Nieuwe Testament 2023
27 februari–5 maart. Mattheüs 8; Markus 2–4; Lukas 7: ‘Uw geloof heeft u behouden’


‘27 februari–5 maart. Mattheüs 8; Markus 2–4; Lukas 7: “Uw geloof heeft u behouden”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘27 februari–5 maart. Mattheüs 8; Markus 2–4; Lukas 7’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Jezus laat verlamde man opstaan

27 februari–5 maart

Mattheüs 8; Markus 2–4; Lukas 7

‘Uw geloof heeft u behouden’

Zorg ervoor dat u de tijd neemt voor uw Schriftstudie. Neem de tijd om gebedvol na te denken over wat u leest, ook als dat betekent dat u niet alle verzen kunt lezen. Deze momenten van overdenking leiden vaak tot persoonlijke openbaring.

Schrijf uw indrukken op

Een van de duidelijkste boodschappen in het Nieuwe Testament is dat Jezus Christus een geneesheer is. We lezen dat de Heiland veel zieken en bezochten genas, van een vrouw met koorts tot de overleden zoon van een weduwe. Waarom die nadruk op lichamelijke genezing? Zitten er mogelijk boodschappen voor ons in deze wonderbaarlijke genezingen? Eén duidelijke boodschap is dat Jezus Christus de Zoon van God is. Hij heeft macht over alle dingen, ook over onze lichamelijke kwalen en gebreken. Maar een andere reden vinden we in zijn woorden tot de sceptische Schriftgeleerden: ‘Opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven’ (Markus 2:10). Als u dus over de genezing van een blinde of melaatse leest, denk dan aan de – geestelijke en lichamelijke – genezing die u van de Heiland kunt ontvangen. Hoor Hem tot u zeggen: ‘Uw geloof heeft u behouden’ (Markus 7:50).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 8; Markus 2–3; Lukas 7

De Heiland kan zwakheden en ziekten genezen.

In deze paar hoofdstukken staan veel wonderbaarlijke genezingen opgetekend, die de Heiland teweegbracht. Let op mogelijke boodschappen terwijl u deze genezingen bestudeert. U kunt zich bijvoorbeeld afvragen: Wat kan ik uit dit verhaal over geloof in Jezus Christus leren? Wat zegt het verhaal over de Heiland? Wat wil God dat ik van dit wonder leer? De volgende teksten zijn een greep uit vele voorbeelden:

Zie ook David A. Bednar, ‘De wil en timing van de Heer aanvaarden’, Liahona, augustus 2016, 17–23; Neil L. Andersen, ‘Verwond’, Liahona, november 2018, 83–86.

Markus 2:15–17; Lukas 7:36–50

Jezus Christus is niet gekomen om zondaars te veroordelen, maar om ze te genezen.

Vraag uzelf onder het lezen van de verzen waarin Jezus omgaat met Schriftgeleerden en Farizeeën af of u zichzelf in deze verhalen herkent. Denkt of doet u weleens iets wat veel weg heeft van de gedachten en daden van de Farizeeër Simon? Hoe zou u het verschil omschrijven tussen de manier waarop Jezus zondaars zag en de manier waarop Farizeeërs als Simon zondaars zagen? Overdenk hoe mensen die onder zonden gebukt gaan zich in het gezelschap van de Heiland zouden voelen. Hoe voelen ze zich als zij bij u zijn?

Ook kunt u in overweging nemen in welk opzicht u lijkt op de vrouw die in Lukas 7:36–50 wordt beschreven. Wanneer hebt u de tederheid en barmhartigheid ervaren die de Heiland aan haar liet blijken? Wat leert u van haar voorbeeld van geloof, liefde en nederigheid?

Zie ook Johannes 3:17; Lukas 9:51–56; Dieter F. Uchtdorf, ‘De gave van genade’, Liahona, mei 2015, 107–110.

Mattheüs 8:18–22; Markus 3:31–35

Een discipel van Jezus Christus zijn betekent dat ik Hem voorop stel in mijn leven.

