Det Nye Testamente 2023
24.-30. juli. Apostlenes Gerninger 16-21: »Gud havde kaldet os til at forkynde evangeliet«


»24.-30. juli. Apostlenes Gerninger 16-21: ›Gud havde kaldet os til at forkynde evangeliet‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»24.-30. juli. Apostlenes Gerninger 16-21«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Paulus underviser på bakke

24.-30. juli

Apostlenes Gerninger 16-21

»Gud havde kaldet os til at forkynde evangeliet«

Følg, når du har læst Apostlenes Gerninger 16-21, Åndens tilskyndelser, og overvej ideerne i dette oplæg under din forberedelse til undervisningen. Se »Imødekom yngre børns behov« i dette hæfte for at få yderligere hjælp.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle dig, hvad de ved om Paulus’ oplevelse med at dele evangeliet. De kan også tale om missionærer, de kender, eller deres egne oplevelser med at dele evangeliet med en anden.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Apostlenes Gerninger 16:25-34

Missionærer underviser folk om Jesus.

Ved de børn, du underviser, hvad missionærer laver? Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at de kan fortælle andre om evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp dem med at lave skuespil over Apostlenes Gerninger 16:25-34, mens du sammenfatter beretningen om Paulus og Silas, der forkynder evangeliet i fængslet (se også »Kapitel 61: Paulus og Silas i fængsel« i Historier fra Det Nye Testamente). Forklar, at missionærerne i dag også underviser folk om Jesus og er med til at forberede dem til dåb.

  • Lav missionærnavneskilte, de kan have på, og hjælp dem med at skrive deres navn på skiltet. Lær børnene nogle enkle læresætninger, de kan fortælle andre om, eksempelvis »Jeg er Guds barn«, »Gud taler gennem en levende profet« eller »Jesus Kristus er vor Frelser«. Mind børnene om, at vi ikke behøver have et missionærnavneskilt for at dele evangeliet med andre.

Apostlenes Gerninger 17:10-12

Skriftsteder vidner om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Selv om nogle af de børn, du underviser, måske ikke kan læse endnu, kan du hjælpe dem med at udvikle en kærlighed til skrifterne og se, hvordan de bærer vidnesbyrd om Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp et af børnene med at læse sætningen »de … granskede dagligt skrifterne« (ApG 17:11). Bed dem om at pege på hver dag i ugen i en kalender, mens de gentager denne sætning sammen med dig. Syng en sang sammen, der lærer om velsignelserne ved at læse skrifterne, eksempelvis »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog, s. 66).

  • Lær dem, at skrifterne vidner om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, ved at lade dem slå op på et kapitel i skrifterne, eksempelvis Apostlenes Gerninger 17 eller 18, og finde ord som Gud, Herren eller Jesus. (Du kan eventuelt markere disse ord i forvejen, så de lettere kan finde dem). Hver gang, børnene finder et af disse ord, beder du dem om at fortælle noget, de ved om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Apostlenes Gerninger 17:22-31

Jeg er Guds barn.

På Areopagos underviste Paulus om grundlæggende sandheder om Guds væsen, deriblandt sandheder om, at vi er hans børn, og at han »ikke er langt borte fra en eneste af os« (ApG 17:27). Hvordan kan du hjælpe børnene til at føle sig nær på deres himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene gentage sætningen »Vi … er af Guds slægt« (ApG 17:29), og forklar, at slægt betyder familie. Bær dit vidnesbyrd for hvert barn en efter en om, at han eller hun er Guds barn. Bed dem om at fortælle, hvad de føler for deres himmelske Fader.

  • Vis billeder af børn med deres familie (brug om muligt billeder af børn i din klasse). Bed børnene om at pege på forældrene på billederne. Forklar, at vi er vores mors og fars barn, og vi er alle sammen vor himmelske forældres åndelige barn.

