Det Nye Testamente 2023
17.-23. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: »Guds ord fik fremgang og blev udbredt«


»17.-23. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: ›Guds ord fik fremgang og blev udbredt‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»17.-23. juli. Apostlenes Gerninger 10-15«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Peter taler med Cornelius

17.-23. juli

Apostlenes Gerninger 10-15

»Guds ord fik fremgang og blev udbredt«

Læs omhyggeligt Apostlenes Gerninger 10-15 og afsæt tid til, at Ånden kan tilskynde dig med tanker og indtryk. Hvad kan du lære af disse kapitler?

Nedskriv dine indtryk

Under hans jordiske virke udfordrede Jesus Kristus ofte folks langvarige traditioner og overbevisninger. Dette stoppede ikke, efter han steg til himmels, da han fortsatte med at vejlede sin kirke gennem åbenbaring. I løbet af Jesu liv forkyndte hans disciple for eksempel kun evangeliet for andre jøder. Men kort tid efter, at Frelseren var død, og Peter var blevet leder af Kirken, åbenbarede Jesus Kristus til Peter, at tiden var inde til, at evangeliet skulle forkyndes for ikke-jøderne. Tanken om at dele evangeliet med ikke-jøderne synes ikke overraskende for os i vores dage, så hvad kan vi lære af denne beretning? Måske er en lærdom, at i både den gamle og moderne kirke, vejleder en kærlig Frelser sine udvalgte ledere (se Am 3:7; L&P 1:38). Fortsat åbenbaring er et essentielt tegn på den sande og levende Jesu Kristi Kirke. Ligesom Peter må vi være villige til at acceptere fortsat åbenbaring og efterleve alle Guds ord (Luk 4:4), deriblandt »alt, hvad [han] har åbenbaret, alt, hvad han nu åbenbarer« og de »mange store og vigtige ting«, han vil åbenbare »angående Guds rige« (TA 1:9).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Apostlenes Gerninger 10

»Gud [gør] ikke … forskel på nogen.«

I generationer havde jøderne troet, at det at være af »Abrahams slægt« eller en af Abrahams bogstavelige efterkommere betød, at en person var accepteret og udvalgt af Gud (se Luk 3:8). Alle andre blev anset som en »uren« ikke-jøde, der ikke var accepteret af Gud. Hvad siger Herren i Apostlenes Gerninger 10 om den, der »tager imod [ham]«?(ApG 10:35). Hvilke beviser finder du i dette kapitel for, at Cornelius’ liv var acceptabelt for Herren? Overvej, hvad der menes med udtrykket, at »Gud ikke gør forskel på nogen« (vers 34; se også 1 Ne 17:35). Hvorfor er det vigtigt for dig at kende denne sandhed?

Ligesom jøderne, der så ned på dem, der ikke var af Abrahams slægt, kommer du så nogen gange med uvenlige eller uvidende formodninger om nogle, der er anderledes end dig? Hvordan kan du overvinde denne tilbøjelighed? Det kan være interessant at prøve en enkel aktivitet de næste par dage: Når du er sammen med nogen, så prøv at tænke: »Denne person er Guds barn.« Hvilke ændringer opdager du i dine tanker om andre og hvordan du omgås dem, når du gør dette?

Se også 1 Samuel 16:7; 2 Nefi 26:13, 33; Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 92-95.

Apostlenes Gerninger 10; 11:1-18; 15

Vor himmelske Fader underviser mig linje på linje gennem åbenbaring.

Da Peter så det syn, der står beskrevet i Apostlenes Gerninger 10, kæmpede han i begyndelsen med at forstå det og »var i vildrede med, hvad det … skulle betyde« (vers 17). Men Herren gav Peter større forståelse, da Peter søgte det. Når du læser Apostlenes Gerninger 10, 11 og 15, så læg mærke til, hvordan Peters forståelse af hans syn med tiden blev større. Hvordan har du søgt og modtaget større forståelse fra Gud, når du har haft spørgsmål?