Jezus maakt in deze verzen duidelijk dat we als discipel Hem voorop moeten stellen in ons leven. Dat zal soms betekenen dat we andere zaken waar we waarde aan hechten moeten opgeven. Denk over uw eigen discipelschap na terwijl u deze passages bestudeert. Waarom moeten discipelen bereid zijn om de Heiland op de eerste plaats te zetten? Wat moet u mogelijk opgeven om Jezus voorop te stellen? (Zie ook Lukas 9:57–62.)

Mattheüs 8:23–27; Markus 4:35–41

Jezus Christus is bij machte om ons in de stormen van het leven gemoedsrust te schenken.

Hebt u ooit dezelfde gevoelens gehad als Jezus’ discipelen in de storm op het meer? De boot liep door de golven vol water en ze vroegen vertwijfeld: ‘Meester, bekommert U Zich er niet om dat wij vergaan?’

In Markus 4:35–41 treft u vier vragen aan. Noteer deze vragen en overweeg hoe u moeilijkheden met geloof in Jezus Christus het hoofd kunt bieden. Hoe schenkt de Heiland u in de stormen van uw leven gemoedsrust?

Zie ook Lisa L. Harkness, ‘Zwijg, wees stil’, Liahona, november 2020, 80–82.

Afbeelding
Jezus stilt de storm

Van vrees tot geloof, Howard Lyon

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Mattheüs 8; Markus 2–4; Lukas 7.Overweeg een lijst met de wonderen in deze hoofdstukken op te stellen. Zoek een paar afbeeldingen waarop de wonderen worden uitgebeeld (zie het Evangelieplatenboek of ChurchofJesusChrist.org), of maak zelf tekeningen. Ieder gezinslid kan de afbeeldingen gebruiken om iets over een van de wonderen te vertellen. Laat ze ook vertellen wat ze ervan leren. U kunt enkele voorbeelden van wonderen noemen die u hebt gezien of waarover u gelezen hebt.

Zie ook de video’s ‘Widow of Nain’ en ‘Calming the Tempest’ (ChurchofJesusChrist.org).

Mattheüs 8:5–13; Lukas 7:1–10.Waarvan was Jezus onder de indruk in het geloof van de hoofdman? Hoe kunnen wij vergelijkbaar geloof in Jezus Christus tonen?

Markus 2:1–12.Hoofdstuk 23: De man die niet kon lopen’ (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 57–58, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org) zou voor uw gezin een leidraad kunnen zijn bij een bespreking over Markus 2:1–12. (Zie ook de video ‘Jesus Forgives Sins and Heals a Man Stricken with Palsy’ op ChurchofJesusChrist.org.) Hoe kunnen wij als de vrienden van de verlamde man zijn? Wie is voor u zo’n vriend geweest?

Markus 4:35–41.Kan dit verhaal gezinsleden die bang zijn sterken? Wellicht kunnen ze vers 39 lezen en vertellen hoe de Heiland ze geholpen heeft om gemoedsrust te krijgen.

Kinderen vinden het misschien leuk om net te doen alsof ze in een boot op een onstuimige zee zitten terwijl iemand anders Markus 4:35–38 voorleest. En als iemand vers 39 voorleest, kunnen ze net doen alsof ze in een boot op een rustige zee zitten. U kunt ook samen een lofzang zingen over vrede in Christus vinden, zoals ‘Meester, de stormwinden woeden’ (Lofzangen, nr. 71). Wat staat er in de lofzang over de vrede die Jezus biedt?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Meester, de stormwinden woeden’, Lofzangen, nr. 71.

Ons onderwijs verbeteren

Wees beschikbaar en benaderbaar. Sommige ideale onderwijsmomenten beginnen met een vraag of een punt van zorg in het hart van een gezinslid. Laat in woord en daad zien dat u graag naar uw gezinsleden wilt luisteren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 16.)

Afbeelding
Jezus met zieke man die op zijn bed door het dak wordt neergelaten

Christus en de verlamde man, J. Kirk Richards