Det Nye Testamente 2023
29. maj - 4. juni. Matthæus 26; Markus 14; Johannes 13: »Til ihukommelse«


»29. maj - 4. juni. Matthæus 26; Markus 14; Johannes 13: ›Til ihukommelse‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»29. maj - 4. juni. Matthæus 26; Markus 14; Johannes 13«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Det sidste måltid

Til ihukommelse af mig, af Walter Rane

29. maj - 4. juni

Matthæus 26; Markus 14; Johannes 13

»Til ihukommelse«

Mens du læser om de begivenheder, der er beskrevet i Matthæus 26; Markus 14; og Johannes 13, skal du være opmærksom på ethvert indtryk, du modtager, især de indtryk, der uddyber din tro på Jesus Kristus og din forpligtelse over for ham.

Nedskriv dine indtryk

Dagen før han døde, gav Jesus sine disciple noget at mindes ham med. Han »tog … et brød, velsignede og brød det, gav sine disciple det og sagde: ›Tag det og spis det; dette er mit legeme.‹ Og han tog et bæger, takkede, gav dem det og sagde: ›Drik alle heraf; dette er mit blod‹« (Matt 26:26-28).

Det skete for omkring 2.000 år siden på et sted, som de fleste af os aldrig vil få at se og på et sprog, som få af os kan forstå. Men nu hver søndag på vores egne mødesteder er præstedømmebærere bemyndiget til at handle i Jesu Kristi navn og gøre, hvad han engang gjorde. De tager brød og vand, velsigner det og giver det til hver af os, hans disciple. Det er en simpel handling – kan der være noget enklere, mere grundlæggende end at spise brød og drikke vand? Men at brød og vand er helligt for os, fordi det hjælper os med at huske ham. Det er vores måde at sige: »Jeg vil aldrig glemme ham« og ikke bare: »Jeg vil aldrig glemme, hvad jeg har læst om hans lære og hans liv.« I stedet siger vi: »Jeg vil aldrig glemme, hvad han gjorde for mig.« »Jeg vil aldrig glemme, hvordan han reddede mig, da jeg bad om hjælp.« Og »Jeg vil aldrig glemme hans forpligtelse over for mig og min forpligtelse over for ham – den pagt, vi har indgået.«

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 26:6-13; Markus 14:3-9

»Hun har på forhånd salvet mit legeme til begravelsen.«

Med en ydmyg handling af tilbedelse viste kvinden beskrevet i disse vers, at hun vidste, hvem Jesus var, og hvad han var ved at gøre (se Matt 26:12). Hvorfor tror du, hendes handlinger var så meningsfulde for Frelseren? (se vers 13). Hvad gør indtryk på dig ved kvinden og hendes tro? Overvej, hvordan du kan følge hendes eksempel

Se også Johannes 12:1-8.

Matthæus 26:20-22; Markus 14:17-19

»Det er vel ikke mig, Herre?«

Hvad kan du lære om disciplene af deres spørgsmål til Herren i disse vers? Hvorfor tror du, de spurgte om det? Overvej, hvordan du kan spørge Herren: »Det er vel ikke mig?«

Se også Dieter F. Uchtdorf, »Det er vel ikke mig, Herre«, Liahona, nov. 2014, s. 56-59.

Matthæus 26:26-29; Markus 14:22-25

Nadveren er en mulighed for at huske Frelseren.

Da Frelseren præsenterede nadveren for sine disciple, hvilke tanker og følelser forestiller du dig så, at de havde? Tænk over dette, mens du læser om deres oplevelse i Matthæus 26:26-29 og Markus 14:22-25. Hvorfor tror du, Jesus valgte denne måde for os at huske ham på? Du kan også tænke over de erfaringer, du har gjort dig under nadveren. Er der noget du kan gøre for at gøre din oplevelse mere hellig og meningsfuld?

