Kom og følg mig
9.-15. december. Johannes’ Åbenbaring 1-11: ›Lammet [gives] lov og magt i evighedernes evigheder‹


»9.-15. december. Johannes’ Åbenbaring 1-11: ›Lammet [gives] lov og magt i evighedernes evigheder‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»9.-15. december. Johannes’ Åbenbaring 1-11«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Kristus våger over en flok får

Den gode hyrde, af Del Parson

9.-15. december

Johannes’ Åbenbaring 1-11

»Lammet [gives] lov og magt i evighedernes evigheder«

Du kan overveje at nedskrive spørgsmål om det, du læser i Johannes’ Åbenbaring. Du kan derefter lede efter svar på dine spørgsmål eller drøfte dem med en i familien eller i Kirkens klasser.

Nedskriv dine indtryk

Har du nogensinde kæmpet med at udtrykke over for andre, hvad du følte under en stærk åndelig oplevelse? Hverdagssprog kan føles utilstrækkeligt til at beskrive åndelige følelser og indtryk. Måske er det derfor, at Johannes brugte sådan en rig symbolik og billedsprog til at beskrive sin majestætiske åbenbaring. Han kunne ganske enkelt have sagt, at han så Jesus Kristus, men for at hjælpe os til at forstå sine oplevelser beskrev han Frelseren ved at bruge ord som disse: »Hans øjne var som luende ild«, »ud af hans mund stod et skarpt, tveægget sværd« og »hans udseende var, som når solen stråler i al sin styrke« (Åb 1:14-16). Når du læser Johannes’ Åbenbaring, så prøv at finde de budskaber, som Johannes gerne ville have dig til at lære og føle, selv hvis du ikke forstår betydningen af hvert symbol. Hvorfor kan han have sammenlignet Kirkens menigheder med lysestager, Satan med en drage og Jesus Kristus med et lam? I sidste ende behøver man ikke at forstå alle symbolerne i Johannes’ Åbenbaring for at forstå dens vigtige emner, deriblandt det vigtigste emne: Jesus Kristus og hans følgere vil sejre over menneskets og Satans riger.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Johannes’ Åbenbaring

Hvordan kan jeg få Johannes’ Åbenbaring til at give mening?

Johannes’ Åbenbaring kan være svær at forstå, men bliv ikke modløs. Johannes’ løfte kan inspirere dig til at blive ved med at prøve: »Velsignede er de, som læser, og de, som hører og forstår ordene i denne profeti og overholder det, der står skrevet i den; for tiden for Herrens komme nærmer sig« (JSO, Åb 1:3 (i Guide til skrifterne), fremhævelse tilføjet).

Følgende spørgsmål og ressourcer kan give dig indsigt, når du studerer Johannes’ Åbenbaring:

Det kan ligeledes være en hjælp at se efter indsigt i Joseph Smiths oversættelse af forskellige passager i Johannes’ Åbenbaring. (Se fodnoter og Bible appendix i den engelske sdh-udgave af Bibelen).

Johannes’ Åbenbaring

I Johannes’ syn står der, hvordan vor himmelske Fader frelser sine børn.

Når du begynder at studere Johannes’ Åbenbaring, så tænk på hvordan det, du læser, har forbindelse til det, du ved om vor himmelske Faders plan til forløsning og ophøjelse af hans børn. Du kan begynde med at gennemgå frelsesplanen i Forkynd mit evangelium, (s. 47-59). Når du læser Johannes’ beretning om hans syn, så stil dig selv spørgsmål som disse: Hvilke sandheder lærer jeg af Johannes’ Åbenbaring om, hvad vor himmelske Fader har gjort for at hjælpe mig til at vende tilbage til ham? Hvordan kan dette hjælpe mig til at forstå Guds plan for mig?

Det kan være en hjælp at vide, at generelt –

  • omhandler store dele af kapitel 12 begivenheder i den førjordiske tilværelse (se også »Premortality«, Gospel Topics, topics.lds.org).

  • beskriver kapitel 6-11, 13-14, 16-19 jordelivet og begivenheder i verdens historie (se også »Mortality« Gospel Topics, topics.lds.org).

  • beskriver kapitel 2-3, 15, 20-22 den endelige dom og den herlighed, der venter de trofaste i de evige riger (se også »Postmortality«, Gospel Topics, topics.lds.org).

Johannes’ Åbenbaring 2-3

Jesus Kristus kender mig personligt og vil hjælpe mig til at overvinde mine udfordringer.

Frelserens ord i Johannes’ Åbenbaring 2-3 viser, at han forstod den fremgang og de udfordringer, der var unik for hver af kirkens grene på Johannes’ tid. Han forsikrede de hellige i flere forsamlinger om, at han blandt mange andre ting var klar over deres »gerninger«, »trængsel«, »fattigdom« og »kærlighed« (Åb 2:2, 9, 19) – foruden hvordan de kunne forbedre sig.

Disse kapitler kan minde dig om, at Frelseren forstår dine styrker og svagheder og ønsker at hjælpe dig med at sejre over dine jordiske udfordringer. Hvad lover Jesus Kristus dem, der sejrer? Hvilke ændringer føler du dig tilskyndet til at foretage for at sejre ovre dine udfordringer?

Johannes’ Åbenbaring 5

Kun Jesus Kristus kunne muliggøre Herrens plan.

Selvom du ikke kan huske det, så var du højst sandsynligt til stede ved de begivenheder, som Johannes beskrev i Johannes’ Åbenbaring 5. Når du læser om disse begivenheder, så tænk over, hvordan det må have været, da vi alle indså, at Jesus Kristus (»Lammet«) ville muliggøre vor himmelske Faders plan (åbne bogen og bryde dens segl). Hvorfor gjorde Jesus Kristus det alene? Hvordan kan du vise din tro på ham som din Frelser?

Se også Job 38:4-7; »Atonement of Jesus Christ«, Gospel Topics, topics.lds.org.

Johannes’ Åbenbaring 6-11.

Genoprettelsen gik forud for den ødelæggelse, der vil finde sted før Jesus Kristus andet komme.

Johannes 6-11 beskriver begivenheder, der vil finde sted i jordens timelige eksistens (se L&P 77:6), deriblandt evangeliets gengivelse i de sidste dage (se Åb 7). Når du læser om de begivenheder, som Johannes profeterede om og ser nogle af dem ske, hvad bliver du så inspireret til at gøre for bedre at forberede dig selv og din familie på det andet komme?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Johannes’ Åbenbaring 2-3

Forestil dig, at Johannes blev bedt om at give et budskab til din familie, ligesom han gav til kirkerne på sin tid. Hvad ville han sige gik godt? Hvordan kan I blive bedre?

Johannes’ Åbenbaring 3:20

Vis billedet af Frelseren, der banker på døren (se det billede, der med i dette oplæg). Bed din familie om at læse Johannes 3:20 og drøfte spørgsmål som følgende: Hvorfor banker Jesus på døren i stedet for bare at gå ind? Hvordan kan vi invitere hans indflydelse ind i vores hjem?

Johannes’ Åbenbaring 7:9, 13-14

Hvad kan disse vers lære os om, hvorfor vi bærer hvidt til tempelordinancer?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til spørgsmål. Spørgsmål er en indikation på, at din familie er parat til at lære og giver indsigt i, hvordan de reagerer på det, de bliver undervist om. Undervis din familie om, hvordan man finder svar i skrifterne. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).

Billede
Kristus banker på en dør

Luk ham ind, af Greg K. Olsen