Generalkonference
Velsignelserne ved fortsat åbenbaring til profeter og personlig åbenbaring til at vejlede os i livet
Aprilkonferencen 2020


Velsignelserne ved fortsat åbenbaring til profeterne og personlig åbenbaring til at vejlede os

Fortsat åbenbaring er blevet modtaget, og den bliver modtaget gennem de kanaler, Herren har etableret.

I dag vil jeg tale om fortsat åbenbaring til profeter og personlig åbenbaring til at vejlede os.

Sommetider modtager vi åbenbaring, selvom vi ikke kender Herrens formål med den. Kort tid inden ældste Jeffrey R. Holland blev kaldet som apostel i juni 1994, havde jeg en smuk åbenbarende oplevelse om, at han ville blive kaldet. Jeg var regionalrepræsentant og kunne ikke se nogen grund til, at jeg fik den kundskab. Men vi havde som unge været missionærkammerater i England først i 1960’erne, og jeg holdt meget af ham. Jeg betragtede oplevelsen som et udtryk for inderlig barmhjertighed for mig. I de senere år har jeg tænkt over, om Herren forberedte mig til at blive junior i De Tolv til en utrolig missionærkammerat, der var min juniorkammerat, da vi var unge missionærer.1 Jeg råder sommetider missionærerne til at være venlige mod deres juniorkammerater, for de ved aldrig, om de bliver deres seniorkammerat.

Jeg har et fast vidnesbyrd om, at denne genoprettede kirke ledes af vor Frelser, Jesus Kristus. Han ved, hvem han skal kalde som apostle og i hvilken rækkefølge. Han ved også, hvordan han forbereder sin seniorapostel til at være profet og præsident Kirken.

Vi er denne morgen blevet velsignet med at høre vores elskede profet, præsident Russell M. Nelson, levere en stærk erklæring til verden, der omhandler genoprettelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde.2 Denne skelsættende erklæring fra præsident Nelson har gjort det klart, at Jesu Kristi Kirke kan takke princippet om fortsat åbenbaring for sin oprindelse, eksistens og vejledning om fremtiden. Den nye erklæring afspejler en kærlig Faders kommunikation til sine børn.

På et tidligere tidspunkt udtrykte præsident Spencer W. Kimball de følelser, jeg har i dag. Han sagde: »Frem for alt, bør vi i dag være yderst taknemmelige for, at himlene virkelig er åbne, og at Jesu Kristi genoprettede kirke er bygget på åbenbaringens klippe. Fortsat åbenbaring er selve livsnerven i den levende Herre og Frelsers, Jesu Kristi evangelium.«3

Profeten Enok forudså den tid, vi lever i. Herren fortalte Enok, at stor ugudelighed ville blive fremherskende, og profeterede om de »store trængsler«, der ville være. Herren lovede ikke desto mindre: »Men mit folk vil jeg bevare.«4 »Retfærdighed vil jeg sende ned fra himlen; og sandhed vil jeg sende frem af jorden for at vidne om min Enbårne.«5

Præsident Ezra Taft Benson underviste med stor kraft om, at Mormons Bog, vores religions slutsten, kom frem af jorden for at opfylde Herrens ord til Enok. Faderen og Sønnen og engle og profeter viste sig for profeten Joseph Smith, der blev »vejledt af himmelen til at genoprette den nødvendige myndighed i riget.«6

Profeten Joseph Smith modtog åbenbaring efter åbenbaring. Nogle er blevet omtalt under denne konference. Mange af de åbenbaringer, der blev modtaget af profeten Joseph, er blevet bevaret for os i Lære og Pagter. Alle Kirkens standardværker indeholder Herrens sind og vilje for os i denne sidste uddeling.7

Udover disse storladne grundlæggende skrifter, er vi velsignet med fortsat åbenbaring til levende profeter. Profeter er »bemyndigede af Herren til at tale på vegne af ham.«8

Visse åbenbaringer er af monumental vigtighed og andre øger vores forståelse af essentielle guddommelige sandheder og vejleder os i vor tid.9

Vi er utroligt taknemmelige for den åbenbaring, som præsident Spencer W. Kimball i juni 1978 fik om, at præstedømmet og tempelvelsignelser skulle gives til alle værdige mandlige medlemmer af Kirken.10

Jeg har tjent med mange af De Tolv, der var til stede og deltog, da denne dyrebare åbenbaring blev modtaget. Hver eneste af dem har i personlige samtaler bekræftet den stærke og forenende åndelige vejledning, som præsident Kimball og de oplevede. Mange har sagt, at det var den stærkeste åbenbaring, de har prøvet at få indtil da og sidenhen.11

De af os, der nu tjener i De Tolv Apostles Kvorum, er blevet velsignet i vor tid med, at vigtige åbenbaringer er blevet givet igennem senere profeter.12 Præsident Russell M. Nelson har været Herrens bemyndigede agent, især hvad gælder åbenbaringer til familier om at gøre deres hjem til tilflugtssteder af tro, samle det spredte Israel på begge sider af sløret og velsigne tempelbegavede medlemmer i hellige tempelordinancer.

