Nieuwe Testament 2023
17–23 april. Mattheüs 18; Lukas 10: ‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’


‘17–23 april. Mattheüs 18; Lukas 10: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘17–23 april. Mattheüs 18; Lukas 10’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
de barmhartige Samaritaan

De barmhartige Samaritaan, Dan Burr

17–23 april

Mattheüs 18; Lukas 10

‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’

Let op de stille influisteringen van de Heilige Geest terwijl u Mattheüs 18 en Lukas 10 leest en overdenkt. Hij zal u duidelijk maken hoe die leringen en verhalen op u van toepassing zijn. Schrijf de indrukken die u krijgt op.

Schrijf uw indrukken op

Als u de Heer een vraag stelt, krijgt u misschien een antwoord dat u niet verwacht had. Wie is mijn naaste? Iedereen die uw hulp en liefde nodig heeft. Wie is de belangrijkste in het koninkrijk der hemelen? Een kind. Is iemand zeven keer vergeven genoeg? Nee, u moet zeventig maal zeven keer vergeven. (Zie Lukas 10:29–37; Mattheüs 18:4, 21–22.) Onverwachte antwoorden van de Heer kunnen ons ertoe brengen onze manier van denken, voelen en handelen te veranderen. Als u de wil van de Heer zoekt omdat u echt van Hem wilt leren, zal de Heer u leren hoe u moet leven zodat u voor eeuwig bij Hem kunt wonen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 18:21–35

Ik moet anderen vergeven om zelf vergeving van de Heer te krijgen.

Petrus opperde edelmoedig dat hij iemand zeven keer kon vergeven, maar Jezus kwam met een hogere wet. Zijn reactie, ‘Ik zeg u: niet tot zevenmaal, maar tot zeventig maal zevenmaal’ (vers 22), ging niet over aantallen maar over een christelijke houding van vergevensgezindheid ontwikkelen. Denk aan de keren dat u Gods barmhartigheid en liefde hebt gevoeld terwijl u de gelijkenis van de onbarmhartige knecht leest. Is er iemand die uw barmhartigheid en liefde nodig heeft?

Ouderling David E. Sorensen waarschuwde als volgt: ‘Hoewel we onze naasten die ons leed berokkenen moeten vergeven, moeten we er ook aan werken om herhaling van dat leed te voorkomen. […] Vergevensgezindheid wil niet zeggen dat wij het kwaad accepteren of gedogen. […] Maar als we tegen zonde strijden, mogen we ons niet door haat of woede laten leiden.’ (‘Vergevensgezindheid verandert verbittering in liefde’, Liahona, mei 2003, 12.)

Lukas 10:1–20

Wie zijn de zeventig?

Jezus Christus wees in navolging van een patroon uit de tijd van het Oude Testament (zie Exodus 24:1; Numeri 11:16) ‘nog zeventig anderen’ naast zijn apostelen aan om van Hem te getuigen, zijn evangelie te prediken en Hem bij zijn werk te assisteren. Dat patroon wordt in de herstelde kerk voortgezet. Zeventigers worden geroepen om de twaalf apostelen in hun bediening als bijzondere getuigen van Jezus Christus in de hele wereld bij te staan.

Zie ook Leer en Verbonden 107:25–26, 33–34, 97.

Lukas 10:25–37

Om het eeuwige leven te beërven, moet ik God liefhebben en mijn naasten liefhebben als mijzelf.

Bedenk dat Jezus met de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan twee vragen wilde beantwoorden: ‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’ en ‘Wie is mijn naaste?’ (Lukas 10:25, 29.) Houd die vragen bij het lezen van deze gelijkenis in gedachten. Welke antwoorden hebt u gevonden?

De Joden en Samaritanen waren elkaar in de tijd van Jezus al eeuwenlang vijandig gezind. De Samaritanen waren afstammelingen van de Joden die in Samaria woonden en met niet-Joden getrouwd waren. De Joden waren van mening dat de Samaritanen door hun omgang met andere volken verdorven en afvallig geworden waren. Joden reisden kilometers om, zodat ze niet door Samaria hoefden te trekken (zie ook Lukas 9:52–54; 17:11–18; Johannes 4:9; 8:48).

