Generalkonference
Et levende vidne om den levende Kristus
Aprilkonferencen 2020


Et levende vidne om den levende Kristus

Det centrale budskab i Mormons Bog er at gendanne den sande kundskab om Jesu Kristi afgørende rolle for menneskehedens frelse og ophøjelse

På en solrig forårsdag i 2017 var der åbent hus for templet i Paris og det var godt i gang, da en mand med et sorgfuldt udtryk i ansigtet henvendte sig til en af turguiderne. Han sagde, at han boede ved siden af templet og måtte indrømme, at han havde været aktiv modstander af opførslen af det. Han fortalte, at han en dag stod og kiggede ud af sit vindue i sin lejlighed, da han så en stor kran sænke en statue af Jesus fra himlen, og placere den forsigtigt på tempelgrunden. Manden erklærede, at denne oplevelse fuldstændigt ændrede hans følelser for vores kirke. Han indså, at vi var Jesu Kristi tilhængere og han bad om vores tilgivelse for den tidligere skade, han måtte have forvoldt.

Billede
Statue sættes på plads ved templet i Paris i Frankrig.

Kristus-statuen, der pryder tempelgrunden ved templet i Paris og andre af Kirkens ejendomme, vidner om vores kærlighed til Frelseren. Den originale marmorstatue blev skabt af den danske billedhugger Bertel Thorvaldsen i 1820 – samme år som det første syn. Statuen står i skarp kontrast til det meste kunst fra den tid, der hovedsageligt skildrer den lidende Kristus på korset. Thorvaldsens arbejde præsenterer den levende Kristus, der sejrede over døden, og med åbne arme indbyder alle til at komme til ham. Det er kun mærkerne fra naglerne i hans hænder og fødder og såret i hans side, der vidner om den ubeskrivelige smerte, han led for at redde hele menneskeheden.

Billede
Frelserens hånd som skildret i Kristus-statuen

Måske er en af årsagerne til, at vi som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige elsker denne statue, at den minder os om den beskrivelse af Frelserens besøg på det amerikanske kontinent, vi finder i Mormons Bog:

Billede
Jesus Kristus besøger det amerikanske kontinent

»Og se, de så en mand stige ned fra himlen, og han var klædt i en hvid kjortel; og han kom ned og stod midt blandt dem …

Og det skete, at han strakte sin hånd ud og talte til folket og sagde:

Se, jeg er Jesus Kristus …

Jeg har drukket af det bitre bæger, som Faderen har givet mig, og jeg har herliggjort Faderen ved at påtage mig verdens synder.«1

Han indbød derpå alle mænd, kvinder og børn til at komme frem og stikke deres hænder i hans side og føle naglemærkerne i hans hænder og fødder, og derved modtage et personligt vidnesbyrd om, at han i sandhed var den længe ventede Messias.2

Denne storslåede scene er klimakset i Mormons Bog. Hele evangeliets »gode nyhed« er omfattet i denne afbildning af Frelseren, der ømt udstrækker »barmhjertighedens arme«3 for at byde hver enkelt at komme til ham og modtage velsignelsen ved hans forsoning.

Det centrale budskab i Mormons Bog er at gendanne den sande kundskab om Jesu Kristi afgørende rolle for menneskehedens frelse og ophøjelse Dette tema genlyder fra indledningen til det allersidste ord i det sidste kapitel. Gennem århundrede med frafald og åndelig forvirring gik den dybere betydning af det, Kristus gjorde i Getsemane og på Golgata, tabt eller blev fordrejet. Hvor må Joseph Smith have været begejstret, da han oversatte 1 Nefi og fandt dette fantastiske løfte: »Disse sidste optegnelser (Mormons Bog) … skal stadfæste sandheden af de første (Bibelen) … og skal kundgøre de tydelige og dyrebare ting, som er blevet taget bort fra dem, og skal kundgøre for alle stammer, tungemål og folk, at Guds lam er den evige Faders Søn og verdens frelser, og at alle mennesker skal komme til ham, ellers kan de ikke blive frelst.«4

Tydelige og dyrebare sandheder om Frelserens forsoning genlyder i hele Mormons Bog. Mens jeg nævner flere sandheder, beder jeg jer om at tænke over, hvordan de har ændret eller kan ændre jeres liv.

