Det Nye Testamente 2023
3.-9. juli. Apostlenes Gerninger 1-5: »I skal være mine vidner«


»3.-9. juli. Apostlenes Gerninger 1-5: ›I skal være mine vidner‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»3.-9. juli. Apostlenes Gerninger 1-5«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
menneskemængde på flodbredden og dåb i floden

Pinsedag, af Sidney King.

3.-9. juli

Apostlenes Gerninger 1-5

»I skal være mine vidner«

Når du studerer Apostlenes Gerninger 1-5, kan Helligånden inspirere dig til at finde sandheder, der er relevante for dit liv. Læg mærke til de vers, der gør indtryk på dig, og se efter muligheder for at dele det, du lærer.

Nedskriv dine indtryk

Har du nogensinde tænkt over, hvad Peter tænkte og følte, da han sammen med de andre apostle »stirrede mod himlen«, da Jesus steg op til sin Fader? (ApG 1:10). Den kirke, der blev grundlagt af Guds Søn, var nu i Peters varetægt. Opgaven med at lede bestræbelserne for at »gør[e] alle folkeslagene til [Kristi] disciple« hvilede nu på ham (Matt 28:19). Men hvis han følte sig utilstrækkelig eller bange, så finder vi ikke noget bevis på det i Apostlenes Gerninger. Det, som vi finder, er eksempler på frygtløst vidnesbyrd og omvendelse, mirakuløse helbredelser, åndelige tilkendegivelser og betydelig vækst i Kirken. Dette var stadig Frelserens kirke, stadig ledet af ham. Faktisk kunne bogen Apostlenes Gerninger også kaldes Jesu Kristi Gerninger gennem sine apostle. Vejledt af en udgydelse af Ånden var Peter ikke længere den ulærde fisker, som Jesus havde fundet på kysten af Genesaret Sø. Ej heller var han den fortvivlede mand, der kun nogle uger tidligere græd bitterligt, fordi han havde fornægtet, at han overhovedet kendte Jesus af Nazaret.

I Apostlenes Gerninger vil du læse markante erklæringer om Jesus Kristus og hans evangelium. Du vil også se, hvordan evangeliet kan ændre mennesker – deriblandt dig – så de bliver de modige disciple, som Gud ved, at de kan blive.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Apostlenes Gerninger 1:1-8, 15-26; 2:1-42; 4:1-13, 31-33

Jesus Kristus leder sin kirke gennem Helligånden

Apostlenes Gerninger optegner apostlenes bestræbelser på at oprette Jesu Kristi kirke efter Frelserens himmelfart. Selvom Jesus Kristus ikke længere var på jorden, ledte han kirken ved åbenbaring gennem Helligånden. Tænk over, hvordan Helligånden ledte de nye ledere i Kristi kirke, når du gennemgår følgende passager: Apostlenes Gerninger 1:1-8, 15-26; 2:1-42; 4:1-13, 31-33.

Som medlemmer af Kristi Kirke i dag har vi alle et ansvar for at deltage i arbejdet med frelse og ophøjelse – at efterleve Jesu Kristi evangelium, tage os af de trængende, invitere andre til at komme til Kristus og forene familier for evigt (se Kirkens Håndbog, 1.2). Hvad kan du lære af disse tidlige apostle om, hvordan du kan stole på, at Helligånden kan vejlede dig i dine bestræbelser?

Se også Guide til skrifterne, »Helligånden«.

Apostlenes Gerninger 2:36-47; 3:12-21

Evangeliets principper og ordinancer hjælper mig med at komme til Kristus.

Har du nogensinde følt, at det »stak … [dig] i hjertet«, ligesom jøderne følte pinsedag? (ApG 2:37). Måske har du gjort noget, som du fortryder, eller måske vil du ganske enkelt gerne ændre dit liv. Hvad bør du gøre, når du har disse følelser? Peters råd til jøderne findes i Apostlenes Gerninger 2:38. Læg mærke til, hvordan evangeliets første principper og ordinancer (deriblandt tro, omvendelse, dåb og Helligåndsgaven – eller det, der nogle gange omtales som Kristi lære) påvirkede disse omvendte, som det fremgår af Apostlenes Gerninger 2:37-47.

