Det Nye Testamente 2023
29. maj - 4. juni. Matthæus 26; Markus 14; Johannes 13: »Til ihukommelse«


»29. maj - 4. juni. Matthæus 26; Markus 14; Johannes 13: ›Det er fuldbragt‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»29. maj - 4. juni. Matthæus 26; Markus 14; Lukas 13«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Det sidste måltid

Til minde om mig, af Walter Rane

29. maj - 4. juni

Matthæus 26; Markus 14; Johannes 13

»Til ihukommelse«

Se efter principper, du føler vil velsigne de børn, du underviser, når du læser Matthæus 26, Markus 14 og Johannes 13.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billeder af begivenhederne i disse kapitler, eksempelvis Evangelisk kunst, nr. 54-55, og lad børnene fortælle, hvad der sker på billederne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 26:26-29; Markus 14:22-24

Nadveren hjælper mig til at tænke på Jesus.

Hjælp børnene til at forstå, at når vi tager nadveren, så er det en chance for at huske, hvad Jesus har gjort for os.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat beretningen om Jesus, der indstifter nadveren. Anvend eventuelt »Kapitel 49: Den første nadver« (i Historier fra Det Nye Testamente, s. 124-26). Hvorfor tager vi nadveren? Hjælp børnene til at forstå, at vi husker Jesus under nadveren.

  • Vis børnene et billede af brød og en kop vand. Spørg, om de ved, hvad brødet og vandet i nadveren symboliserer. Forklar, at disse symboler hjælper os til at huske, at Jesus Kristus døde for os og opstod fra de døde.

  • Bed børnene om at lukke øjnene og tænke på en, de elsker, og bed dem derefter om at fortælle dig om den person. Bed dem om igen at lukke øjnene, tænke på Frelseren og derpå fortælle ting, de ved om ham. Anspor dem til at tænke på Jesus under nadveren hver uge.

  • Lad børnene vise, hvad de kan gøre for at huske Jesus og være ærbødig under nadveren. Hjælp børnene med at lave et lille hæfte som beskrevet på denne uges aktivitetsside, og brug det til at hjælpe dem med at tænke på Jesus under nadveren. Eller lad dem lede efter billeder af Jesus i nogle kirketidsskrifter og lave en collage, de kan kigge på under nadveren.

Johannes 13:34-35

Jeg kan elske andre, ligesom Jesus gjorde.

Jesus viste sin kærlighed ved at vise omsorg for dem omkring sig. Hvilke muligheder har de børn, du underviser, for at vise deres kærlighed til andre?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene billeder af historier, de har lært i år, hvor Jesus viste sin kærlighed for andre (se tidligere oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Læs Johannes 13:34-35, og hjælp børnene til at gentage sætningen: »Som jeg har elsket jer, skal … I elske hinanden«. Hvordan kan vi vise vores kærlighed til vores familie og venner?

  • Lad et barn holde et billede af Frelseren op, mens klassen synger en sang om kærlighed, eksempelvis »Elsker hverandre« (Børnenes sangbog, s. 74). Giv børnene papirhjerter, og bed dem om at tegne billeder af sig selv, hvor de gør noget for at vise deres kærlighed til en anden person.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 26:26-29; Markus 14:22-24

Nadveren hjælper mig til at huske Jesus Kristus og hans offer for mig.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at få en mere meningsfuld oplevelse med nadveren?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene skiftes til at læse versene i Matthæus 26:26-29 eller Mark 14:22-24 (se også JSO, Mark 14:20-24 i Guide til skrifterne) og Lære og Pagter 20:75-79. Hvilke ord og handlinger ligner hinanden i de to skriftsteder?

  • Spørg dem, hvad de gør for at tænke på Jesus under nadveren. Hjælp dem med at finde skriftsteder eller ord fra nadversalmer, de kan læse under nadveren, og skriv dem på et kort, som børnene kan bruge, næste gang de tager nadveren. Syng et par af disse sange sammen med dem (se Salmer og sange, nr. 101-118).

    Billede
    børn tager nadver

    Nadveren hjælper os til at huske Jesus Kristus og hans offer for os.

  • Skriv nøgleord fra nadverbønnerne på tavlen, og hjælp børnene til at lære dem udenad. Hvad betyder disse udtryk? Hvorfor er det vigtigt at forny vores dåbspagter hver uge?

  • Inviter en aronsk præstedømmebærer til at fortælle børnene om hans oplevelse med at forberede, velsigne eller omdele nadveren. Hvad hjælper ham til at forberede sig på at gøre dette? Hvordan føler han, når han gør det? Hvordan minder brødet og vandet ham om Frelseren?

  • Bed børn, der er blevet døbt, om at fortælle, hvad de husker om deres dåb. Hvad følte de? Hvilke pagter indgik de? (Se Mosi 18:8-10). Fortæl dem, at når vi hver uge tager nadveren, kan det være ligesom at blive døbt igen: Vi kan blive tilgivet for vores synder, og vi fornyr vores pagter.

Johannes 13:1-17

Jesus Kristus viste mig, hvordan jeg skal tjene andre.

Beretningen om Frelseren, der vaskede sine disciples fødder, kan inspirere de børn, du underviser, med at tjene folk omkring sig i kærlighed.

Mulige aktiviteter

  • Bed et par dage i forvejen et af børnene om at læse Johannes 13:4-9 og dele beretningen med klassen fra Peters synsvinkel. Hvad prøvede Frelseren at lære Peter og de andre apostle? Børnene kan tale om, hvad de har lært om Jesus Kristus fra denne historie. Hvad lærer vi om at tjene andre?

  • Læs Johannes 13:12-17 sammen. Lad hver af børnene skrive om engang, hvor Frelseren tjente en anden person. Tilskynd dem til også at inkludere, hvad de har lært af hans eksempel. Lad dem dele det med klassen, som de tegnede.

Johannes 13:34-35

Jesu Kristi disciple viser andre kærlighed, ligesom han gjorde.

Når vi bliver døbt, indgår vi pagt om at blive Jesu Kristi disciple. I Johannes 13:34-35 beskriver Frelseren, hvordan vi kan vise, at vi er hans disciple.

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen hinanden, ligesom jeg har … jer (Joh 13:34). Bed børnene om at slå op på skriftstedet og udfylde de tomme felter. Hvad kan vi ellers gøre for at vise, at vi er Kristi disciple? Børnene kan tænke på andre ord, der ville færdiggøre sætningen på tavlen, eksempelvis tjen og tjent eller lær og lært.

  • Lad børnene læse Johannes 13:35 og tænke på folk, de kender, som er eksempler på at følge Jesus Kristus. Bed dem om at fortælle, hvordan disse folk viste andre kærlighed, ligesom Frelseren gjorde.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at dele noget med deres familier, som de har tænkt sig at gøre på baggrund af det, de har lært i undervisningen. De kan eksempelvis fortælle, hvordan de har tænkt sig at huske på Jesus Kristus under nadveren.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd for din klasse. Et vidnesbyrd kan være noget så enkelt som »Jeg ved, at vor himmelske Fader elsker hver eneste af jer« eller »Jeg har det godt inden i, når jeg lærer om Jesus Kristus.«