Nieuwe Testament 2023
5–11 juni. Johannes 14–17: ‘Blijf in Mijn liefde’


‘5–11 juni. Johannes 14–17: “Blijf in Mijn liefde”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘5–11 juni. Johannes 14–17’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Laatste avondmaal

Het laatste avondmaal, William Henry Margetson

5–11 juni

Johannes 14–17

‘Blijf in Mijn liefde’

Terwijl u de leringen van de Heiland leest, zal de Heilige Geest u op boodschappen in Johannes 14–17 wijzen die voor u belangrijk zijn. Schrijf de indrukken die u krijgt op.

Schrijf uw indrukken op

We noemen het tegenwoordig het ‘laatste avondmaal’. We weten alleen niet of Jezus’ discipelen bij hun samenkomst voor het jaarlijkse paschafeest helemaal doorhadden dat dit de laatste maaltijd met hun Meester vóór zijn dood zou zijn. Maar Jezus ‘wist dat Zijn uur gekomen was’ (Johannes 13:1). Het lijden in Gethsémané, het verraad en de verloochening door zijn beste vrienden, en een marteldood aan het kruis waren nabij. Toch was Jezus met al het naderende leed niet op Zichzelf maar op zijn discipelen gericht. Wat zouden zij in de komende dagen en jaren moeten weten? Jezus’ zachtmoedige leringen in Johannes 14–17 maken duidelijk wat Hij voor zijn discipelen, toen en nu, voelt. Onder de vele troostrijke waarheden die Hij onderwees was de geruststellende gedachte dat Hij ons, in zekere zin, nooit zou verlaten. ‘Als u Mijn geboden in acht neemt,’ beloofde Hij ,‘zult u in Mijn liefde blijven’ (Johannes 15:10).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes 14–15

Ik toon mijn liefde voor Jezus Christus door zijn geboden te onderhouden.

Noteer of markeer bij het lezen van Johannes 14–15 elke vorm van het woord liefde of liefhebben. U ziet in deze hoofdstukken dat het woord geboden vaak in combinatie met een vorm van het woord liefde of liefhebben wordt gebruikt. Wat kunt u uit de leringen van de Heiland over het verband tussen liefde en geboden leren? Welke andere woorden en zinsneden in deze hoofdstukken houden volgens u verband met liefde?

Overdenk hoe de liefde van de Heiland u heeft beïnvloed.

Zie ook Johannes 13:34–35; D. Todd Christofferson, ‘Blijf “in Zijn liefde”’, Liahona, november 2016, 48–51.

Afbeelding
Jezus praat met discipelen

Het laatste avondmaal, Clark Kelley Price

Johannes 14–16

Met de hulp van de Heilige Geest kan ik mijn doel als discipel van Jezus Christus verwezenlijken.

Het moet hartverscheurend voor de discipelen zijn geweest toen ze te horen kregen dat hun tijd met de Heiland bijna voorbij was. Misschien hebben ze zich ook vertwijfeld afgevraagd hoe ze zonder Hem verder zouden moeten. Lees Johannes 14–16 en let op wat de Heiland zegt om hen gerust te stellen. Schenk in het bijzonder aandacht aan zijn leringen over de Heilige Geest. Wat leert u uit de woorden van de Heiland in de volgende verzen over de Heilige Geest?

Waarom hadden de discipelen deze vorm van hulp van de Heilige Geest nodig? Hoe heeft de Heilige Geest die taken voor u vervuld? Overweeg wat u kunt doen om zijn invloed op u te vergroten.

Zie ook 3 Nephi 19:9; 27:20; Leer en Verbonden 11:12–14; Mozes 6:61; Michelle D. Craig, ‘Geestelijk vermogen’, Liahona, november 2019, 19–21.

Johannes 15:1–8

Als ik in Christus blijf, breng ik goede vruchten voort.

Wat denkt u dat ‘in [Christus blijven]’ inhoudt? (Johannes 15:4.) Wat is uw ‘vrucht’ waaruit blijkt dat u in de wijnstok blijft, die Jezus Christus voorstelt?

Johannes 17

Jezus Christus bemiddelt voor zijn discipelen.