  • Syng en sang om vor himmelske Fader, eksempelvis »Jeg ved, min Fader lever« (Børnenes sangbog, s. 8). Skriv med børnenes hjælp ord eller lav tegninger på tavlen, der viser ting, vi lærer i sangen om vor himmelske Fader.

  • Læs disse ord i Apostlenes Gerninger 17:27 for dem: »Han [er] ikke … langt borte fra en eneste af os.« Tal om tidspunkter, hvor du har følt dig nær vor himmelske Fader, og lad dem gøre det samme.

Billede
en mand holder en lille pige

Hver eneste person er Guds barn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Apostlenes Gerninger 16:14-15, 25-34; 18:7-8, 24-28

Jeg kan være missionær nu.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at være ligesom Paulus og fortælle andre, hvad de lærer om evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Apostlenes Gerninger 16:14-15, 25-34 og 18:7-8, 24-28 og lave en liste over de mennesker, Paulus og Apollos fortalte om evangeliet. Anspor dem derefter til at lave en liste over mennesker, de kan dele evangeliet med. Lad børnene lave skuespil over, hvordan de kan fortælle disse mennesker om Jesus Kristus eller invitere dem med i kirke. Du kan også bede dem om at skrive et lille brev, hvor de bærer vidnesbyrd for disse mennesker om en af evangeliets sandheder.

  • Inviter nogle nuværende fuldtidsmissionærer, hjemvendte missionærer eller lokalmissionærer til at besøge klassen og fortælle om deres oplevelser, når de har fortalt andre om evangeliet. Tilskynd børnene til at stille spørgsmål om, hvordan de kan dele evangeliet med andre.

Apostlenes Gerninger 17:2-4, 10-12; 18:28

Skrifterne vidner om Jesus Kristus.

Alle profeterne vidner om Jesus Kristus. Hvordan kan du lære børnene at finde ham i skrifterne, også selv om han ikke nævnes ved navn?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Apostlenes Gerninger 17:2-4, 10-12; 18:28, og giv dem opmuntring til at se efter, hvad disse skriftsteder har til fælles. Hvad hjalp ifølge disse vers mennesker til at tro på Jesu Kristi evangelium? Lad dem fortælle deres yndlingshistorie om Jesus, som de har lært fra skrifterne.

  • Skriv sedler med skriftstedshenvisninger, der lærer os om Frelseren (du kan finde nogle i Guide til skrifterne, »Jesus Kristusscriptures.ChurchofJesusChrist.org). Gem sedlerne rundt om i lokalet, og giv børnene opmuntring til at finde dem. Hjælp dem til at slå de henvisninger, de finder, op, og bed dem om at fortælle hinanden, hvad hvert skriftsted lærer os om Jesus.

Apostlenes Gerninger 17:22-31

Jeg er Guds barn.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at huske, at de er Guds børn?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene en sten, og forklar, at mennesker på Paulus’ tid tilbad guder, de lavede af sten og andre materialer. Bed dem om at læse Apostlenes Gerninger 17:27-29. Hvad lærer vi om Gud i disse vers? Forklar, at slægt betyder familie. Spørg, hvad det får dem til at føle at vide, at de er Guds børn.

  • Bed dem om at læse Apostlenes Gerninger 17:27. Lad børnene skrive om eller lave tegninger af, hvordan de kan »famle sig frem« eller komme tættere på Gud. Hvornår har de følt, at han »ikke er langt borte fra [dem]«?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd børnene til at lede efter et skriftsted denne uge, der lærer os om Jesus Kristus (det kan ske under deres personlige skriftstudium eller familieskriftstudium). Næste uge beder du dem om at fortælle, hvad de har fundet.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at blive bedre til at lære. Dit formål med at undervise børn er ikke blot at videregive sandhed til dem. Du bør også hjælpe dem hen imod at blive selvhjulpne med hensyn til at søge sandheden. I stedet for bare at fortælle dem historien om Paulus, der forkynder på Areopagos, kan du planlægge aktiviteter som dem, der foreslås i dette oplæg, der kan hjælpe dem til selv at opdage sandheder i historien.