Det Nye Testamente 2023
5.-11. juni. Johannes 14-17: »Bliv i min kærlighed«


»5.-11. juni. Johannes 14-17: ›Bliv i min kærlighed‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»5.-11. juni. Johannes 14-17«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Den sidste nadver

Den sidste nadver, af William Henry Margetson

5.-11. juni

Johannes 14-17

»Bliv i min kærlighed«

Når du læser Frelserens lærdomme i Johannes 14-17, vil Helligånden hjælpe dig til at finde budskaber til dig. Nedskriv de indtryk, I modtager.

Nedskriv dine indtryk

I dag kalder vi det for det »sidste måltid«, men vi ved ikke, om Jesu disciple til fulde forstod, at dette ville blive deres sidste måltid sammen med deres Mester inden hans død, da de samledes til den årlige påskefest. Jesus vidste dog, »at hans time var kommet« (Joh 13:1). Han ville snart stå over for lidelserne på Getsemane, forræderiet og hans nærmeste venners fornægtelse samt den kvalfulde død på korset. Selv med alt dette ventende foran sig var Jesu fokus ikke på sig selv, men på sine disciple. Hvad havde de brug for at vide i de kommende dage og år? Jesu kærlige lærdomme i Johannes 14-17 afslører, hvad han føler for sine disciple, både dengang og nu. Blandt de mange trøstende sandheder, han delte, var forsikringen om, at han på en måde aldrig vil forlade os. »Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed,« lovede han (Joh 15:10).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Johannes 14-15

Jeg viser min kærlighed til Jesus Kristus ved at holde hans befalinger.

Når du læser Johannes 14-15, kan du notere eller markere, hver gang ordene elske og kærlighed bliver brugt. Du vil måske lægge mærke til, at ordene bud og påbudt ofte bliver nævnt i forbindelse med ordene elske og kærlighed i disse kapitler. Hvad kan du lære om forholdet mellem kærlighed og befalingerne i Frelserens lærdomme? Hvilke andre ord og sætninger finder du forbundet med at elske i disse kapitler?

Overvej, hvordan Frelserens kærlighed har påvirket dig.

Se også Johannes 13:34-35; D. Todd Christofferson, »Bliv i min kærlighed«, Liahona, nov. 2016, s. 48-51.

Billede
Jesus taler med disciple

Den sidste nadver, af Clark Kelley Price

Johannes 14-16

Helligånden hjælper mig til at opfylde mit formål som Jesu Kristi discipel.

Det må have været hjerteskærende for disciplene at høre, at deres tid med Frelseren næsten var forbi. De bekymrede sig måske også for, hvordan de ville klare sig uden ham. Når du læser Johannes 14-16, læg så mærke til, hvad Frelseren sagde for at berolige dem. Læg især mærke til, hvad han lærte dem om Helligånden. Hvad kan du lære om Helligånden af Frelserens ord i de følgende vers?

Hvorfor havde disciplene brug for denne hjælp fra Helligånden? Hvordan har Helligånden opfyldt disse roller for dig? Overvej, hvad du kan gøre for, at hans indflydelse bliver stærkere i dit liv.

Se også 3 Nefi 19:9; 27:20; Lære og Pagter 11:12-14; Moses 6:61; Michelle D. Craig, »Åndelig evne«, Liahona, nov. 2019, s. 19-21.

Johannes 15:1-8

Når jeg bliver i Kristus, kan jeg frembringe god frugt.

Hvad tror du, det betyder at »blive i [Kristus]«? (Joh 15:4). Hvilken »frugt« har du, der viser, at du er knyttet til vintræet, som repræsenterer Jesus Kristus?

Johannes 17

Jesus gik i forbøn for sine disciple.

Jesu ord, der står i Johannes 17, er kendt som den store forbøn. I denne bøn bad Jesus for sine apostle og »dem, som ved deres ord tror på [ham]« (Joh 17:20). Det betyder, at han bad for dig. Hvad bad Jesus sin Fader om for dig og alle andre, der tror? Hvad kan det lære dig om hans følelser for dig?

Denne bøn underviser også om store, evige sandheder. Hvilke sandheder finder du? Når du læser dette kapitel, kan du overveje at optage, hvad du lærer om følgende:

  • Bøn

  • Frelserens forhold til sin Fader

  • Frelserens forhold til sine disciple

  • Hvordan disciple skal være anderledes end verden

  • Andre sandheder, der skiller sig ud for dig

Johannes 17:11, 21-23

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus er fuldstændig forenet.

I sin bøn i Johannes 17 fremhæver Jesus sin enhed med Faderen. På hvilke måder er Faderen og sønnen »ét«? (Joh 17:11, 21-23.) Bemærk, at Frelseren bad om, at hans disciple måtte være ét, »ligesom« eller på samme måde som han og Faderen er ét (Joh 17:22). Hvad betyder det for dig? Tænk på dine forhold – for eksempel til din ægtefælle eller andre familiemedlemmer, til medlemmer i din menighed og til andre kristne. Hvordan kan du arbejde hen imod den slags enhed, som Jesus har med Faderen?

Se også Quentin L. Cook, »Hjerter, der er knyttet sammen i retfærdighed og enighed«, Liahona, nov. 2020, s. 18-22; Sharon Eubank, »Ved samhørighed opnår vi kraft med Gud«, Liahona, nov. 2020, s. 55-57.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Johannes 14:5-6.Medlemmer af familien vil måske synes om at skiftes til at føre an på en familiegåtur langs en sti. Hvordan er Jesus »vejen«? Hvor fører han os hen?

Johannes 14:26-27.Hvordan er Jesu fred anderledes end den slags, som »verden giver«? Familiemedlemmerne kan fortælle, hvordan de har fundet fred og trøst gennem Helligånden.

Johannes 15:1-8.Det kunne være sjovt at læse disse vers udenfor ved siden af et vintræ, et træ eller en anden plante. Hvad sker der med en gren, når den fjernes fra træet? I kan tale om, hvordan vi er som grene, og hvad det betyder at »blive« i Frelseren og »bære frugt«.

Johannes 15:17-27, 16:1-7.Hvorfor tror du, at Jesus Kristus advarede sine disciple om forfølgelse? Hvordan bliver Kristi disciple forfulgt i vore dage? Hvordan kan Frelserens råd i disse vers hjælpe os, når vi møder forfølgelse?

Johannes 16:33.Hvordan har Jesus Kristus overvundet verden? Hvordan har hans forsoning bragt os fred og frimodighed? (se også L&P 68:6).

Johannes 17:21-23.Hvad kan I hjælpe jeres familie med at lære at blive mere forenet som Jesus Kristus og vor himmelske Fader? Måske kan I tale om et af jeres yndlingssportshold, og hvordan de arbejder sammen mod et fælles mål. Eller I kan lytte til et kor eller orkester og diskutere, hvordan musikerne forener sig for at skabe smuk musik.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Helligånden«, Børnenes sangbog, s. 56.

Gør undervisningen bedre

Brug af lydoptagelser. Når du underviser din familie om skrifterne, kan du overveje af bruge en indtaling af skrifterne, som du kan finde på ChurchofJesusChrist.org eller i appen Evangelisk bibliotek. Det kan være en stærk oplevelse at lytte til Johannes 14-17, da disse kapitler indeholder så mange af Frelserens ord.

Billede
vinranker

Jesus sagde: »Jeg er vintræet, I er grenene« (Joh 15:5).