Jezus’ woorden in Johannes 17 worden het hogepriesterlijk gebed genoemd. In dat gebed bad Jezus voor zijn apostelen en ‘ook voor hen die door hun woord in [Hem] zullen geloven’ (Johannes 17:20). Dat betekent dat Hij voor u bad. Wat vroeg Jezus ten behoeve van u en alle andere gelovigen aan zijn Vader? Wat begrijpt u daardoor over zijn gevoelens voor u?

Uit dit gebed komen ook diepzinnige, eeuwige waarheden naar voren. Welke waarheden ziet u nog meer? Wanneer u dit hoofdstuk leest, kunt u eventueel opschrijven wat u over de volgende zaken leert:

  • Gebed

  • De relatie van de Heiland met zijn Vader

  • De relatie van de Heiland met zijn discipelen

  • In welke opzichten discipelen zich van de wereld moeten onderscheiden

  • Andere waarheden die u opvallen

Johannes 17:11, 21–23

Onze hemelse Vader en Jezus Christus zijn volkomen eensgezind.

Jezus beklemtoonde in zijn gebed in Johannes 17 zijn eenheid met de Vader. In welke opzichten zijn de Vader en de Zoon ‘één’? (Johannes 17:11, 21–23.) De Heiland bad dat zijn discipelen één mochten zijn ‘zoals’ (of op dezelfde wijze dat) Hij en zijn Vader één zijn (Johannes 17:22). Wat betekent dat voor u? Denk aan de relaties die u hebt – bijvoorbeeld met uw huwelijkspartner of andere familieleden, met wijkleden en medechristenen. Hoe kunt u werken aan de soort eensgezindheid die Jezus met de Vader had?

Zie ook Quentin L. Cook, ‘Harten in rechtschapenheid en eenheid verweven’, Liahona, november 2020, 18–22; Sharon Eubank, ‘Door eensgezinde gevoelens krijgen we macht van God’, Liahona, november 2020, 55–57.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Johannes 14:5–6.Misschien vinden uw gezinsleden het leuk om beurtelings een wandeling langs een pad te leiden. In welk opzicht is de Heiland ‘de Weg’? Waar leidt Hij ons naartoe?

Johannes 14:26–27.In welke opzichten verschilt Jezus’ vrede van de vrede ‘zoals de wereld die geeft’? Uw gezinsleden kunnen vertellen op welke manieren ze vrede en troost door de Heilige Geest hebben gevoeld.

Johannes 15:1–8.Het kan leuk zijn om deze verzen buiten, naast een wijnstok, boom of andere plant, te lezen. Wat gebeurt er met een tak als hij van de struik wordt weggenomen? U kunt bespreken hoe we op takken lijken en wat het betekent dat iemand in de Heiland ‘blijft’ en ‘vrucht draagt’.

Johannes 15:17–27; 16:1–7.Waarom zou Jezus Christus zijn discipelen voor vervolging gewaarschuwd hebben? Hoe worden discipelen van Christus tegenwoordig vervolgd? Hoe kan de raad van de Heiland in deze verzen ons bemoedigen als we vervolging te verduren krijgen?

Johannes 16:33.Hoe heeft Jezus Christus de wereld overwonnen? Hoe heeft zijn verzoening ons vrede en goede moed gebracht? (Zie ook Leer en Verbonden 68:6.)

Johannes 17:21–23.Hoe zou uw gezin kunnen leren wat het inhoudt om eensgezind zoals Jezus Christus en onze hemelse Vader te worden? Misschien kunt u het hebben over een favoriete teamsport en hoe de teamleden samenwerken om het gemeenschappelijke doel te bereiken. Of u kunt naar een koor of een orkest luisteren en bespreken wat de musici doen om eensgezind mooie muziek te maken.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘De Heilige Geest’, Kinderliedjes, p. 56.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik audio-opnames. Luister met het gezin eventueel naar de audioversie van de Schriften op ChurchofJesusChrist.org of in de app Evangeliebibliotheek. Luisteren naar Johannes 14–17 kan veel indruk maken. In die hoofdstukken is de Heiland namelijk vaak zelf aan het woord.

Afbeelding
druiven aan wijnstok

Jezus heeft gezegd: ‘Ik ben de Wijnstok, u de ranken’ (Johannes 15:5).