Da der blev bekendtgjort vigtige ændringer, der skulle velsigne vores hjem ved oktoberkonferencen 2018, var jeg vidne til »at under drøftelserne i templet i Rådet bestående af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum, og efter at vores elskede profet bad Herren om åbenbaring … fik vi alle en stærk bekræftelse.«13

På det tidspunkt blev der modtaget andre åbenbaringer omkring hellige tempelordinancer, men de blev ikke bekendtgjort eller implementeret.14 Denne vejledning begyndte med en personlig profetisk åbenbaring til præsident Russell M. Nelson og en nådig og stærk bekræftelse for dem, der deltog i processen. Præsident Nelson involverede specifikt de søstre, der præsiderer over Hjælpeforeningen, Unge Kvinder og Primary. Den endelige vejledning, i templet, til Det Første Præsidentskab og de Tolv Apostles Kvorum var dybt åndeligt og stærk. Vi vidste hver især, at vi havde fået tilkendegivet Herrens sind, vilje og røst.15

Jeg erklærer med al højtidelighed, at fortsat åbenbaring er blevet modtaget, og den bliver modtaget gennem de kanaler, Herren har etableret. Jeg vidner om, at den nye erklæring, som præsident Nelson har bekendtgjort i formiddag, er en åbenbaring til velsignelse for alle mennesker.

Vi inviterer alle til at komme og tage for sig af Herrens ord

Vi udtrykker også vores inderlige ønske om at blive genforenet med dem, der har kæmpet med deres vidnesbyrd, været mindre aktive eller fået deres navn fjernet fra Kirkens optegnelser. Vi ønsker sammen med jer at »tag[e] for [os] af Kristi ord« ved Herrens bord og lære det, vi alle bør gøre.16 Vi har brug for jer! Kirken har brug for jer! Herren har brug for jer! Det er vores inderlige bøn, at I vil slutte jer til os og tilbede verdens Frelser. Vi ved, at nogle af jer har været genstand for krænkelse, uvenlighed eller anden ikke-kristelig adfærd. Vi ved også, at nogle har mødt udfordringer af deres tro, som ikke helt er blevet anerkendt, forstået eller løst.

Nogle af vores mest standhaftige og trofaste medlemmer har på et tidspunkt oplevet at få deres tro prøvet. Jeg elsker den sande beretning om W.W. Phelps, der havde forladt Kirken og vidnet imod profeten Joseph Smith ved en domstol i Missouri. Efter han havde omvendt sig, skrev han til Joseph, »Jeg kender min situation, du kender den og Gud kender den, og jeg vil gerne frelses, hvis mine venner vil hjælpe mig.«17 Joseph tilgav ham, satte ham i arbejde igen og skrev kærligt, »Venner til at begynde med er venner igen til sidst.«18

Brødre og søstre, uanset hvad jeres situation end er, så skal I vide, at Kirken og dens medlemmer vil byde jer velkommen tilbage!

Personlig åbenbaring til at vejlede os i livet

Personlig åbenbaring er tilgængelig for alle, der ydmygt søger Herrens vejledning. Den er lige så vigtig som profetisk åbenbaring. Personlig åndelig åbenbaring fra Helligånden har resulteret i, at millioner har modtaget det vidnesbyrd, der er nødvendigt for at blive døbt og bekræftet som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Personlig åbenbaring er den store velsignelse, der modtages efter dåben, når vi »bliver helliggjort ved modtagelsen af Helligånden.«19 Jeg kan huske en særlig åndelig åbenbaring, da jeg var 15 år gammel. Min kære bror søgte Herrens vejledning til, hvordan han kunne svare vores kære far, der ikke ønskede, at min bror tog på mission. Jeg bad også af et oprigtigt hjerte og modtog personlig åbenbaring om evangeliets sandhed.

