Generalkonference
Sådan velsigner præstedømmet unge
Aprilkonferencen 2020


Sådan velsigner præstedømmet unge

Gennem præstedømmet kan vi blive løftet op. Præstedømmet bringer lys ind i vores verden.

Jeg er taknemmelig for at være her. Da jeg først fandt ud af, at jeg ville have muligheden for at tale til jer i dag, blev jeg meget spændt, men samtidig meget ydmyg. Jeg har brugt lang tid på at tænke over, hvad jeg skulle dele, og jeg håber, at Ånden vil tale direkte til jer gennem mit budskab.

I Mormons Bog giver Lehi en velsignelse til hver af sine sønner, før han går bort, for at hjælpe dem til at se deres styrker og deres evige potentiale. Jeg er den yngste af otte børn, og det sidste års tid har jeg for første gang været det eneste barn, der boede hjemme. Det har været hårdt for mig ikke at have mine søskende tæt på og altid have nogen at tale med. Der har været nætter, hvor jeg har følt mig meget ensom. Jeg er taknemmelig for mine forældre, der har gjort deres bedste for at hjælpe mig. Et eksempel på dette er, da min far tilbød at give mig en trøstende præstedømmevelsignelse under en særlig svær tid. Efter hans velsignelse ændrede tingene sig ikke med det samme, men jeg kunne føle fred og kærlighed fra min himmelske Fader og fra min far. Jeg føler mig velsignet over at have en værdig far, der kan give mig en præstedømmevelsignelse, når jeg har brug for det, og som hjælper mig med at se mine styrker og mit evige potentiale, ligesom Lehi gjorde, da han velsignede sine børn.

Uanset hvilken situation I er i, kan I altid have adgang til præstedømmevelsignelser. Gennem familiemedlemmer, venner, omsorgsgivende brødre, præstedømmeledere og en himmelsk Fader, som aldrig vil svigte jer, kan I modtage præstedømmets velsignelser. Ældste Neil L. Andersen har sagt: »Velsignelserne ved præstedømmet er uendeligt meget større end den, der bliver bedt om at administrere gaven … Når vi er værdige, beriger præstedømmets ordinancer vores liv.«1

Tøv ikke med at bede om en velsignelse, når I har brug for ekstra vejledning. Det er i vores svære øjeblikke, at vi har mest brug for Åndens hjælp. Ingen er fuldkomne, og vi oplever alle sammen modgang. Nogle af os lider måske af angst, depression, afhængighed eller en følelse af, at vi ikke er gode nok. Præstedømmevelsignelser kan hjælpe os med at overvinde disse udfordringer og modtage fred, idet vi bevæger os fremad mod fremtiden. Jeg håber, at vi stræber efter at være værdige til at modtage disse velsignelser.

En anden måde, præstedømmet velsigner os, er gennem patriarkalske velsignelser. Jeg har lært at vende mig til min patriarkalske velsignelse, når jeg er ked af det eller ensom. Min velsignelse hjælper mig til at se mit potentiale og den specifikke plan, som Gud har for mig. Den trøster mig og hjælper mig til at se udover mit jordiske perspektiv. Den minder mig om mine gaver og de velsignelser, jeg vil modtage, hvis jeg lever værdigt. Den hjælper mig også til at huske og føle, at Guds fred vil give svar og åbne døre for mig på præcis det rigtige tidspunkt, når jeg mest har brug for det.

En patriarkalsk velsignelse er med til at forberede os på at vende tilbage for at bo hos vor himmelske Fader. Jeg ved, at patriarkalske velsignelser kommer fra Gud og kan hjælpe os til at vende vores svagheder til styrker. De er ikke budskaber fra en spåkone, derimod fortæller disse velsignelser os, hvad vi har brug for at høre. Den er som en Liahona for hver enkelt af os. Når vi sætter Gud først og har tro på ham, vil han lede os gennem vores egen ørken.

Ligesom Gud velsignede Joseph Smith med præstedømmet, så evangeliets velsignelser kunne gengives, således kan vi modtage evangeliets velsignelser i vores liv gennem præstedømmet. Hver uge har vi privilegiet og muligheden for at tage nadveren. Gennem denne præstedømmeordinance kan vi altid have Ånden hos os, som kan rense og lutre os. Hvis I føler et behov for at fjerne noget fra jeres liv, så ræk ud til en leder, I kan stole på, som kan hjælpe jer på rette vej. Jeres ledere kan hjælpe jer med at få adgang til den fulde kraft i Jesu Kristi forsoning.

Takket være præstedømmet kan vi også modtage velsignelserne ved tempelordinancer. Lige siden jeg har kunnet komme i templet, har jeg sat et mål om og gjort det til en prioritet at tage til templet regelmæssigt. Ved at yde de nødvendige ofre og tage mig tid til at komme min himmelske Fader nærmere i hans hellige hus er jeg blevet velsignet med åbenbaring og tilskyndelser, der virkelig har hjulpet mig i mit liv.

Gennem præstedømmet kan vi blive løftet op. Præstedømmet bringer lys ind i vores verden. Ældste Robert D. Hales sagde: »Uden præstedømmets magt ›ville hele jorden blive lagt fuldstændig øde‹ (se L&P 2:1-3). Der ville ikke være noget lys eller håb – kun mørke.«2

Gud hepper på os. Han ønsker, at vi vender tilbage til ham. Han kender os personligt. Han kender jer. Han elsker os. Han er altid opmærksom på os og velsigner os, selv når vi ikke føler, vi fortjener det. Han ved, hvad vi har brug for, og hvornår vi har brug for det.

»Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer.

For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for« (Matt 7:7-8).

Hvis I ikke allerede har et vidnesbyrd om præstedømmet, så opfordrer jeg jer til at bede for personligt at kende til dets kraft, og så læse skrifterne for at høre Guds ord. Jeg ved, at dersom vi yder en indsats for at opleve Guds præstedømmes kraft i vores liv, vil vi blive velsignede. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Neil L. Andersen, »Præstedømmets kraft«, Liahona, nov. 2013, s. 92.

  2. Robert D. Hales, »Præstedømmets velsignelser«, Stjernen, jan. 1996, s. 33.