Apostlenes Gerninger 10, 11 og 15 beretter om tilfælde, hvor Herren ledte sin tjenere gennem åbenbaring. Det kan måske hjælpe at skrive ned, hvad du lærer om åbenbaring, mens du læser disse kapitler. På hvilke måder taler Ånden til dig?

Se også Quentin L. Cook, »Velsignelserne ved fortsat åbenbaring til profeterne og personlig åbenbaring til at vejlede os«, Liahona, maj 2020, s. 96-100.

Apostlenes Gerninger 11:26

Jeg er kristen, fordi jeg tror på og følger Jesus Kristus.

Hvad er vigtigt ved, at en person kaldes kristen? (se ApG 11:26). Hvad betyder det for dig at være kendt som kristen? Tænk over betydningen af navne. Hvad betyder dit efternavn for eksempel for dig? Hvorfor er Kirkens navn vigtigt for dig? (se L&P 115:4). Hvad betyder det for dig at påtage dig Jesu Kristi navn ved at indgå en pagt (se L&P 20:77)?

Se også Mosija 5:7-15; Alma 46:13-15; 3 Nefi 27:3-8; Russell M. Nelson, »Kirkens rette navn«, Liahona, nov. 2018, s. 87-90.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Apostlenes Gerninger 10:17, 20.Har vi nogensinde haft åndelige oplevelser og senere tvivlet på det, vi følte eller lærte? Hvilket råd kan vi give hinanden, som måske kan hjælpe os til at overvinde vores tvivl? (Se Neil L. Andersen, »Åndeligt definerende minder«, Liahona, maj 2020, s. 18-22.)

Apostlenes Gerninger 10:34-35.Hvordan kan I lære jeres familie, at »Gud gør ikke forskel på nogen«? (ApG 10:34). Måske kan I vise billeder af folk fra forskellige baggrunde og kulturer, mens jeres familie læser disse vers. Hvordan bør sandhederne i disse vers påvirke vores handlinger (se f.eks. »Jeg går med dig« (Børnenes sangbog, s. 78-79))?

Apostlenes Gerninger 12:1-17.Jeres familie kan lave et rollespil ud fra beretningen om Peter, der blev smidt i fængsel, og medlemmer af Kirken, der samledes og bad for ham. Hvornår er vi blevet velsignet med bøn? Er der nogen, som vi føler os inspireret til at bede for såsom en kirkeleder eller en af jeres kære? Hvad vil det sige at bede »utrætteligt«? (Alma 12:5; se også Alma 34:27).

Billede
Peter bliver udfriet af fængslet

Peter bliver udfriet af fængslet, af A.L. Noakes

Apostlenes Gerninger 14.Når I læser dette kapitel sammen, kan nogle af familiemedlemmerne notere sig velsignelser, der kom til disciplene og kirken. Andre familiemedlemmer kan bemærke modstand eller prøvelser, som disciplene har oplevet. Hvorfor tillader Gud, at retfærdige mennesker oplever svære ting?

Apostlenes Gerninger 15:1-21.Disse vers beskriver en uenighed i Kirken om, hvorvidt nyomvendte er nødt til at holde moseloven, heriblandt omskærelse. Hvordan håndterede apostlene denne uenighed? Hvad kan vi lære af dette eksempel om, hvordan kirkeledere leder Kirkens arbejde?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået sang »Jeg går med dig«, Børnenes sangbog, s. 78-79.

Gør undervisningen bedre

Tegn et billede. Billeder kan hjælpe jeres familie til at visualisere lærdomme og historier fra skriften. I kan bede familiemedlemmer tegne billeder af det, I læser såsom Peters syn i Apostlenes Gerninger 10.

Billede
Peter og Cornelius

Peters og Cornelius’ oplevelser viser, at »Gud gør ikke forskel på nogen« (ApG 10:34).