Waarom zou de Heiland een door de Joden gehate Samaritaan als voorbeeld van ontferming en naastenliefde gekozen hebben? Waartoe inspireert deze gelijkenis u?

Zie ook Mosiah 2:17; ‘Parable of the Good Samaritan’ en ‘A Good Samaritan’ (video’s), ChurchofJesusChrist.org.

Lukas 10:38–42

We kiezen dat ‘goede deel’ door dagelijks keuzes voor het eeuwige leven te maken.

In Lukas 10:38–42 vraagt Jezus op zachtmoedige wijze aan Martha om anders te gaan denken over de manier waarop zij haar tijd besteedt. Na deze verzen aangehaald te hebben, zei zuster Carol F. McConkie: ‘Als we heilig willen worden, moeten we leren aan de voeten van de Heilige van Israël te zitten en ons met heiligheid bezighouden. Leggen we onze telefoon, onze ellenlange to-dolijstjes en onze wereldsgezinde zorgen opzij? Door het gebed, studie, en door gehoor te geven aan het woord van God, ontvangen we de reinigende en genezende liefde van God in onze ziel. Laten we de tijd nemen om heilig te worden en met zijn heilige, heiligende Geest vervuld te worden.’ (‘In prachtige heiligheid’, Liahona, mei 2017, 11.) U kunt eventueel uw eigen tijdsbesteding onder de loep nemen, zelfs voor de goede zaken. Is er iets harder ‘nodig’ (vers 42) dat meer aandacht verdient?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Mattheüs 18:1–11.Waarom zou Jezus willen dat we als een klein kind worden? Welke eigenschappen van kinderen kunnen we ontwikkelen om christelijker te worden? (Zie Mosiah 3:19.)

Afbeelding
Jezus met kinderen

Jezus wil dat zijn discipelen als een klein kind worden.

Mattheüs 18:15.Hoe kunnen we de raad in Mattheüs 18:15 in ons gezinsleven toepassen? Hoe zou dit ons gezin tot zegen zijn?

Mattheüs 18:21–35.Wat leert deze gelijkenis ons over Jezus Christus? Wat leert zij ons over het behandelen van onze medemens?

Lukas 10:25–37.Misschien vinden uw gezinsleden het leuk om zich te verkleden en deze gelijkenis uit te beelden. In welk opzicht lijken wij soms op de verschillende mensen in de gelijkenis? In welke opzichten lijkt de Heiland op de barmhartige Samaritaan? Hoe kunnen wij op de barmhartige Samaritaan lijken?

U kunt eventueel samen een lofzang of kinderliedje zingen waarin de waarheden in deze gelijkenis worden onderschreven. Bijvoorbeeld ‘U wil ik volgen, Heer’ (Lofzangen, nr. 153), maar er zijn vele andere. Kinderen vinden het misschien leuk om zelf een lofzang of liedje uit te zoeken en uit te leggen wat het verband met de gelijkenis is.

Lukas 10:38–42.Is het weleens moeilijk om geestelijke zaken in onze gezinsagenda in te passen? Het verhaal van Maria en Martha kan de aanleiding zijn om een gezinsraad of gezinsavond te plannen waarin wordt besproken hoe we dit beter kunnen doen. U kunt als gezin een lijst opstellen met manieren om ‘het goede deel’ te kiezen (Lukas 10:42).

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Jezus zegt: wees altijd lief’, Kinderliedjes, p. 39.

Ons onderwijs verbeteren

Creëer een liefdevolle sfeer. De onderlinge gevoelens en omgang van de gezinsleden kunnen bepalend zijn voor de sfeer in huis. Help alle gezinsleden hun deel te doen om thuis een sfeer van liefde en respect te scheppen. Iedereen moet zich veilig voelen om over ervaringen te vertellen, vragen te stellen en te getuigen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 15.)

Afbeelding
Christus bij Maria en Martha

Christus bij Maria en Martha thuis, Walter Rane