Det Nye Testamente 2023
26. juni-2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: »Han er opstået«


»26. juni-2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ›Han er opstået‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»26. juni-2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus taler til Peter ved kysten

Vogt mine får, af Kamille Corry.

26. juni - 2. juli

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

»Han er opstået«

Læs bønsomt Matthæus 28, Markus 16, Lukas 24 og Johannes 20-21 og reflekter over den glæde, du har på grund af Kristi opstandelse. Hvem kan blive velsignet ved at høre dit vidnesbyrd om denne begivenhed?

Nedskriv dine indtryk

For mange iagttagere kan Jesus fra Nazarets død have virket som en ironisk afslutning på et bemærkelsesværdigt liv. Var det ikke denne mand, der oprejste Lazarus fra de døde? Havde han ikke modstået de morderiske trusler fra farisæerne gang efter gang? Han havde vist sin magt til at helbrede blinde, spedalske og lamme. Vindene og havene adlød ham. Og dog var han her, hang på et kors og sagde: »Det er fuldbragt« (Joh 19:30). Der kan have været oprigtig overraskelse i de hånende ord: »Andre har han frelst, sig selv kan han ikke frelse« (Matt 27:42). Men vi ved, at Jesu død ikke var slutningen på historien. Vi ved, at gravens stilhed var midlertidig, og at Kristi frelsende værk kun lige var begyndt. Han findes i dag, ikke »blandt de døde«, men blandt de levende (Luk 24:5). Hans lærdomme vil ikke blive bragt til tavshed, for hans loyale disciple vil forkynde evangeliet for »alle folkeslagene«, idet de stoler på, at han vil være »med [dem] alle dage indtil verdens ende« (Matt 28:19-20).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Jesus Kristus opstod.

I disse passager kommer du til at læse om en af de vigtigste begivenheder i menneskehedens historie: Jesu Kristi opstandelse. Når du læser, så forestil dig, at du er en af de personer, der var vidne til begivenhederne i forbindelse med opstandelsen. Hvad lærer du af deres oplevelser?

Hvad føler du, når du læser om Frelserens opstandelse? Tænk over, hvordan den har påvirket dig – dit syn på livet, dine forhold, din tro på Kristus og din tro på andre evangeliske sandheder.

Se Guide til skrifterne, »Opstandelse«, JesuKristiKirke.org.

Lukas 24:13-35

Jeg kan invitere Frelseren til at »bliv[e] hos [mig]«.

Mens du læser om de to omrejsende disciple, der mødte den opstandne Frelser, kan du kigge efter paralleller til dine oplevelser som følger af Kristus. Hvordan kan du vandre sammen med ham i dag og indbyde ham til at »blive« lidt længere? (Luk 24:29). Hvordan kan du se hans tilstedeværelse i dit liv? Hvordan har Helligånden vidnet for dig om Jesu Kristi guddommelighed?

Se også »O bliv hos mig i denne nat«, »O, bliv hos mig«, Salmer og sange, nr. 98, 97.

Lukas 24:36-43; Johannes 20

Opstandelse er den permanente genforening af ånden med kroppen.

Beretningerne om Jesu Kristi opstandelse kan hjælpe dig med at forstå, hvad det betyder at blive opstanden. Hvilke sandheder finder du f.eks. i Lukas 24:36-43 og Johannes 20 om opstandne legemer? Du kan også udforske andre skrifter om opstandelse såsom 1 Korinther 15:35-44; Filipperne 3:20-21; 3 Nefi 11:13-15; Lære og Pagter 88:27-31; 110:2-3; 130:1, 22.

Johannes 20:19-29

»Salige er de, som ikke har set og dog tror.«

Nogle vil måske have det som Thomas, der sagde: »Hvis jeg ikke ser … tror jeg det ikke« (Joh 20:25). Hvorfor kan tro uden at se være en velsignelse, efter din mening? (se Joh 20:29). Overvej, hvordan du er blevet velsignet for at tro på ting, som du ikke kunne se. Hvad hjælper dig til at have tro på Frelseren, selv når du ikke kan se ham? Hvordan kan du blive ved med at styrke din tro på »det, som ikke ses, men som er sandt«? (Se Alma 32:16-21; Eter 12:6). Overvej at skrive oplevelser, der har hjulpet dig til at tro på Jesus Kristus, i din dagbog, eller fortælle om dem til en, du kender.

Johannes 21:1-17

Frelseren opfordrer mig til at vogte sine får.

Det kunne være interessant at sammenligne Frelserens interaktion med sine apostle i Johannes 21 med den første gang, han befalede dem at lægge deres fiskegarn, som det står i Lukas 5:1-11). Hvilke ligheder og forskelle kan du finde? Hvilken indsigt om det at være discipel kan du finde?

Tænk over, hvordan du kan anvende Frelserens ord til Peter i Johannes 21:15-17 i dit liv. Er der noget, der holder dig tilbage fra at betjene Herrens får? Hvad ville du svare, hvis Herren spurgte dig: »Elsker du mig?« Tænk over, hvordan du kan vise Herren din kærlighed.

Se også 1 Peter 5:2-4, 8; Jeffrey R. Holland, »Det første store bud«, Liahona, nov. 2012, s. 83-85.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lukas 24:5-6.Præsident Thomas S. Monson sagde om Lukas 24:5-6: »Ingen ord i kristendommens historie betyder mere for mig« (»Han er opstået!«, Liahona, maj 2010, s. 89). Hvad betyder disse ord for jer og jeres familie?

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21.Mens jeres familie læser disse kapitler, så læg mærke til de mennesker, der interagerede med Jesus i hver beretning. Hvad gør f.eks. indtryk på jer ved de mennesker, der besøgte Frelserens grav? Hvad kan I lære af apostlenes ord eller handlinger eller af disciplene på vejen til Emmaus?

Overvej at synge »Mon Jesus virkelig opstod?«(Børnenes Sangbog, s. 45). Tal om en person, som jeres familie kender, der er død, og diskuter, hvordan sandhederne i denne sang bringer trøst.

Billede
Jesus går med to mænd på en vej

Vejen til Emmaus, af Wendy Keller.

Matthæus 28:16-20; Markus 16:14-20; Lukas 24:44-53.Hvad bad Jesus sine apostle om at gøre i disse vers? Hvordan kan vi hjælpe med til at udføre dette værk? Familiemedlemmer kan fortælle om deres erfaringer, hvor de har følt, at »Herren virkede med« dem for at nå sine mål (Mark 16:20).

Johannes 21:15-17.Overvej at læse disse vers, mens I spiser sammen. Dette kunne tilføje en betydning til Frelserens ord »vogt mine får«. Ud fra det, som Jesus fortalte om får i Det Nye Testamente (se for eksempel Matt 9:35-36; 10:5-6; 25:31-46; Luk 15:4-7; Joh 10:1-16), hvorfor er det at fodre får en god måde at beskrive det at tjene Guds børn på? Hvad kan denne analogi lære os om, hvordan vor himmelske Fader og Jesus føler for os?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået sang: »Mon Jesus virkelig opstod«, Børnenes Sangbog, s. 45.

Gør dit personlige studium bedre

Benyt musik til at invitere Ånden og undervise i læren. At lytte til eller synge salmer som »Jesus Kristus er opstanden!«(Salmer og sange, nr. 121) kan indbyde Ånden og hjælpe dig med at lære om Frelserens opstandelse.

Billede
Kvinde ser den opstandne Kristus ved graven

Den opstandne Kristus, af Walter Rane