Nieuwe Testament 2023
3–9 april. Pasen: ‘Graf, waar is uw overwinning?’


‘3–9 april. Pasen: “Graf, waar is uw overwinning?”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘3–9 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
tuingraf

3–9 april

Pasen

‘Graf, waar is uw overwinning?’

Als u de getuigenissen van de opstanding van de Heiland in dit lesschema leest, noteer dan de gevoelens en indrukken die u van de Heilige Geest krijgt.

Schrijf uw indrukken op

In de laatste week van het leven van de Heiland vierden veel Joden in Jeruzalem de tradities van het Pascha. Ze bereidden maaltijden, zongen liederen en kwamen bijeen om de bevrijding van het huis van Israël uit de slavernij in Egypte te gedenken. Gezinnen luisterden naar de verhalen over de engel der verwoesting. Die ging toen voorbij aan de huizen van hun voorouders die het bloed van een lam op hun deurposten hadden aangebracht. Die vieringen vol symboliek van bevrijding betekenden een drukte van belang. Maar relatief weinigen waren op de hoogte dat Jezus Christus, het Lam van God, op het punt stond het volk uit de slavernij van zonde en dood te bevrijden. Dat zou Hij door zijn lijden, zijn dood en zijn opstanding teweegbrengen. Toch waren er wel mensen die Jezus als hun beloofde Messias, hun eeuwige Verlosser, erkenden. Vanaf die dag hebben discipelen van Jezus Christus tot de hele wereld getuigd ‘dat Christus gestorven is voor onze zonden […], en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag’ (1 Korinthe 15:3–4).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 21–28

Jezus Christus verlost mij van zonde en dood, maakt mijn zwakheden sterk, en troost mij in tijden van beproeving.

Sta deze week stil bij de zegeningen van de verzoening van de Heiland. Lees daartoe elke dag iets over de laatste week van Jezus’ leven (hieronder staat een leesschema dat u kunt volgen). Wat staat er in deze hoofdstukken waardoor we de liefde van de Heiland kunnen voelen? Wat leert u uit deze hoofdstukken over Jezus’ macht om u van zonde, dood, beproevingen en zwakheden te bevrijden? Hoe oefent u geloof in zijn verlossende macht?

Zie ook Easter.ComeuntoChrist.org.

Afbeelding
Jezus aan het kruis

Kruisiging, Louise Parker

Mattheüs 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korinthe 15:1–8, 55

Velen getuigen van de opstanding van Jezus Christus.

Stelt u zich voor hoe het voor de discipelen moet zijn geweest om toe te zien dat Jezus bespot, mishandeld en gekruisigd werd. Ze hadden zijn macht gezien en de waarheid van zijn leringen gevoeld, en ze geloofden dat Hij de Zoon van God was. Zijn dood moet bij veel van zijn discipelen verdriet en verwarring teweeg hebben gebracht. Maar al snel werden zij getuige van het groot wonder van zijn opstanding.

Wat leert u uit de verhalen van de getuigen van de verrezen Heiland? Markeer of noteer de ervaring van iedere persoon in Mattheüs 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; en 1 Korinthe 15:1–8, 55. (Er zijn nog meer getuigen van de verrezen Christus, bijvoorbeeld in 3 Nephi 11; Mormon 1:15; Ether 12:38–39; Leer en Verbonden 76:19–24; 110:1–10; en Geschiedenis van Joseph Smith 1:15–17.) Wat spreekt u aan in het getuigenis van deze getuigen? Na de opstanding van de Heiland zijn ook anderen opgestaan en aan velen verschenen (zie Mattheüs 27:52–53; 3 Nephi 23:9). Hoe beïnvloeden uw geloof in de Heiland en de belofte van de opstanding uw levenswijze?

Zie ook ‘Jesus Is Resurrected’, ‘The Risen Lord Appears to the Apostles’, ‘Blessed Are They That Have Not Seen, and Yet Have Believed’ (video’s), ChurchofJesusChrist.org.

1 Petrus 1:3–11

Jezus Christus geeft me hoop en blijdschap.

Welke woorden of zinsneden in 1 Petrus 1:3–11 geven u hoop dankzij Jezus Christus? Wanneer hebt u die hoop gevoeld?

Ouderling Gerrit W. Gong getuigt dat de opstanding ‘hoop [geeft] aan hen die ledematen zijn kwijtgeraakt, geen gezichtsvermogen meer hebben, niet meer kunnen horen of lopen, of aan hen die onder een slopende ziekte, geestesziekte of andere onvolkomenheid lijden. Hij vindt ons. Hij herstelt ons. […] Omdat “God zelf de zonden van de wereld [verzoend heeft]” [Alma 42:15], kan de verzoening van de Heer niet alleen herstellen wat was, maar ook wat kan zijn. […] Wij bekeren ons en doen wat we kunnen. Hij heeft ons “voor eeuwig in de armen van zijn liefde gesloten” [2 Nephi 1:15]’. (‘Hosanna en halleluja – de levende Jezus Christus: de kern van de herstelling en van Pasen’, Liahona, mei 2020, 54.)

Zie ook Alma 27:28; 36:1–24; 3 Nephi 9:11–17; Moroni 7:40–41.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

ComeuntoChrist.org.Easter.ComeuntoChrist.org bevat een tijdlijn en beschrijving van elke dag in de laatste week van het leven van de Heiland. U kunt deze beschrijvingen elke dag van de week met uw gezin doornemen om te zien wat de Heiland die dag deed. U kunt ook in de Schriften over zijn laatste week lezen. (Zie een aanbevolen leesschema in ‘Ideeën voor individuele Schriftstudie’ hierboven.)

Lofzangen en Kinderliedjes.Zing deze week samen liederen over de verzoening en opstanding van de Heiland. Zing ook liederen die u niet zo goed kent. (Zie het register op onderwerp van Lofzangen of Kinderliedjes bij onderwerpen zoals ‘Verzoening’, ‘Pasen’ of ‘Opstanding’.) Laat eventueel afbeeldingen bij de woorden zien om de gezinsleden de liederen te laten leren.

Collectie ‘Jezus Christus’ in Evangeliebibliotheek.De collectie ‘Jezus Christus’ in de Evangeliebibliotheek bevat video’s, afbeeldingen en muziek die u kunt gebruiken om met Pasen thuis de opstanding van de Heiland te vieren.

‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’.Lees als gezin ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (ChurchofJesusChrist.org). Bied elk gezinslid de kans om uit dit getuigenis een paasboodschap te kiezen die ze met anderen kunnen bespreken. Maak bijvoorbeeld posters voor op sociale media, op uw voordeur of in uw woning.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Hij is verrezen’, Kinderliedjes, p. 44.

Uw individuele studie verbeteren

Stel haalbare doelen. Een paar minuten per dag de Schriften bestuderen kan u al tot zegen zijn. Neem u voor elke dag te studeren. Vind een manier om uzelf eraan te herinneren en zet zo goed mogelijk door. Geef niet op, als u het eens vergeet. Neem gewoon de draad weer op.

Afbeelding
Christus in Gethsémané

Gethsémané, Adam Abram