Helligåndens rolle

Personlig åbenbaring er baseret på åndelige sandheder, der modtages fra Helligånden.20 Helligånden er åbenbareren og vidnet om al sandhed, særligt om Frelseren. Uden Helligånden ville vi ikke rigtigt vide, at Jesus er Kristus. Helligåndens grundlæggende rolle er at vidne om Faderen og Sønnen og deres titler og herlighed.

Helligånden kan påvirke alle på en meget stærk måde.21 Dens indflydelse vil ikke være konstant, før man bliver døbt og modtager Helligåndsgaven. Helligånden fungerer også som den rensende agent i omvendelses- og tilgivelsesprocessen.

Ånden kommunikerer på forunderlige måder. Herren anvender denne smukke beskrivelse:

»Jeg vil tale til dig i dit sind og i dit hjerte ved Helligånden, som skal komme over dig, og som skal bo i dit hjerte.

Se nu, dette er åbenbarelsens ånd.«22

Selvom dens indflydelse kan være utrolig stærk, kommer den oftest som en stille, sagte røst.23 Skrifterne indeholder mange eksempler på, hvordan Ånden påvirker vores sind, indgyder fred i vores sind,24 optager vores sind,25 oplyser vores sind26 og lader en røst høre i vores sind.27

Nogle af de principper, der forbereder os på at modtage åbenbaring er:

  • At bede om åndelig vejledning. Vi må ærbødigt og ydmygt søge og bede28 og være tålmodige og underdanige.29

  • Forberedelse til inspiration. Dette kræver, at vi er i harmoni med Herrens lære og lever i overensstemmelse med hans bud.

  • Deltager værdigt i nadveren. Når vi gør det, vidner og indgår vi pagt med Gud om at påtage os hans hellige Søns navn, og at vi vil erindre ham og holde hans befalinger.

Disse principper forbereder os på at modtage, genkende og følge Helligåndens tilskyndelser. Dette omfatter »de fredsskabende sandheder … som bringer glæde [og] … evigt liv.«30

Vores åndelige forberedelse styrkes meget, når vi regelmæssigt studerer skrifterne og evangeliets sandheder og i vores sind gransker over den vejledning, vi søger. Men husk at være tålmodige og stole på Herrens timing. Vi får vejledning fra den Almægtige Gud, når han helt »bevidst vælger at belære os.«31

Åbenbaring i vores kaldelser og opgaver

Helligånden vil også sørge for, at vi modtager åbenbaring i vores kaldelser og opgaver. Efter min erfaring kommer den markante åndelige vejledning oftest, når vi forsøger at velsigne andre ved at udføre vores pligter.

Jeg kan huske, at jeg som ung biskop blev ringet op af et desperat gift par, kort tid inden jeg skulle nå et fly i forbindelse med en forretningsaftale. Jeg bad inderligt Herren om at vide, hvordan jeg kunne velsigne dem, inden de kom. Det blev åbenbaret for mig, hvad årsagen til problemet var, og hvordan jeg skulle hjælpe dem. Denne åbenbarende vejledning tillod mig at passe mit hellige ansvar i min kaldelse som biskop, trods den meget begrænsede tid jeg havde til rådighed. Biskopper over hele verden kan fortælle om den samme slags oplevelser. Som stavspræsident modtog jeg ikke blot vigtig åbenbaring, men også personlig irettesættelse, hvilket var nødvendigt for at nå de mål, Herren havde.

Jeg forsikrer jer om, at den vejledende åbenbaring kan modtages af os hver især, når vi ydmygt arbejder i Herrens vingård. Det meste af vores vejledning kommer fra Helligånden. Sommetider og i visse henseender, kommer den direkte fra Herren. Jeg vidner personligt om, at dette er sandt. Som helhed kommer vejledning til Kirken gennem Kirkens præsident og profet.

Vi har som nutidige apostle privilegiet af at arbejde og rejse sammen med vores nuværende profet, præsident Nelson. Jeg omskriver lidt de ord, som Wilford Woodruff sagde om profeten Joseph Smith, da de er lige så sande om præsident Nelson. Jeg har set »Guds Ånd virke på ham og [set] ham modtage åbenbaringer fra Jesus Kristus og [set] dem blive opfyldt.«32

Det er min ydmyge bøn i dag, at hver eneste en af os vil fortsætte med at søge åbenbaring til vejledning i livet og følge Ånden, mens vi tilbeder Gud Faderen i vor Frelsers, Jesu Kristi navn, om hvem jeg vidner i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Da alderen for missionærtjeneste blev ændret fra 20 til 19 år i 1960, var jeg en af de sidste 20-årige, og ældste Jeffrey R. Holland var en de første 19-årige.

