Nieuwe Testament 2023
10–16 april. Mattheüs 15–17; Markus 7–9: ‘U bent de Christus’


‘10–16 april. Mattheüs 15–17; Markus 7–9: “U bent de Christus”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘10–16 april. Mattheüs 15–17; Markus 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Verheerlijking van Christus

De verheerlijking, Carl Heinrich Bloch

10–16 april

Mattheüs 15–17; Markus 7–9

‘U bent de Christus’

Door de Schriften te lezen brengt u de Heilige Geest in uw leven. Een van de belangrijkste taken van de Heilige Geest is van Jezus Christus te getuigen. Schenk deze week bij het lezen van de Schriften aandacht aan spirituele gevoelens die uw getuigenis van de Heiland versterken.

Schrijf uw indrukken op

Is het niet vreemd dat de Farizeeën en Sadduceeën verzochten dat Jezus hun ‘een teken uit de hemel’ liet zien? Waren zijn vele bekende wonderen niet genoeg? Hoe zat het met zijn krachtige leringen of de verschillende manieren waarop Hij oude profetieën had vervuld? Hun verzoek werd niet door een gebrek aan tekenen ingegeven, maar door hun onwilligheid om ‘de tekenen [te] onderscheiden’ en aan te nemen. (Zie Mattheüs 16:1–4.)

Net als de Farizeeën en Sadduceeën was Petrus getuige van de wonderen en leringen van de Heiland. Maar Petrus’ ultieme getuigenis, ‘U bent de Christus, de Zoon van de levende God’, kwam niet door zijn fysieke zintuigen – zijn ‘vlees en bloed’. Zijn getuigenis werd hem geopenbaard door onze ‘Vader, Die in de hemelen is’. Openbaring is de rots waarop de Heiland zijn kerk toen en nu heeft gebouwd – openbaring vanuit de hemel aan zijn dienstknechten. Op die rots kunnen wij ons discipelschap bouwen – op de openbaring dat Jezus de Christus is en dat zijn dienstknechten ‘de sleutels van het Koninkrijk’ bezitten. Als we op dat fundament zijn gebouwd, zullen ‘de poorten van de hel [ons] niet overweldigen’ (Mattheüs 16:15–19).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 16:13–17

We ontvangen door openbaring een getuigenis van Jezus Christus.

Als Jezus Christus nu aan mensen zou vragen: ‘Wie zeggen de mensen dat Ik, de Zoon des mensen, ben?’, wat zouden ze dan zeggen? Hoe zou u reageren als Jezus u vroeg: ‘Wie zegt u dat Ik ben?’ (Zie Mattheüs 16:13–15.)

Denk na over uw getuigenis van de Heiland en hoe u dat gekregen hebt. Wat leert u van Mattheüs 16:15–17 waardoor het versterkt kan worden? Als u meer over getuigenis en persoonlijke openbaring wilt weten, kijk dan eens naar deze teksten: Johannes 15:26; 2 Nephi 31:17–18; Alma 5:45–48; en Leer en Verbonden 8:2–3.

Zie ook ‘President Nelson: Hear Him – Personal Revelation’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Mattheüs 16:13–19; 17:1–9; Markus 9:2–9

‘De sleutels van het Koninkrijk der hemelen’ zijn nu op aarde.

De ‘sleutels van het Koninkrijk der hemelen’ die de Heiland aan Petrus beloofde, zijn priesterschapssleutels (Mattheüs 16:19). Wat zijn priesterschapssleutels? Waar hebben we ze voor nodig? Overdenk deze vragen terwijl u de belofte van de Heiland in Mattheüs 16:13–19 en haar vervulling in Mattheüs 17:1–9; Markus 9:2–9 leest (zie ook Bijbelvertaling van Joseph Smith, Markus 9:3 [in Studiewijzers]).

Andere bronnen die u voor priesterschapssleutels kunt raadplegen zijn Leer en Verbonden 65:2; 107:18–20; 110:11–16; 128:9–11; ‘Sleutels van het priesterschap’ in Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org); en de toespraak van ouderling Gary E. Stevenson ‘Waar zijn de sleutels en het gezag van het priesterschap?’ (Liahona, mei 2016, 29–32). Bestudeer deze bronnen en maak eventueel een lijst met zaken die u over priesterschapssleutels en de bijbehorende zegeningen leert. Waarom is volgens u een sleutel een goed symbool van het recht om leiding aan priesterschapswerk te geven?

