Kom og følg mig
2.-8. december. 1-3 Johannes; Judas: ›Gud er kærlighed‹


»2.-8. december. 1-3 Johannes; Judas: ›Gud er kærlighed‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»2.-8. december. 1-3 Johannes; Judas«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Jesus Kristus smiler, mens han sidder med et smilende barn

Fuldkommen kærlighed, af Del Parson

2.-8. december

1-3 Johannes; Judas

»Gud er kærlighed«

Når du læser Johannes’ og Judas’ breve, søg da inspiration til, hvordan du kan vise din kærlighed til Gud. Nedskriv disse indtryk og følg dem.

Nedskriv dine indtryk

Da Johannes og Judas skrev deres breve, var det forudsagte frafald på vej, et resultat af både intens forfølgelse og falsk lære. Nogle falske lærere satte endda spørgsmålstegn ved, om Jesus Kristus virkelig var »kommet i kød« (se for eksempel 1 Joh 4:1-3; 2 Joh 1:7). Så apostlen Johannes indledte sit første brev ved at komme med sit personlige vidnesbyrd om Frelseren: »Det er vidnesbyrdet, som vi bærer, om det, som var fra begyndelsen, det, som vi har hørt, det, som vi har set med vore øjne, det, som vi betragtede og vore hænder rørte ved: livets ord« (JSO, 1 Joh 1:1 (i 1 Joh 1:1, fodnote a i den engelske sdh-udgave af Bibelen)). Men måske er det stærkeste budskab i Johannes’ breve kærlighed: Guds kærlighed til os, og den kærlighed vi bør have til ham og alle hans børn. Johannes havde trods alt personligt oplevet Frelserens kærlighed (se Joh 13:23; 20:2), og han ønskede, at de hellige, kunne føle den samme kærlighed, når de mødte trængsler og modstand, for »den fuldendte kærlighed fordriver frygten« (1 Joh 4:18).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Johannes

Gud er lys, og Gud er kærlighed.

Hvis du skulle vælge et eller to ord til at beskrive Gud, hvad ville de så være? Johannes bruger i sit brev ordene »lys« og »kærlighed« (1 Joh 1:5; 4:8, 16). Når du læser 1 Johannes, så grund over Johannes’ oplevelser, der står i Johannesevangeliet, og tænk over, hvordan disse oplevelser kan have lært Johannes om Guds lys og kærlighed. Hvilke personlige oplevelser har lært dig, at Gud er lys og kærlighed?

Se også Johannes 3:16-21; 15:9-17; 2 Nefi 26:24; Lære og Pagter 50:24; 88:6, 12-13; 93:36-37.

1 Johannes 2:24-3:3

Jeg kan blive ligesom Jesus.

Synes målet om at blive kristuslignende nogle gange for uopnåeligt? Tænk over Johannes’ opmuntrende råd: »Kære børn, bliv i ham, for at vi kan have frimodighed, når han åbenbares, og … vi [skal] blive ligesom han« (1 Joh 2:28; 3:2). Hvad finder du i 1 Johannes 2:24-3:3, der giver dig tillid og trøst som en af Jesu Kristi disciple? Når du studerer Johannes’ breve, så se efter andre principper eller råd, der kan hjælpe dig i dine bestræbelse på at blive mere kristuslignende.

Se også Moroni 7:48; Lære og Pagter 88:67-68; »Becoming Like God«, Gospel Topics, topics.lds.org.

Joseph Smiths Oversættelse, 1 Johannes 4:12

Har noget menneske »nogen sinde set Gud«?

Joseph Smiths oversættelse, 1 Joh 4:12 tydeliggør, at »ingen har nogen sinde set Gud, bortset fra dem, der tror« (i Guide til skrifterne, 1 Joh 4:12; se også Joh 6:46; 3 Joh 1:11). Skrifterne fortæller om forskellige lejligheder, hvor Gud Faderen har vist sig for trofaste personer, deriblandt Johannes selv (se Åb 4; se også ApG 7:55-56; 1 Ne 1:8; L&P 76:23; JS-H 1:16-17).

1 Johannes 5

Når jeg udøver tro på Jesus Kristus og bliver født igen, kan jeg overvinde verden.

Tanken om at overvinde verden forekommer flere gange i Johannes’ skrivelser. Johannes nedskrev, at Jesus havde sagt: »I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden« (Joh 16:33). Og i Johannes’ Åbenbaring 2-3 skrev Johannes Herrens løfte til dem, der overvinder verden. Hvad sagde Johannes om at overvinde verden i 1 Johannes 5:3-5? Når du læser 1 Johannes 5, så se efter, hvad vi skal gøre for at overvinde verden og få evigt liv. Hvordan kan det at overvinde verden se ud i jeres liv? Du kan også finde svar og indsigt i ældste Neil L. Andersens budskab »At overvinde verden« (Liahona, maj 2017, s. 58-62).

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

1 Johannes 2:8-11

Hjælp din familie til at tænke over Johannes’ lærdomme ved at samle dem i et mørkt lokale og lade dem prøve at opleve forskellen mellem at vandre »i mørket« og vandre »i lyset«. Hvordan får had os til at vandre i mørket og snuble? Hvordan bringer kærlighed til hinanden lys ind i vores liv?

1 Johannes 3:21-22

Hvad i disse vers øger den »frimodighed«, vi har til Gud og til vores evne til at modtage svar på vores bønner? Du kan også se under »Bøn« i Guide til skrifterne (scriptures.lds.org) eller under »Prayer« i Gospel Topics (topics.lds.org).

1 Johannes 5:2-3.

Er der nogen bud, som vi synes er for »tunge« eller for svære at følge? Hvordan ændrer vores kærlighed til Gud den måde, vi ser på hans bud?

Billede
en familie knæler sammen i bøn

Når vi holder Guds bud, hjælper det os til at overvinde verden.

Judas 1:3-4

Er der nogle åndelige farer, der har »sneget sig … ind« i vores liv og familie (Jud 1:4)? Hvordan kan vi følge Judas’ formaning om »at kæmpe for den tro« og modstå disse farer (Jud 1:3)? Hvad kan vi gøre for at sikre, at der er »fred og kærlighed« i vores familie (Jud 1:2)?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Find Guds kærlighed Ældste M. Russell Ballard har sagt: »Evangeli[et] er et kærlighedsevangelium – det handler om kærlighed til Gud og hinanden (»Guds kærlighed til sine børn«, Stjernen, juli 1988, s. 53). Når du læser skrifterne, kan du overveje at lægge mærke til eller markere ord og udtryk, der viser Guds kærlighed.

Billede
Kristus vandrer langs bredden af en sø

Gå med mig, af Greg K. Olsen.