Det Nye Testamente 2023
19.-25. juni. Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: »Det er fuldbragt«


»19.-25. juni. Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ›Det er fuldbragt‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»19.-25. juni. Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Kristus foran Pilatus

Ecce Homo [Se, her er manden], af Antonio Ciseri

19.-25. juni

Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

»Det er fuldbragt«

Matthæus 27, Markus 15, Lukas 23 og Johannes 19 indeholder beskrivelsen af de sidste timer af Frelserens jordiske liv. Stræb efter at føle hans kærlighed til dig, når du studerer hans offer og død.

Nedskriv dine indtryk

I ethvert ord og enhver gerning var Jesus Kristus et eksempel på ren kærlighed (se 1 Kor 13). På intet tidspunkt var dette mere tydeligt end de sidste timer i Frelserens jordiske liv. Hans ophøjede ro, da han stod over for falske beskyldninger, viste, at han »[ikke] hidser sig … op« (1 Kor 13:5). Hans villighed til at underkaste sig pisk, hån og korsfæstelse – mens hans holdt sin kraft til at gøre en ende på sine lidelser tilbage – viste, at han var »tålmodig« og »udhold[t] alt« (1 Kor 13:4, 7). Hans medfølelse for sin mor og hans barmhjertighed mod dem, der korsfæstede ham, viste, at han »[ikke] søger … sit eget« – selv under ufattelig lidelse (1 Kor 13:5). Jesus gjorde i sine sidste øjeblikke på jorden det, som han havde gjort gennem hele sin jordiske tjenestegerning – underviste os ved at sit eksempel. Næstekærlighed er i sandhed »Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Jesu Kristi villighed til at lide viser hans kærlighed til Faderen og til os alle.

Selvom Frelseren havde kraft til at nedkalde »legioner [af] engle« (Matt 26:53), valgte han frivilligt at udholde uretfærdigt forhør, ubarmhjertig latterliggørelse og ufattelig fysisk smerte. Hvorfor gjorde han det? »På grund af [hans] kærlige godhed,« sagde Nefi, »og [hans] langmodighed med menneskenes børn« (1 Ne 19:9).

Billede
Kristus bærer kors

»Han bar selv korset og gik ud til … Golgata (Joh 19:17).

Du kan begynde dit studium af Frelserens sidste timer ved at læse 1 Nefi 19:9. Hvor i Matthæus 27, Markus 15, Lukas 23 og Johannes 19 finder du eksempler på de ting, som Nefi sagde, at Jesus skulle lide?

  • »[De] vil … regne ham for noget, der er uden værdi«

  • »[De] pisker … ham«

  • »De slår ham«

  • »De spytter på ham«

Hvilke passager hjælper dig med at mærke Frelserens »kærlige godhed« rettet mod dig? Hvilke andre tanker og følelser har du, mens du læser disse beretninger? Overvej at skrive dem ned eller dele dem med nogen.

Matthæus 27:27-49, 54; Markus 15:16-32; Lukas 23:11, 35-39; Johannes 19:1-5

Hån kan ikke ændre sandheden.

Skønt Jesus havde været udsat for hån gennem sin tjenestegerning, blev den mere intens under hans piskning og korsfæstelse. Men denne hån kunne ikke ændre sandheden: Jesus er Guds Søn. Når du læser om den ydmygelse, som Jesus udholdt, så tænk på den modstand og hån, som hans værk møder i vore dage. Hvilken indsigt får du om at udholde modgang? Hvilket indtryk gør officerens ord i Matthæus 27:54 på dig?

Matthæus 27:46; Markus 15:34

Jesus Kristus led alene, så jeg behøver ikke.

Under et af sine mest gribende øjeblikke på korset følte Jesus, som altid havde stolet på sin himmelske Fader, sig pludselig forladt. Hvis du læser om dette, kan det få dig til at tænke over situationer, hvor du har følt dig fjern fra Gud. Du kan overveje, hvordan Frelserens offer på korset gør det muligt for dig at overvinde denne afstand. Som ældste Jeffrey R. Holland bevidnede: »Fordi Jesus gik en så lang og ensom sti fuldstændigt alene, behøver vi ikke gøre det … Fra Golgatas top er sandheden forkyndt om, at vi aldrig vil blive efterladt alene eller uden hjælp, selv når vi sommetider kan føle, at vi er« (»Der var ingen med ham«, Liahona, maj 2009, s. 88). Overvej, hvordan Frelseren kan hjælpe dig med at overvinde ensomheden, når du læser resten af ældste Hollands budskab.

Lukas 23:34

Frelseren er vores eksempel på tilgivelse.

Hvordan har du det, når du læser Frelserens ord i Lukas 23:34? Præsident Henry B. Eyring har sagt, idet han henviste til Frelserens ord: »Vi må tilgive og ikke bære nag over for dem, der har krænket os. Frelseren var et eksempel på dette, da han hang på korset … Vi ved ikke, hvad der findes i hjertet på dem, der krænker os« (»At vi må være ét«, Stjernen, juli 1998, s. 70). Hvordan kan dette vers hjælpe dig, hvis du har svært ved at tilgive nogen?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19.For at hjælpe jeres familie med at lære om de begivenheder, der er beskrevet i disse kapitler, kan I læse »Kapitel 52: Rettergangen mod Jesus« og »Kapitel 53: Jesus bliver korsfæstet« (i Historier fra Det Nye Testamente, s. 133-138. I kan bede børn genfortælle historierne med deres egne ord. Familiemedlemmerne kan fortælle, hvad de føler for Frelseren på grund af de lidelser, som han gennemgik for os.

Matthæus 27:11-26; Markus 15:1-15; Lukas 23:12-25; Johannes 19:1-16.Hvorfor overgav Pilatus Jesus til at blive korsfæstet, selvom han vidste, at Jesus var uskyldig? Hvad lærer vi af Pilatus’ handling om at stå ved det, som vi ved er rigtigt? Det kan være en hjælp for jeres familie at rollespille scenarier, hvor de kan øve sig i at stå ved det, der er rigtigt.

Matthæus 27:46; Lukas 23:34, 43, 46; Johannes 19:26-28, 30.Måske kan I give hvert familiemedlem til opgave at læse en eller flere af de udtalelser, som Frelseren kom med på korset, og som findes i disse vers. Bed dem fortælle, hvad de har lært af disse udtalelser om Frelseren og hans mission.

Markus 15:39.Hvordan har det at læse om korsfæstelsen styrket jeres vidnesbyrd om, at Jesus er »Guds søn«?

Johannes 19:25-27.Hvad kan vi lære af disse vers om, hvordan vi bør elske og støtte vores familiemedlemmer?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til salme »På Golgata«, Salmer og sange, nr. 107.

Gør undervisningen bedre

Efterlign Frelseren. »Det er godt at studere, hvordan Frelseren underviste; de metoder, han brugte, og de ting, han sagde. Men Frelserens kraft til at undervise og løfte andre var resultatet af den måde, hvorpå han levede, og den person, som han var. Jo mere I med iver stræber efter at leve som Jesus Kristus, jo mere vil I være i stand til at undervise ligesom ham« (Undervisning på Frelserens måde, s. 13).

Billede
Kristus på korset

Kristus på korset, af Carl Bloch