Kom og følg mig
25. november-1. december. 1 og 2 Peter: ›I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde‹


»25. november-1. december. 1 og 2 Peter: ›I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»25. november-1.december. 1 og 2 Peter«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Jesus Kristus forkynder evangeliet i åndeverden

Kristus forkynder i åndeverden, af Robert T. Barrett.

25. november-1. december

1 og 2 Peter

»I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde«

Når du læser Peters Breve, kan du modtage tilskyndelser til at handle. Nedskriv disse tilskyndelser, mens du »endnu [er] grebet af Ånden« (L&P 76:80), så du virkelig kan fange, hvad du bliver undervist om.

Nedskriv dine indtryk

Kort tid efter Frelserens opstandelse profeterede han noget, der må have været bekymrende for Peter. Han sagde, at når Peter blev gammel, ville han blive ført hen, »hvor [han] ikke vil … [hvormed han] betegnede … den død, Peter skulle herliggøre Gud med« (Joh 21:18-19). Da Peter skrev sine breve, vidste han, at hans profeterede martyrium var nært forestående: »Jeg [skal] snart … forlade det, som vor Herre Jesus Kristus har tilkendegivet mig« (2 Pet 1:14). Uheldigvis var sådan en voldsom forfølgelse almindelig for de hellige i romerske provinser, som Peter skrev til (se 1 Pet 1:1). Og alligevel var hans ord ikke fyldt med frygt eller pessimisme. I stedet sagde han til de hellige, at de skulle »juble«, selvom de led »under prøvelser af mange slags«. Han rådede dem til at huske, at deres »tro … der … prøves«, ville føre til »pris og herlighed og ære, når Jesus Kristus åbenbares« og til deres »sjæls frelse« (1 Pet 1:6-7, 9). Peters tro må have været en trøst for disse første hellige, ligesom den er opmuntrende for de hellige i vore dage, der også »deler Kristi lidelser, så at [vi] også kan juble af glæde, når hans herlighed åbenbares« (1 Pet 4:13).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Peter 1:3-9; 2:19-24; 3:14-17; 4:12-19

Jeg kan finde glæde i tider med prøvelser og lidelse.

Ved første blik kan det synes mærkeligt, at Peter brugte ord som juble, salige, herlighed og juble af glæde i forbindelse med ord, som vi typisk forbinder med trængsler: lide, prøvelser, ildprøve og lidelser (se 1 Pet 1:6; 2:19; 4:12-14). Peters budskab til de første hellige var det samme budskab, som præsident Russell M. Nelson kom med: »Hellige kan være glade under alle omstændigheder … Når vi har fokus på Guds frelsesplan … og Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv. Glæde kommer fra og på grund af ham. Han er kilden til al glæde« (»Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82).

Når du læser 1 Peter 1:3-9; 2:19-24; 3:14-17; 4:12-19, hvad giver dig så håb om, at du kan finde glæde selv i svære situationer?

1 Peter 3:18-20; 4:1-6

Evangeliet bliver forkyndt for de døde, så de kan blive retfærdigt dømt.

En dag vil alle mennesker stå foran domstolen og »stå til regnskab over for ham, der er rede til at dømme levende og døde« (1 Pet 4:5). Nogle vil måske undre sig over, hvordan Gud kan dømme alle folk retfærdigt, når deres muligheder for at forstå og efterleve evangeliet er så forskellige. Læg mærke til den læresætning, som Peter forklarer i 1 Peter 3:18-20 og 4:6 for at hjælpe de hellige på sin tid til at forstå, at Guds dom vil være retfærdig. Hvordan styrker disse vers din tro på, at Gud er rimelig og retfærdig?

Du kan studere disse vers yderligere ved udforske Lære og Pagter 138, en åbenbaring som præsident Joseph F. Smith modtog, da han grundede over disse af Peters skrivelser. Hvilke velsignelser får de, der gør evangeliets ordinancer tilgængelige for deres familiemedlemmer, der er døde og som stadig venter på disse ordinancer?

Se også »Baptisms for the Dead«, Gospel Topics, topics.lds.org.

2 Peter 1:1-11

Gennem Jesu Kristi kraft kan jeg udvikle min guddommelig natur.

Føler du nogensinde, at det ikke er muligt at blive ligesom Jesus Kristus og udvikle hans egenskaber? Ældste Robert D. Hales talte om denne opmuntrende tanke om, hvordan vi kan udvikler kristuslignende egenskaber: »Frelserens egenskaber … er sammenflettede karakteregenskaber, den ene lagt oven på den næste, som udvikles aktivt i os. Med andre ord kan vi ikke opnå en kristuslignende karakteregenskab uden også at opnå og påvirke andre. Når en egenskab bliver stærk, så gør flere andre også« (»At blive en af vor Herre Jesu Kristi disciple«, Liahona, maj 2017, s. 46).

Billede
en indviklet vævet gobelin

Hver eneste kristuslignende egenskab, vi udvikler, hjælper os til at væve en åndelig gobelin som disciple.

Du kan overveje at læse 2 Peter 1:1-11 sammen med ældste Hales’ budskab. Hvad lærer du af disse to apostle, som hjælper dig i dine bestræbelser på at blive mere kristuslignende?

Se også 1 Peter 4:8; David A. Bednar, »Store, dyrebare løfter«, Liahona, nov. 2017, s. 90-93.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

1 Peter 2:5-10

Når du læser disse vers sammen med din familie, kan du overveje at bruge sten til at hjælpe din familie til at visualisere Peters lærdomme om, at Frelseren er vores »hjørnesten«. Hvordan er vi ligesom de »levende sten«, som Gud bruger til at opbygge sit rige? Hvad lærer vi af Peter om Frelseren og vores rolle i hans rige? Hvad er Peters budskab til din familie?

1 Peter 3:8-17

Hvordan kan vi »altid være rede til forsvar« over for dem, der spørger til vores tro? Det kan være, at din familie vil synes, at det ville være sjovt at rollespille situationer, hvor nogen henvender sig til dem med et spørgsmål om evangeliet.

1 Peter 3:18-20; 4:6

Hvad kan I gøre som familie for at lære om jeres afdøde forfædre? Måske kunne I på en af jeres afdøde forfædres fødselsdag lave jeres forfaders yndlingsmad, vise billeder eller fortælle historier fra jeres forfædres liv. Hvis det er muligt, kan du også planlægge at udføre ordinancer for denne forfader i templet.

2 Peter 1:16-21

I disse vers minder Peter de hellige om sin oplevelse på forklarelsens bjerg (se også Matt 17:1-9). Hvad lærer vi af disse vers om profeternes lærdomme (se også L&P 1:38)? Hvad giver os tillid til at følge vores levende profet i dag?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

»Altid være rede«. Uformelle undervisningsmuligheder i hjemmet kan opstå og forsvinde hurtigt, så det er vigtigt at benytte sig af dem, når de opstår. Hvordan kan du stræbe efter »altid [at] være rede« til at undervise din familie i evangeliske sandheder og dele »det håb, [du] har« (1 Peter 3:15), når undervisningssituationer opstår (se Undervisning på Frelserens måde, s. 16)?

Billede
Peter forkynder for en gruppe mennesker

Selvom Peter mødte megen forfølgelse og modstand, så forblev han trofast i sit vidnesbyrd om Kristus.