Du er måske allerede blevet døbt og har modtaget Helligåndsgaven, så hvordan fortsætter du med at anvende Kristi lære? Tænk over disse ord fra ældste Dale G. Renlund: »Vi kan blive fuldkommengjorte ved gentagne gange og til stadighed at … udøve tro på [Kristus], omvende os, nyde nadveren for at forny dåbens pagter og velsignelser samt i større grad modtage Helligånden som vores konstante ledsager. Når vi gør det, bliver vi mere som Kristus og er i stand til at holde ud til enden med alt, hvad det indebærer« (»Sidste dages hellige bliver ved med at prøve«, Liahona, maj 2015, s. 56).

Apostlenes Gerninger 3:19-21

Hvad henviser »de tider … da vi kan ånde frit« og »de tider … da alt [skal] genoprettes« til?

»De tider … da vi kan ånde frit« henviser til tusindårsriget, hvor Jesus Kristus vender tilbage til jorden. »De tider … da alt skal genoprettes« henviser til evangeliets gengivelse, som forbereder verden på tusindårsriget.

Apostlenes Gerninger 3; 4:1-31; 5:12-42

Jesu Kristi disciple får kraft til at udføre mirakler i hans navn.

Den lamme mand håbede på at få penge af dem, der kom til templet. Men Herrens tjenere tilbød ham meget mere. Når du læser Apostlenes Gerninger 3, 4:1-31 og 5:12-42, så tænk over, hvordan det mirakel, der fulgte, påvirkede disse mennesker:

  • Den lamme mand

  • Peter og Johannes

  • Vidnerne ved templet

  • Præsterne og lederne

  • Andre hellige

Billede
Peter helbreder en mand

Jeg giver dig, hvad jeg har, af Walter Rane

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Apostlenes Gerninger 1:21-26.Læsning af Apostlenes Gerninger 1:21-26 kan hjælpe jeres familie med at drøfte de velsignelser, der kommer af at have apostle på jorden i dag. Familiemedlemmerne kan fortælle, hvordan de har fået et vidnesbyrd om, at de nutidige apostle og profeter er kaldet af Gud. Hvorfor er det vigtigt at have dette vidne?

Apostlenes Gerninger 2:37.Hvad kan udtrykket »stak det dem i hjertet« betyde? Hvornår har vi følt noget lignende? Hvorfor er det vigtigt at sige: »Hvad skal vi gøre?« når vi har sådanne følelser?

Apostlenes Gerninger 3:1-10.Jeres familie vil måske synes, at det er sjovt at opføre historien i disse vers. Hvordan blev manden ved templet velsignet på en anden måde, end han forventede? Hvordan har vi set vor himmelske Faders velsignelser komme til os på uventede måder?

Apostlenes Gerninger 3:12-26; 4:1-21; 5:12-42.Hvad gør indtryk på dig ved Peters og Johannes’ trofasthed? Hvordan kan vi være ligefremme i vores vidnesbyrd om Jesus Kristus? Overvej at hjælpe yngre børn med at øve sig på at dele deres vidnesbyrd.

Apostlenes Gerninger 4:31-5:4.Hvordan kan vi hjælpe vores familie, menighed eller lokalsamfund med at blive mere som det, der er beskrevet i Apostlenes Gerninger 4:31-37? Hvad betyder det at være »ét i hjerte og sind«? På hvilke måder har vi nogle gange »stukket nogle af [vores bidrag] til side«? Hvorfor er det at gøre det som »at [have] løjet for [Gud]«? (ApG 5:2, 4). Hvordan påvirker uærlighed os åndeligt?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme: »Guds gode Helligånd«, Salmer og sange, nr. 203.

Gør undervisningen bedre

Vælg et emne. Lad jeres familiemedlemmer skiftes til at vælge et emne fra Apostlenes Gerninger 1-5, som I kan studere sammen.

Billede
Apostle omkring to engle peger opad

Himmelfarten, af Harry Anderson