  2. Se »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårs proklamation til verden«, i Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj, s. 91. Denne erklæring er tillige med fem andre blevet udsendt i denne uddeling af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum.

  3. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, s. 247; se også Matt 16:13-19.

  4. Moses 7:61.

  5. Moses 7:62. Herren fortsatte: »Retfærdighed og sandhed vil jeg lade skylle hen over jorden som med en flodbølge for at indsamle mine egne udvalgte fra jordens fire hjørner til et sted« (Moses 7:62; se også Sl 85:11).

  6. Se Ezra Taft Benson, »Nutidsåbenbaring, en gave«, Stjernen, jan. 1987, s. 68.

  7. Se Ezra Taft Benson, »Nutidsåbenbaring, en gave«, s. 68.

  8. Hugh B. Brown, »Joseph Smith among the Prophets« (Sixteenth Annual Joseph Smith Memorial Sermon, Logan Institute of Religion, 7. dec. 1958), s. 7.

  9. Se Hugh B. Brown, »Joseph Smith among the Prophets«, s. 7. I alle tilfælde er åbenbaringerne i overensstemmelse med de ord, Gud har talt til tidligere profeter.

  10. Se Officiel Erklæring 2; se også 2 Ne 26:33. Åbenbaringen implementerede den læresætning, der slås fast i Mormons Bog om, at »alle er lige for Gud«, deriblandt »sort og hvid, træl og fri, mand og kvinde« (2 Ne 26:33). Denne bemærkelsesværdige åbenbaring blev modtaget og bekræftet af et råd bestående af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum i det øverste værelse i templet i Salt Lake City.

  11. Mange af apostlene indikerede, at åbenbaringen var så stærk og hellig, at ethvert ord til at beskrive den, ville være utilstrækkeligt og ville på nogle måder tage noget fra åbenbaringens dybe og stærke karakter.

  12. Se »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, maj 2017, s. 145. Denne proklamation blev bekendtgjort af præsident Gordon B. Hinckley ved Hjælpeforeningens årlige møde den 23. september 1995 i Salt Lake City, Utah. Se også Thomas S. Monson, »Velkommen til konference«, Liahona, nov. 2012, s. 4-5. Præsident Monson bekendtgjorde et lavere alderskrav for at tjene som missionær.

  13. Quentin L. Cook, »Inderlig og varig omvendelse til vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2018, s. 11.

  14. De åbenbaringer, der omhandler de hellige tempelordinancer, blev implementeret i alle templer per 1. januar 2019. Det er vigtigt at forstå, at de specifikke detaljer omkring tempelordinancer kun drøftes i templet. Der undervises dog om principper. Ældste David A. Bednar har på smukkeste vis undervist om betydningen af tempelpagter og ordinancer, og hvordan »guddommelighedens kraft [kan tilflyde] vores liv« igennem dem (»Lad dette hus blive bygget til mit navn«, Liahona, maj 2020, s. 86).

  15. Denne proces og de møder, der blev holdt, fandt sted i templet i Salt Lake City i januar, februar, marts og april 2018. Den endelige åbenbaring til Det Første Præsidentskab og De Tolvs Kvorum kom den 26. april 2018.

  16. Se 2 Ne 32:3.

  17. Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days,, bind 1, The Standard of Truth, 1815-1846, 2018, s. 418.

  18. Saints, 1:418.

  19. 3 Ne 27:20.

  20. Helligånden er medlem af Guddommen (se 1 Joh 5:1; L&P 20:28). Han har et legeme af ånd, i samme form som et menneskes (se L&P 130:22). Han kan udøve indflydelse alle steder. Han er ét i hensigt med vor himmelske Fader og Jesus Kristus, vor Frelser.

  21. Få en omfattende forståelse af Kristi lys og forskellen mellem Kristi lys og Helligånden i 2 Ne 32; L&P 88:7, 11-13; »Light of Christ«, Bible Dictionary. Se også, Boyd K. Packer, »Kristi lys«, Liahona, maj 2005, s. 8-14.

  22. L&P 8:2-3.

  23. Se Hel 5:30; L&P 85:6.

  24. Se L&P 6:23.

  25. Se L&P 128:1.

  26. Se L&P 11:13.

  27. Se Enosh 1:10.

  28. Se Matt 7:7-8.

  29. Se Mosi 3:19.

  30. L&P 42:61.

  31. Neal A. Maxwell, All Things Shall Give Thee Experience, 2007, s. 31.

  32. Wilford Woodruff, i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 280.