Efter at have læst og overvejet disse vers, kan du skrive nogle ting ned, som du føler dig tilskyndet til at huske om Frelseren. Du kan gennemgå disse ting, næste gang du tager nadveren. Du kan også gennemgå dem på andre tidspunkter, som en måde til at »altid erindre ham« (Moro 4:3).

Se også Lukas 22:7-39, 3 Nefi 18:1-13, Lære og Pagter 20:76-79.

Johannes 13:1-17

Frelseren er vores eksempel på ydmygt at tjene andre.

På Jesu tid var det en opgave for tjenerne at vaske andres fødder, ikke for lederne. Men Jesus ønskede, at hans disciple skulle tænke anderledes om, hvad det vil sige at lede og tjene. Hvilke budskaber finder du i Frelserens ord og handlinger i Johannes 13:1-17? I din kultur er vask af andres fødder måske ikke en almindelig måde at tjene på. Men overvej, hvad du kan gøre for at følge Frelserens eksempel på ydmyg tjeneste.

Det kan også være interessant at bemærke de ting, som Jesus vidste og følte i denne hellige tid med sine apostle (se vers 1 og 3). Hvad kan denne indsigt hjælpe dig med at forstå om Frelseren?

Se også Lukas 22:24-27.

Johannes 13:34-35

Min kærlighed til andre er et tegn på, at jeg er en sand discipel af Jesus Kristus.

Tidligere havde Jesus givet et bud om at »elske din næste som dig selv« (Matt 22:39). Nu gav han »et nyt bud.« Hvad tror du, det betyder at elske sin næste, som Jesus elsker dig? (se Joh 13:34).

Du kan også tænke over, hvordan andre mennesker ved, at du er en discipel af Jesus Kristus. Hvordan kan du sikre dig, at kærlighed er din definerende egenskab som kristen?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 26:26-29; Markus 14:22-25.Hvordan oplever jeres familie nadveren hver uge? Studium om den første nadver kan inspirere til en drøftelse om vigtigheden af nadveren og måder at forbedre din oplevelse på. I kan overveje at vise billedet Omdeling af nadveren (Evangelisk kunst, nr. 108) og dele ideer om, hvad I kan gøre før, under og efter nadveren.

Billede
en kvinde, der tager nadveren

Nadveren hjælper os til at huske Jesus Kristus.

Matthæus 26:30.Overvej at synge en salme, som Jesus og hans apostle gjorde – måske en salme om nadveren. Hvordan kan det have været en velsignelse for Jesus og hans apostle at synge en salme på dette tidspunkt? Hvorledes er salmer en velsignelse for os?

Johannes 13:1-17.I kan måske vise jeres familie billedet i slutningen af dette oplæg, mens I læser disse vers. Hvilke sandheder lærte Frelseren os om med sine handlinger? Hvilke detaljer på billedet hjælper os med at forstå disse sandheder? Måske kan medlemmer af familien fortælle, hvordan det at leve efter disse sandheder har bragt dem lykke (se Joh 13:17).

Johannes 13:34-35.Efter at have læst disse vers, kan I tale sammen om, hvordan andre mennesker ved, at I er disciple af Jesus Kristus. Hvordan ønsker Frelseren, at hans følgere skal kendes? I kan bede jeres familiemedlemmer om at tale om mennesker, hvis kærlighed til andre viser, at de er sande disciple af Jesus Kristus. I kan også drøfte, hvordan I kan vise mere kærlighed som familie.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Elsker hverandre«, Børnenes sangbog, s. 74.

Gør dit personlige studium bedre

Overvej. Skrifterne har åndelige betydninger, som vi måske ikke fanger, hvis vi læser for afslappet, sådan som vi læser andet læsestof. Du skal ikke skynde dig med at afslutte et kapitel. Tag dig tid til at tænke dybt over, hvad du læser.

Billede
Jesus vasker disciplenes fødder

Den største i himmeriget, af J. Kirk Richards