Läran och förbunden 2021
20–26 september. Läran och förbunden 106–108: ”Få himlarna öppnade för sig”


”20–26 september. Läran och förbunden 106–108: ’Få himlarna öppnade för sig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”20–26 september. Läran och förbunden 106–108”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
solen lyser genom molnen

20–26 september

Läran och förbunden 106–108

”Få himlarna öppnade för sig”

Äldste Ulisses Soares har sagt: ”[Vi] behöver … förbli i [Frälsaren], fördjupa oss i skrifterna, glädja oss över dem, få kunskap om hans lära och sträva efter att leva som han levde” (”Hur kan jag förstå?Liahona, maj 2019, s. 7). När du fördjupar dig i Läran och förbunden 106–108, skriv ner sätt på vilka du kan försöka leva efter de sanningar du upptäcker.

Skriv ner dina intryck

Vid en första anblick kan det verka som att Läran och förbunden 107 bara handlar om att organisera prästadömsämbeten i en ledarskapsstruktur i Herrens kyrka. Faktiskt var det så att när den här uppenbarelsen publicerades hade kyrkans medlemsantal redan växt om kapaciteten hos de få ledare som var inrättade. Så att beskriva första presidentskapets, de tolvs kvorums, de sjuttios, biskopars och kvorumpresidenters roller och ansvar var definitivt välbehövligt och till stor hjälp. Men det finns så mycket mer att hämta från de gudomliga instruktionerna i kapitel 107 än bara hur prästadömsämbeten och kvorum ska organiseras. Här undervisar Herren oss om ett forntida prästadömes ordning som ”instiftades på Adams tid” (v. 41). Dess syfte har från början varit att göra det möjligt för Guds barn – inklusive dig – att ta emot evangeliets frälsande förrättningar och åtnjuta ”kyrkans alla andliga välsignelser – att få förmånen att ta emot himmelrikets hemligheter [och] få himlarna öppnade för sig” (v. 18–19).

Se ”Restoring the Ancient Order”, Revelations in Context, s. 208–212.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 106108

Herren instruerar, uppmuntrar och hjälper dem han kallar att tjäna.

I Läran och förbunden 106 och 108 gav Herren råd och löften till två medlemmar som hade kallats att tjäna i kyrkan. Vilka ord i dessa uppenbarelser ger dig uppmuntran och insikter om ditt eget tjänande i Guds rike? Här är två saker att fundera på:

  • Hur har Herren varit dig ”nådig” och gett dig ”tillförsikt” så att du har kunnat ”bestå” (L&F 106:8)?

  • Hur kan du ”härefter [vara] mer noga med att hålla dina löften” eller dina förbund (L&F 108:3)?

Vilka andra ord i Läran och förbunden 106 och 108 är betydelsefulla för dig?

Se även Russell M. Nelson, ”Tjäna med Guds kraft och myndighet”, Liahona, maj 2018, s. 68–75; ”Warren Cowdery”, Revelations in Context, s. 219–223; ”’Wrought Upon’ to Seek a Revelation”, Revelations in Context, s. 224–228.

Läran och förbunden 107

Herren leder sin kyrka genom prästadömets myndighet.

När du har studerat evangeliets återställelse har du förmodligen lagt märke till att Herren sällan förklarar en lärosats helt och fullt i en uppenbarelse. Istället uppenbarar han saker ”rad på rad” (L&F 98:12) när omständigheterna kräver det. Även om Herren så tidigt som år 1829 hade gett instruktioner om prästadömet (se t.ex. kap. 20 och kap. 84), så gav han ytterligare instruktioner till de heliga år 1835 angående specifika prästadömsämbeten som behövdes för att styra och vägleda hans växande flock.

När du läser om följande prästadömsämbeten kan du fundera över hur du genom ditt förtroende, din tro och dina böner kan stödja dem som tjänar i dessa kallelser (se L&F 107:22).

Läran och förbunden 107:1–20

Prästadömets förrättningar ger andliga och timliga välsignelser till alla vår himmelske Faders barn.

Äldste Neil L. Andersen har sagt: ”Prästadömet är Guds makt och myndighet att frälsa och välsigna alla – män, kvinnor och barn. … Om vi är värdiga berikar prästadömets förrättningar våra liv på jorden och förbereder oss för den kommande världens storslagna löften” (”Prästadömets kraft”, Liahona, nov. 2013, s. 92). När du läser Läran och förbunden 107:1–20 (se framför allt v. 18–20) samt resten av äldste Andersens budskap kanske du vill skriva ner de tankar du får om hur Guds kraft berikar ditt liv på jorden och förbereder dig för evigheten. Vad gör du för att i högre grad ta emot – och hjälpa andra ta emot – de här välsignelserna?

Se även Läran och förbunden 84:19–27; Dallin H. Oaks, ”Melkisedekska prästadömet och nycklarna”, Liahona, maj 2020, s. 69–72.

Läran och förbunden 107:41–57

Prästadömet välsignar familjer.

Adam ville att hans efterkommande skulle bli välsignade genom prästadömet. Vilka löften fick han ta emot (se v. 42, 55)? När du läser om vad Adam gjorde, tänk på din egen önskan om att din familj ska åtnjuta prästadömets välsignelser. Vad känner du dig inspirerad att göra för att hjälpa din familj ta emot de här välsignelserna?

Bild
Adam välsignar sina efterkommande

Adam välsignar sina efterkommande, av Clark Kelley Price

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 106:6.Vad kan vår familj göra för att orsaka ”glädje i himlen”?

Läran och förbunden 107:22.Vad gör vi för att upprätthålla våra ledare ”genom … förtroende, tro och böner”?

Läran och förbunden 107:27–31, 85.Principerna som är vägledande för kyrkans råd kan även hjälpa oss att rådgöra tillsammans som familj. Vilka principer i dessa verser kan vi tillämpa på våra familjeråd? (Se M. Russell Ballard, ”Familjeråd”, Liahona, maj 2016, s. 63–65.)

Läran och förbunden 107:99–100.Ge en person i familjen skriftliga instruktioner till en hushållssyssla och erbjud honom eller henne att välja hur uppgiften ska utföras: noggrant, slarvigt eller utan att läsa instruktionerna. Låt övriga familjen titta på när han eller hon utför uppgiften och gissa vilket tillvägagångssätt som personen valde. Låt sedan andra familjemedlemmar pröva på. Varför vill Herren att vi både lär oss om vår plikt och utför den noggrant? (Se Becky Craven, ”Noggrant eller slarvigt”, Liahona, maj 2019, s. 9–11.)

Läran och förbunden 108:7.Hur kan vi stärka varandra i våra samtal? i våra böner? i våra förmaningar eller vår uppmuntran? i allt vi gör? Ni kan välja en av dessa som ni ska arbeta på som familj.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Kom, lyssna till profetens röst”, Psalmer, nr 9.

Förbättra våra personliga studier

Skriv ner intryck. När du får andliga intryck eller insikter, skriv ner dem. När du gör det visar du Herren att du värdesätter hans vägledning. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 1230.)

Bild
Melkisedek välsignar Abram

Melkisedek välsignar Abram, av Walter Rane