Nieuwe Testament 2023
20–26 maart. Mattheüs 13; Lukas 8; 13: ‘Wie oren heeft om te horen, laat hij horen’


‘20–26 maart. Mattheüs 13; Lukas 8; 13: “Wie oren heeft om te horen, laat hij horen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘20–26 maart. Mattheüs 13; Lukas 8; 13’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
graan dat klaar is voor de oogst

20–26 maart

Mattheüs 13; Lukas 8; 13

‘Wie oren heeft om te horen, laat hij horen’

Bedenk bij het lezen van Mattheüs 13 en Lukas 8; 13 hoe u zich gaat voorbereiden om de leringen van de Heiland in deze gelijkenissen te ‘horen’ en naar waarde te schatten. Wat gaat u doen om deze leringen toe te passen?

Schrijf uw indrukken op

De Heiland heeft zijn meest memorabele leringen in de vorm van eenvoudige verhalen oftewel gelijkenissen gegeven. Het ging in deze gelijkenissen om meer dan interessante feitjes over gewone voorwerpen of gebeurtenissen. Ze bevatten diepzinnige waarheden over het koninkrijk van God voor wie geestelijk voorbereid waren. Een van de eerste gelijkenissen in het Nieuwe Testament is de gelijkenis van de zaaier (zie Mattheüs 13:3–23). Daarin worden we aangespoord om onze ontvankelijkheid voor Gods woord onder de loep te nemen. ‘Want wie heeft,’ verklaarde Jezus, ‘aan hem zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben’ (Mattheüs 13:12). Bij de voorbereiding op onze studie van de gelijkenissen – of andere leringen – van de Heiland doen we er dus goed aan om eerst na te gaan in hoeverre ons hart ‘goede aarde’ (Mattheüs 13:8) voor het woord van God bevat. In die aarde kan het woord dan groeien, bloeien, gedijen en vruchten voortbrengen die ons en ons gezin overvloedig tot zegen zullen zijn.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 13:3–23; Lukas 8:4–15; 13:6–9

Om het woord van God te ontvangen, moet mijn hart voorbereid zijn.

Waarom is ons hart soms ontvankelijk voor de waarheid, terwijl er ook momenten zijn dat we in de verleiding komen de waarheid te weerstaan? De gelijkenis van de zaaier biedt u een prima gelegenheid om te overdenken hoe goed u waarheid van de Heer ontvangt. Het kan nuttig zijn om de verzen 3–8 van Mattheüs 13 naast de uitleg in de verzen 18–23 te leggen. Hoe kunt u voor ‘goede aarde’ in uzelf zorgen? Welke ‘dorens’ kunnen u ervan weerhouden om Gods woord echt te horen en te volgen? Hoe kunt u die ‘dorens’ overwinnen?

Uw studie van deze gelijkenis kan ook van invloed zijn op uw begrip van de gelijkenis in Lukas 13:6–9. Welke ‘vrucht’ wil de Heer dat wij dragen? Hoe bemesten we onze grond, zodat we ‘vrucht [dragen]’?

Zie ook Mosiah 2:9; Alma 12:10–11; 32:28–43; Dallin H. Oaks, ‘De gelijkenis van de zaaier’, Liahona, mei 2015, 32–35.

Mattheüs 13:24–35, 44–52; Lukas 13:18–21

Door de gelijkenissen van Jezus kan ik de groei en bestemming van zijn kerk beter begrijpen.

De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat de gelijkenissen in Mattheüs 13 de groei en bestemming van de kerk in de laatste dagen beschrijven. U kunt deze woorden van de profeet nalezen in Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 318–328, terwijl u nagaat wat de volgende gelijkenissen u over de kerk van de Heer leren:

Denk over deze gelijkenissen na. Hoe gaat u zich meer voor het werk van de kerk van Christus in deze laatste dagen inzetten?

Zie ook de Gids bij de Schriften, ‘Koninkrijk van God of koninkrijk van de hemel’, ‘Gelijkenis’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
parel

Het evangelie van Jezus Christus is een ‘parel van grote waarde’ (Mattheüs 13:46).

