Det Nye Testamente 2023
17.-23. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: »Guds ord fik fremgang og blev udbredt«


»17.-23. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: ›Guds ord fik fremgang og blev udbredt‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»17.-23. juli. Apostlenes Gerninger 10-15«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Pet taler med Cornelius

17.-23. juli

Apostlenes Gerninger 10-15

»Guds ord fik fremgang og blev udbredt«

Studer bønsomt Apostlenes Gerninger 10-15 og tænk på børnene i din klasse. Hvad finder du i disse kapitler, som du føler dig inspireret til at undervise børnene om?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Anspor børnene til at fortælle, hvad de har lært og oplevet, du kan bede dem om at fortælle, hvad de gør for at vise, at de tror på Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Apostlenes Gerninger 10:34-35

Vor himmelske Fader elsker alle sine børn.

En grundlæggende sandhed, som selv små børn kan forstå, er, at vi alle er Guds børn, og at han elsker alle sine børn.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet Kristus og børn fra hele verden (Evangelisk kunst, nr. 116), mens du læser Apostlenes Gerninger 10:34-35. Forklar, at nogle folk på Peters tid troede, at evangeliets velsignelser ikke var for alle. Men Peter lærte, at Gud elsker alle sine børn, og han ønsker, at de alle lærer om evangeliet.

  • Bed børnene om at tegne et billede af sig selv. Mens de deler deres billeder, kan du tale om ting, du elsker ved hvert barn. Bær dit vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader elsker hver eneste af dem, uanset hvordan de ser ud, eller hvor de er fra.

  • Syng en sang sammen om at elske andre – eksempelvis »Jeg går med dig« (Børnenes sangbog, s. 78-79). Bed børnene om at fortælle om andre måder, hvorpå de kan vise alle mennesker kærlighed, præcis som Jesus gjorde.

  • Peg på hvert barn et efter et, og sig: »Vor himmelske Fader elsker [navn].« Lad børnene skiftes til at pege på hinanden og sige denne sætning.

Apostlenes Gerninger 11:26

Jeg er kristen, fordi jeg tror på og følger Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære, hvad det vil sige at være kristen?

Mulige aktiviteter

  • Læs Apostlenes Gerninger 11:26 for børnene, og lad dem rejse sig, når de hører ordet kristen. Bed dem om at fortælle, hvad de tror, det betyder at være kristen. Forklar, at en, der tror på og følger Jesus Kristus, kaldes kristen, derfor er vi kristne.

  • Syng en sang med børnene om kærlighed, eksempelvis »Jesu Kristi kirke« (Børnenes sangbog, s. 48). Hvordan kan vi vise, at vi følger Jesus Kristus og tilhører hans kirke? Hjælp børnene med at tænke på ting, de kan gøre for at følge Jesus derhjemme, i skolen og andre steder.

Billede
kvinde og pige, der beder

Vor himmelske Fader elsker os og vil besvare vores bønner.

Apostlenes Gerninger 12:1-17

Vor himmelske Fader hører og besvarer vores bønner.

Beretningen om englen, der befrier Peter fra fængslet, er et stærkt eksempel på, at vor himmelske Fader besvarer bønner.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lave skuespil over beretningen om Peter, der befries fra fængslet i Apostlenes Gerninger 12:1-17, mens du sammenfatter historien. Hvordan besvarede vor himmelske Fader bønnerne fra de mennesker, der bad for Peter?

  • Syng en sang om bøn, eksempelvis »Vi bøjer vore hoveder« (Børnenes sangbog, s. 18), og foreslå bevægelser, som passer til de ord, der kan hjælpe børnene med at lære at bede. Bed dem om at komme med eksempler på ting, de kan takke vor himmelske Fader for og bede ham om.

