getuigde zijn hele bediening krachtig van Jezus Christus en zijn evangelie. Veel mensen namen zijn getuigenis aan, maar niet iedereen. Lees Handelingen 24:24–27 en Handelingen 26:1–3, 24–29. Let op woorden of zinsneden waaruit blijkt hoe de Romeinse heersers in Judea op de leringen van Paulus reageerden:

  • Felix

  • Festus

  • Koning Agrippa

Paulus voer naar Rome om door de keizer te worden berecht. Onderweg profeteerde hij dat het schip en de passagiers ‘hinder en grote schade’ zouden ondervinden (Handelingen 27:10). Lees hoofdstuk 27. Hoe reageerden Paulus’ scheepsmaten op zijn waarschuwingen? Kunt u daar iets van leren?

Hebt u weleens zo op de leringen van kerkleiders gereageerd? Wat kunnen de gevolgen zijn als we op die manier reageren? Wat staat er in deze verhalen over acht slaan op de raad van de Heer bij monde van zijn dienstknechten?

Zie ook 2 Nephi 33:1–2; D. Todd Christofferson, ‘De waarschuwende stem’, Liahona, mei 2017, 108–111; ‘De hedendaagse profeet volgen’, Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson (2014), 155–164.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Handelingen 24:16.Paulus had vóór zijn bekering veel overtredingen tegen God begaan. Maar omdat hij bereid was zich te bekeren, kon hij zeggen: ‘Daarom oefen ik mijzelf om altijd een zuiver geweten te hebben voor God en de mensen’ (zie ook Leer en Verbonden 135:4–5). Hoe kunnen wij een zuiver geweten voor God en anderen krijgen?

Handelingen 26:16–18.Wat droeg de Heer Paulus in deze verzen op? Wat voor mogelijkheden hebben wij om iets dergelijks te doen?

Handelingen 28:1–9.Houdt iemand in uw gezin van slangen? Laat hem of haar, of een ander gezinslid, de verhalen in Handelingen 28:1–9 vertellen. Uw kinderen vinden het misschien leuk om die verhalen te tekenen of uit te beelden. Wat kunnen we van deze verhalen leren? Denk er bijvoorbeeld aan dat de Heer zijn beloften aan zijn dienstknechten nakomt. Vergelijk de beloften in Markus 16:18 maar eens met de vervulling ervan in Paulus’ leven. Of zoek in een recente conferentietoespraak naar een belofte van een van de dienstknechten van de Heer die voor uw gezin relevant is. Hang die belofte zichtbaar in uw huis op. Hoe kunnen we ons geloof tonen dat die belofte in vervulling zal gaan?

Afbeelding
gifslang

God beschermde Paulus toen hij door een gifslang werd gebeten.

Handelingen 28:22–24.Net zoals de kerk in de tijd van Paulus (een ‘sekte’ volgens vers 22), wordt de kerk van nu ook vaak ‘tegengesproken’. Hoe reageerde Paulus als mensen tegen de Heiland en zijn kerk spraken? Wat kunnen wij van Paulus leren?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’, Lofzangen, nr. 92.

Ons onderwijs verbeteren

Concentreer u op beginselen die uw gezin tot zegen zijn. Vraag u bij het bestuderen van de Schriften af: wat leer ik hier dat bijzondere betekenis voor mijn gezin heeft? (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 17.)

Afbeelding
Paulus voor koning Agrippa

Paulus voor koning Agrippa. Kloekmoedig in het getuigenis van Jezus Christus, Daniel A. Lewis