Mattheüs 13:24–30, 36–43

De rechtvaardigen moeten tot het einde van de wereld tussen de goddelozen opgroeien.

U kunt deze gelijkenis analyseren door er een tekening van te maken en de uitleg in Mattheüs 13:36–43 en Leer en Verbonden 86:1–7 erbij te noteren. Het onkruid in deze gelijkenis ‘is een giftige grassoort die pas te onderscheiden is van tarwe wanneer het volgroeid is’. (Gids bij de Schriften, ‘Onkruid’.) In hoeverre inspireert deze gelijkenis u om ondanks de goddeloosheid in de wereld trouw te blijven?

Lukas 8:1–3

In welke opzichten dienden ‘sommige vrouwen’ de Heiland?

‘Vrouwelijke discipelen reisden met Jezus en de Twaalf mee, leerden in geestelijk opzicht veel van Hem en zorgden voor Hem. […] Zij deelden niet alleen in de geestelijke bediening van Jezus – de blijde tijdingen van zijn evangelie en de zegeningen van zijn genezingskracht – maar zij dienden Hem ook met hun middelen en toewijding.’ (Dochters in mijn koninkrijk [2017], 4–5.) Vrouwen die de Heiland volgden, getuigden eveneens krachtig van Hem. (Zie Linda K. Burton, ‘Zekere vrouwen’, Liahona, mei 2017, 12–15.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Mattheüs 13.Uw gezinsleden vinden het misschien leuk om bij het lezen van de gelijkenissen van de Heiland zelf gelijkenissen te bedenken. Met voor hen bekende voorwerpen en situaties komen de leringen over het koninkrijk van de hemel (de kerk) wellicht nog meer voor hen tot leven.

Mattheüs 13:3–23; Lukas 8:4–15.U kunt eventueel samen de gelijkenis van de zaaier lezen, waarna uw gezin dit soort vragen kan bespreken: Wat kan onze ‘aarde’ (ons hart) ‘steenachtig’ maken of het woord ‘verstikken’? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze aarde goed en vruchtbaar is?

Hebt u jongere kinderen? Dan is het misschien leuk beurtelings verschillende manieren uit te beelden om ons hart op het woord van God voor te bereiden. Laat de rest van het gezin dan raden wat er bedoeld wordt.

Mattheüs 13:13–16.Hoe kunt u uw gezinsleden bijbrengen hoe belangrijk het is om Christus’ woord bereidwillig te ontvangen? Om ‘met de oren slecht gehoord’ te demonstreren, zou u de oren van een gezinslid dicht kunnen houden terwijl u zacht Mattheüs 13:13–16 voorleest. Hoeveel heeft het gezinslid van die verzen begrepen? Op welke manieren kunnen we onze ogen, onze oren en ons hart openen voor Gods woord?

Mattheüs 13:44–46.Wat hebben de twee mannen in deze gelijkenissen met elkaar gemeen? Wat kunnen we als persoon of gezin nog meer doen om het koninkrijk van God voorop te stellen?

Lukas 13:11–17.Hebben uw gezinsleden weleens het gevoel gehad dat ze zichzelf niet konden ‘oprichten’? Kennen wij iemand die dat gevoel heeft? Hoe kunnen wij die persoon helpen? Hoe ‘verlost’ de Heiland ons van onze ziekten?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Ziet, wij zaaien’, Heilige lofzangen, nr. 165.

Ons onderwijs verbeteren

Leer een Schrifttekst uit het hoofd. Kies een Schrifttekst die uw gezin erg belangrijk vindt en laat de gezinsleden die uit het hoofd leren. Ouderling Richard G. Scott heeft gezegd: ‘Een uit het hoofd geleerde tekst wordt een blijvende vriend die niet verdwijnt met de tijd.’ (Zie ‘De kracht van de Schriften’, Liahona, november 2011, 6.)

Afbeelding
man zaait zaad

Gelijkenis van de zaaier, George Soper