Det Nye Testamente 2023
12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18: »Ske ikke min vilje, men din«


»12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18: ›Ske ikke min vilje, men din‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»12.-18. juni. Lukas 22, Johannes 18«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Kristus og disciple i Getsemane

I Getsemane have, af Derek Hegsted

12.-18. juni

Lukas 22; Johannes 18

»Ske ikke min vilje, men din«

Tag dig god tid til at læse Lukas 22 og Johannes 18 i denne uge. Tænk over, og bed om det, som du læser. Ved at gøre dette kan Ånden få mulighed for at bære vidnesbyrd for dit hjerte, om at skrifterne er sande.

Nedskriv dine indtryk

Der var kun tre jordiske vidner til Jesu Kristi lidelser i Getsemane have – og de sov gennem det meste af det. I den have og senere på korset påtog Jesus sig alle synder, smerter og lidelser for hver enkelt person, der nogensinde har levet, selvom næsten ingen, der levede på dette tidspunkt var klar over, hvad der skete. Evighedens vigtigste begivenheder sker også ofte uden megen opmærksomhed fra verden. Men Gud Fader vidste besked. Han hørte sin trofaste søns bøn: »Fader, hvis du vil, så tag dette bæger fra mig. Dog, ske ikke min vilje, men din. Da viste en engel fra himlen sig for ham og styrkede ham« (Luk 22:42-43). Selvom vi ikke var der til at bevidne denne handling af uselviskhed og underkastelse, er vi vidner til Jesu Kristi forsoning. Hver gang vi omvender os og modtager tilgivelse for vores synder, og hver gang vi føler Frelserens styrkende kraft, kan vi bære vidnesbyrd om virkeligheden af, hvad der skete i Getsemane have.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lukas 22:31-34, 54-62; Johannes 18:17-27

Omvendelse er en vedvarende proces.

Tænk på de oplevelser, som Peter havde med Frelseren – de mirakler, han var vidne til, og de læresætninger, han lærte. Hvorfor sagde Frelseren da til Peter: »Når du engang vender om, så styrk dine brødre«? (Luk 22:32; fremhævelse tilføjet). Når du tænker over dette, kan det måske hjælpe at overveje, hvad ældste David A. Bednar har lært os om forskellen mellem at have et vidnesbyrd og virkelig at blive omvendt (se »Omvendt til Herren«, Liahona, nov. 2012, s. 106-109).

Når du læser om Peters oplevelse i Lukas 22:31-34, 54-62 (se også Joh 18:17-27), så tænk på din egen omvendelse. Har du nogensinde følt dig så engageret, at du ligesom Peter var klar til at gå sammen med Herren »både i fængsel og i døden«? (Luk 22:33). Hvorfor falmer de følelser sommetider? Der er daglige muligheder for enten at fornægte eller vidne om Frelseren; hvad vil du gøre for dagligt at vidne om ham? Hvilke andre lektioner kan du lære af Peters erfaring?

Mens du fortsætter med at læse Det Nye Testamente, så hold øje med beviser på Peters fortsatte omvendelse. Bemærk også, hvordan han accepterede Herrens befaling: »Styrk dine brødre« (Luk 22:32; se ApG 3-4).

Se også Markus 14:27-31.

Lukas 22:39-46

Frelseren led for mig i Getsemane.

Præsident Russell M. Nelson opfordrede os til at bruge »tid på at lære om Frelseren og hans sonoffer« (»Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 2017, s. 40).

Tænk over, hvad du vil gøre for at tage imod præsident Nelsons opfordring. Du kan begynde ved bønsomt at grunde over Frelserens lidelser i Getsemane, som de beskrives i disse vers, og skrive de indtryk og spørgsmål ned, som kommer til dit sind.

For et mere indgående studium af Frelseren og hans forsoning kan du prøve at søge i anden hellig skrift efter svar på spørgsmål som disse:

Når du lærer om, hvad der skete i Getsemane, kan det være interessant at vide, at Getsemane var en have med oliventræer, hvor der var en olivenpresse, der blev brugt til at knuse oliven og trække olien ud, som blev brugt til lamper og mad såvel som til helbredelse (se Luk 10:34). Hvordan kan processen med at udvinde olivenolie symbolisere, hvad Frelseren gjorde for os i Getsemane? Se nogle forslag i ældste D. Todd Christoffersons budskab »Bliv i min kærlighed« (Liahona, nov. 2016, s. 50-51).

Se også Matthæus26:36-46; Markus 14:32-42.

Johannes 18:28-38

Frelserens »rige er ikke af denne verden.«

Som en politisk leder var Pontius Pilatus fortrolig med magten og riger i denne verden. Men Jesus talte om en meget anderledes slags rige. Når du tænker tilbage på det, du har læst om Frelserens liv, hvilke tegn ser du så på, at hans »rige er ikke af denne verden«? (Joh 18:36). Hvorfor er det vigtigt for dig at vide dette? Hvad andet skiller sig ud for dig om Jesu ord til Pilatus?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lukas 22:31-32.Hvordan kunne Peter have haft det med at vide, at Jesus havde bedt for ham og hans tro? Hvem kan vi bede for, »at [deres] tro ikke skal svigte«? (vers 32).

Lukas 22:39-46.At lære om Frelserens lidelser i Getsemane kan være en hellig oplevelse for jeres familie. Overvej, hvad I kan gøre for at skabe en ærbødig og tilbedende ånd, når I studerer Lukas 22:39-46. I kan spille eller synge nogle af jeres yndlingssalmer eller børnesange om Frelseren sammen. I kan se på relateret kunst eller se en video som »Frelseren lider i Getsemane« (JesuKristiKirke.org). Mens I læser versene, kan familiemedlemmer fortælle om skriftsteder, der er særligt betydningsfulde for dem – måske et skriftsted, der hjælper dem med at føle Frelserens kærlighed (se også Matt 26:36-46; Mark 14:32-42). I kan også bede dem dele deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning.

Lukas 22:42.Familiemedlemmer kan fortælle om deres oplevelser, hvor de lærte at sige: »Ske ikke min vilje, men din.«

Lukas 22:50-51; Johannes 18:10-11.Hvad kan vi lære om Jesus af disse vers?

Billede
Kristus helbreder tjenerens øre

Lad det være nok, af Walter Rane

Johannes 18:37-38.Hvordan ville vi besvare Pilatus’ spørgsmål: »Hvad er sandhed?« (vers 38). Se nogle idéer i Johannes 8:32; Lære og Pagter 84:45; 93:23–28; og »O sig, hvad er sandhed?«, Salmer og sange, nr. 180.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til salme: »O, se hvilken kærlighed«, Salmer og sange, nr. 114.

Gør dit personlige studium bedre

Studér de sidste dages profeters og apostles ord. Læs, hvad sidste dages profeter og apostle har sagt om de sandheder, du finder i skrifterne. Du kan for eksempel søge i den nyeste konferenceudgave af Liahona efter »Forsoning« i emneindekset (se Undervisning på Frelserens måde, s. 20-21).

Billede
Kristus i Getsemane

Ske ikke min vilje, men din, af Walter Rane