Zie ook Dallin H. Oaks, ‘Het Melchizedeks priesterschap en de sleutels’, Liahona, mei 2020, 69–72.

Afbeelding
standbeeld van Petrus met sleutels

Priesterschapssleutels zijn het gezag om het gebruik van het priesterschap te leiden.

Mattheüs 17:14–21; Markus 9:14–29

Als ik een groter geloof wil, kan ik beginnen met het geloof dat ik al heb.

De vader in Mattheüs 17 en Markus 9 had redenen om eraan te twijfelen dat Jezus zijn zoon kon genezen. Hij had Jezus’ discipelen gevraagd zijn zoon te genezen, maar zij konden het niet. Maar toen hij de Heiland om een wonder vroeg, besloot hij zijn geloof aan te wenden. ‘Ik geloof, Heere’, zei hij. In het besef dat zijn geloof niet volmaakt was, voegde hij eraan toe: ‘Kom mijn ongeloof te hulp.’

Wat leert de Geest u bij het lezen van dit wonder? Hoe heeft uw hemelse Vader u geholpen meer geloof te hebben? Hoe kunt u voortbouwen op het geloof dat u al hebt? U zou een lijst met Schriftteksten, conferentietoespraken of ervaringen kunnen opstellen die uw geloof versterkt hebben.

Zie ook Jeffrey R. Holland, ‘Ik geloof, Heere’, Liahona, mei 2013, 93–95.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Mattheüs 15:7–9; Markus 7:6–7.Wat is het verschil tussen God eren met onze lippen, ofwel woorden, en Hem eren met ons hart?

Mattheüs 15:17–20; Markus 7:18–23.Waarom moeten we voorzichtig zijn met wat we in onze mond stoppen? Waarom moeten we, op basis van wat Jezus in deze verzen onderwees, zelfs nog voorzichtiger zijn met wat er uit onze mond en uit ons hart komt? Hoe kunnen we ons hart rein houden?

Mattheüs 16:15–17.Hoe openbaart God aan ons dat Jezus ‘de Christus [is], de Zoon van de levende God’? (Vers 16.) Hoe bereiden we ons voor om die openbaring van Hem te kunnen ontvangen?

Mattheüs 16:13–19; 17:1–9.U kunt uw kinderen les geven in priesterschapssleutels door hun het verhaal van ouderling Gary E. Stevenson te vertellen, waarin hij zijn autosleutels in zijn auto had laten liggen. (Zie de video ‘Where Are the Keys?’ op ChurchofJesusChrist.org.) U kunt uw kinderen het huis, de auto of andere sloten met een sleutel laten openen. Toon eventueel een afbeelding van de president van de kerk en getuig dat hij, net als Petrus, alle priesterschapssleutels bezit.

Mattheüs 17:20.Profeten met geloof in Jezus Christus hebben letterlijk bergen verzet (zie Jakob 4:6; Mozes 7:13). Maar meestal is dat niet het wonder waaraan we behoefte hebben. President M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘Als we geloof als een mosterdzaadje hebben, kan de Heer ons in staat stellen om de bergen van ontmoediging en twijfel weg te nemen die de uitvoering van onze taken verhinderen bij het dienen van Gods kinderen, onder wie onze familieleden, kerkleden en anderen die nog geen lid van de kerk zijn.’ (‘Bijzondere gaven van God’, Liahona, mei 2018, 10.) Wat voor bergen hebben wij die verzet moeten worden? Hoe kunnen we geloof in Gods macht tonen om ons te helpen deze bergen te verzetten?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Christus is mijn Heer’, Lofzangen, nr. 90.

Ons onderwijs verbeteren

Kom dikwijls samen. President Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘Laat nooit een kans schieten om de kinderen bijeen te roepen en ze in de leer van Jezus Christus te onderwijzen. In vergelijking met de werken van de vijand zijn die momenten erg zeldzaam.’ (‘The Power of Teaching Doctrine’, Ensign, mei 1999, 74.)

Afbeelding
man met zieke zoon bij Jezus

Meester, ik heb mijn zoon bij U gebracht, Walter Rane