  1. Jesu Kristi forsoning er en gratis gave til alle, der har levet, der lever nu, og alle, som vil leve på jorden.5

  2. Udover at bære byrden af vores synder, påtog Kristus sig vores sorger, skrøbeligheder, lidelser og sygdomme og alle sorger, der kommer ved menneskets dødelige tilstand. Der er ingen kval, ingen smerte eller sorg, som han ikke har lidt for os.6

  3. Frelserens sonoffer giver os mulighed for at overvinde alle de negative konsekvenser ved Adams fald, heriblandt fysisk død. På grund af Kristus vil alle Guds børn, der fødes på jorden, uagtet deres retfærdighed, opleve genforeningen af deres ånd og legeme gennem opstandelsens kraft7 og vende tilbage til ham for at »dømmes … efter [deres] gerninger.«8

  4. Som modsætning er modtagelsen af alle velsignelserne ved Frelserens forsoning afhængig af vores omhu9 med at efterleve »Kristi lære«.10 Lehi så i sin drøm »en snæver og trang sti,«11 der fører til livets træ. Dets frugt, der repræsenterer Guds kærlighed, som kommer til udtryk ved Jesu Kristi forsonings udsøgte velsignelse, »er yderst dyrebar og yderst ønskværdig … [og] er den største af alle Guds gaver.«12 For at få adgang til frugten må vi udøve tro på Jesus Kristus, omvende os, »lytte til Guds ord«,13 modtage afgørende ordinancer og holde hellige pagter til vores livs ende.14

  5. Gennem Jesu Kristi forsoning renser han os ikke alene fra synd, men han giver muliggørende kraft, hvorigennem hans disciple kan »[aflægge] det naturlige menneske«,15 og gå fremad »linje på linje,«16 og øge deres hellighed,17 så de en dag kan blive fuldkomne væsener i Kristi billede,18 der er kvalificeret til at bo hos Gud19 og arve alle himmerigets velsignelser.20

En anden betryggende sandhed i Mormons Bog er, at Herrens forsoning, selvom den er uendelig og universel i sin rækkevidde, er en bemærkelsesværdigt personlig og intim gave, der er tilpasset os hver især.21 Ligesom Jesus inviterede alle de nefitiske disciple til at føle sine sår, døde han for os hver især, personligt, som om I og jeg var den eneste person på jorden. Han giver os en personlig invitation til at komme til ham og trække på hans forsonings vidunderlige velsignelser.22

Kristi forsonings personlige karakter bliver endnu mere virkelig, når vi tænker på eksempler på utrolige mænd og kvinder i Mormons Bog. Blandt dem er Enosh, Alma, Ze’ezrom, kong Lamoni og hans hustru og kong Benjamins folk. Deres omvendelseshistorier og sprudlende vidnesbyrd udgør et levende vidnesbyrd om, hvordan vores hjerte kan ændres og vores liv forandres gennem Herrens uendelige godhed og barmhjertighed.23

Profeten Alma stillede sit folk dette brændende spørgsmål. Han sagde: »Hvis I har oplevet en forandring i hjertet, og hvis I har følt lyst til at synge sangen om den forløsende kærlighed, vil jeg spørge, om I også føler således nu24 Dette spørgsmål er afgørende i dag, da hans forløsende kærlighed bør følge os, motivere os og ændre os alle dag for dag, som Herrens disciple.

Almas spørgsmål kan også omformuleres, så det lyder: Hvornår følte I sidst Frelserens forsonings søde påvirkning i jeres liv? Det sker, når I føler en intens og sød glæde25 komme over jer, der vidner for jeres sjæl om, at jeres synder er blevet tilgivet, eller når smertefulde prøvelser pludselig bliver lettere at bære, eller når jeres hjerte blødgøres, og I er i stand til at tilgive en, der har såret jer. Eller det kan være hver gang, I bemærker jeres evne til at elske og tjene hinanden øges, eller at processen med helliggørelse gør jer til en anden person, der efterligner Frelserens eksempel.26

Jeg bærer vidnesbyrd om, at alle disse oplevelser er virkelige og bevis på, at liv kan ændres gennem tro på Jesus Kristus og hans forsoning. Mormons Bog tydeliggør og øger vores kundskab om denne himmelske gave. Når I studerer denne bog, vil I høre den levende Kristus indbyde jer til at komme til ham. Jeg lover, at hvis I accepterer hans invitation og former jeres liv efter hans eksempel, vil hans forløsende indflydelse komme til jer. Gennem Helligåndens kraft vil Frelseren forandre jer dag efter dag »indtil den fuldkomne dag«,27 hvor I, som han har erklæret, vil »se mit ansigt og vide, at jeg er.«28 I Jesu Kristi navn. Amen.