  • Vis billeder af mennesker, der beder (se eksempelvis Evangelisk kunst, nr. 111-112), mens du fortæller om en oplevelse, hvor vor himmelske Fader besvarede dine bønner.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Apostlenes Gerninger 10:34-35; 15:6-11

»Gud gør ikke forskel på nogen.«

De børn, du underviser, må forstå, at vor himmelske Fader elsker alle sine børn, uanset hvordan de ser ud, hvor de er fra eller hvilke valg de træffer.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, om de kan vide, hvordan nogen er ved bare at se på dem eller gætte, hvor de kommer fra. Hvordan kan Gud ifølge Apostlenes Gerninger 10:35 afgøre, om »han … tager imod« nogen?

  • Læs Apostlenes Gerninger 10:34-35 og 15:6-11 sammen. Forklar, at jøderne på Peters tid troede, at Gud ikke anerkendte mennesker, der ikke var jøder (disse mennesker blev kaldt ikke-jøder). Men Gud lærte Peter, at Gud elsker alle sine børn, både jøder og ikke-jøder. Syng »Jeg er Guds kære barn« sammen (Børnenes sangbog, s. 2-3). Lad børnene erstatte hinandens navne med ord som jeg eller mig.

  • Bed dem om at fortælle noget særligt om en anden i klassen. Forklar, at udtalelsen »Gud gør ikke forskel på nogen« betyder, at vor himmelske Fader elsker alle sine børn, og fordi han elsker dem, ønsker han, at alle hans børn hører om evangeliet.

Apostlenes Gerninger 11:26

En kristen er en, der tror på og følger Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at deres ord og handlinger viser, at de er kristne?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Apostlenes Gerninger 11:16, 3 Nefi 27:3-8 og Lære og Pagter 115:4. Skriv kristen på tavlen, og understreg den del, hvor der står »krist«. Bed børnene fortælle, hvad de tror, det betyder at være kristen.

  • Lad børnene sige navnene på forskellige grupper, de tilhører, eksempelvis deres familie eller nation. Bed dem om at fortælle, hvorfor de er taknemmelige for at være kristne og tilhøre Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Hvordan kan vi vise andre, at vi er kristne?

  • Vis flere genstande eller billeder, der repræsenterer sandheder, der kun findes i Jesu Kristi Kirke, eksempelvis et billede af gengivelsen af præstedømmet (se Evangelisk kunst, nr. 93-94). Lad et barn vælge en af genstandene eller billederne og beskrive, hvordan det er en velsignelse i vores kirke. Forklar, at selv om kristne over hele verden tilhører mange forskellige kirker, tilhører vi den samme kirke, som Jesus Kristus oprettede, mens han var på jorden.

  • Lad børnene skrive eller tegne noget, de kan gøre for at være sande kristne.

Apostlenes Gerninger 12:1-17

Når jeg beder i tro, vil vor himmelske Fader svare.

Tænk på tidspunkter, hvor vor himmelske Fader har besvaret dine bønner. Hvordan kan du bruge disse oplevelser til at lære børnene, at vor himmelske Fader hører og besvarer deres bønner på sin egen måde og i sin egen tid?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lave skuespil over beretningen om englen, der befrier Peter fra fængslet, mens et andet barn læser historien i Apostlenes Gerninger 12:1-17.

  • Spørg, hvad de tror, det betyder, at der »blev … bedt utrætteligt« (ApG 12:5). Hvordan blev folkets bønner besvaret? Bed dem om at fortælle om oplevelser, hvor vor himmelske Fader besvarede en personlig bøn eller en familiebøn. Du kan også fortælle om en oplevelse, hvor han besvarede din bøn. Du kan inkludere oplevelser, hvor svaret kom på en uventet måde. Bær vidnesbyrd om, at Gud elsker os, og vil besvare vores bønner på den måde og det tidspunkt, der er bedst for os.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at lave noget, der minder dem om, hvad de har lært i dag, eksempelvis en påmindelse om at bede.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om lovede velsignelser. Når du opfordrer primarybørnene til at efterleve et bestemt princip, fortæller du om de løfter, som Gud har lovet dem, der efterlever det princip. Du kan eksempelvis bære vidnesbyrd om de velsignelser, du har modtaget, når du har bedt med tro.