Lære og Pagter 2021
26. juli-1. august. Lære og Pagter 84: »Guddommelighedens kraft«


»26. juli-1. august. Lære og Pagter 84: ›Guddommelighedens kraft‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»26. juli-1. august. Lære og Pagter 84«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Joseph Smith modtager Det Melkisedekske Præstedømme

Genoprettelsen, af Liz Lemon Swindle

26. juli-1. august

Lære og Pagter 84

»Guddommelighedens kraft«

Når du læser Lære og Pagter 84, så tænk over rådet om at »leve efter hvert ord, som udgår af Guds mund« (v. 44). Hvordan vil du leve efter ordene i denne åbenbaring?

Nedskriv dine indtryk

Lige siden præstedømmet blev gengivet i 1829, er sidste dages hellige blevet velsignet ved denne hellige kraft. De blev døbt, bekræftet og kaldet til at tjene ved præstedømmemyndighed, meget som vi bliver det i dag. Men at have adgang til præstedømmets kraft er ikke det samme som fuldstændigt at forstå det, og Gud havde mere, han ønskede, at hans hellige forstod – særligt med den kommende gengivelse af tempelordinancer. Åbenbaringen fra 1832 om præstedømmet, nu Lære og Pagter 84, udvidede de helliges syn på, hvad præstedømmet virkelig er. Og det kan gøre det samme for os i dag. Der er trods alt meget at lære om den guddommelige kraft, der besidder »nøglen til kundskaben om Gud«, der tilkendegiver »guddommelighedens kraft« og forbereder os på at »se Guds, nemlig Faderens, ansigt og leve« (v. 19-22).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 84:1-5, 17-28

Jeg har adgang til Guds præstedømmes kraft og velsignelser.

Når du hører ordet præstedømme, hvad tænker du så på? Hvor ofte tænker du på præstedømmet og dets påvirkning på din dagligdag? Når du har tænkt over disse spørgsmål, så studér Lære og Pagter 84:1-5, 17-28 og overvej, hvad Herren ønsker, at du skal vide om hans præstedømmes kraft. Hvordan kan du bruge disse vers til at beskrive præstedømmet for nogen og forklare dets formål?

Du kan også tænke på de præstedømmeordinancer, du har deltaget i. Hvordan har du set »guddommelighedens kraft« (v. 20) tilkendegivet i dem? Overvej, hvad Herren ønsker, at du skal gøre for at få mere af hans kraft ind i dit liv.

Se også M. Russell Ballard, »Mænd og kvinder og præstedømmets kraft«, Liahona, sep. 2014, s. 32-37.

Lære og Pagter 84:31-42

Hvis jeg tager imod Herren og hans tjenere, vil jeg modtage alt, hvad Faderen har.

Ældste Paul B. Pieper har sagt: »Det er interessant, at Herren i forbindelse med præstedømmets ed og pagt [L&P 84:31-42] bruger verberne får og modtager. Han bruger ikke verbet ordinerer. Det er i templet, at mænd og kvinder – sammen – modtager velsignelserne og kraften i både Det Aronske og Det Melkisedekske Præstedømme« (»Livets åbenbarede realiteter)«, Liahona, jan. 2016, s. 47).

Se efter ordene »får« og »modtager«, når du studerer Lære og Pagter 84:31-42. Overvej, hvad de kan betyde i denne sammenhæng. Hvordan »modtager« du Herren og hans tjenere?

Du kan også lægge mærke til løfter i disse vers tilknyttet præstedømmets ed og pagt, som Gud »ikke kan bryde« (v. 40). Hvad inspirerer dig til at være mere trofast i at modtage Faderen, hans tjenere og hans præstedømmekraft?

Se også Guide til skrifterne, »Pagt«, »Ed«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og Pagter 84:43-58

Jeg kommer til Kristus, når jeg giver agt på hans ord og lytter til hans Ånd.

Regelmæssig læsning af skrifterne og profeternes ord er langt mere end en ting, der skal krydses af på en åndelig huskeliste. Hvilke sandheder i Lære og Pagter 84:43-58 finder du, der hjælper dig til at forstå, hvorfor du regelmæssigt har brug for at studere Guds ord? Bemærk kontrasten mellem lys og mørke i disse vers: Hvordan har det at »give flittigt agt på det evige livs ord« bragt lys, sandhed og »Jesu Kristi ånd« ind i dit liv? (V. 43, 45).

Se også 2 Nefi 32:3; »Mormons Bog, vores religions slutsten«, Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 127-136.

Billede
en kvinde studerer skrifterne

Studium af skrifterne hjælper mig til at føle Åndens påvirkning.

Lære og Pagter 84:62-91

Herren vil være med mig, når jeg er i hans tjeneste.

Når du læser disse vers, kan du finde frem til, hvordan Herren sagde, at han ville støtte sine apostle og missionærer. Hvordan kan disse løfter gælde det arbejde, han har bedt dig om at udføre? Hvordan er løfterne i vers 88 for eksempel blevet opfyldt hos dig?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 84:6-18.Når I har læst om, hvordan Moses fik sin præstedømmemyndighed, kan en præstedømmebærer i jeres familie eller en omsorgsgivende bror fortælle om sin oplevelse, da han blev ordineret til et præstedømmeembede. Hvis det er muligt, kan han fortælle og tale om sin præstedømmemyndighedslinje. Hvorfor er det vigtigt, at vi kan spore præstedømmemyndighed i Kirken i dag tilbage til Jesu Kristi myndighed? Anmod om en præstedømmemyndighedslinje ved at sende en e-mail til lineofauthority@ChurchofJesusChrist.org.

Lære og Pagter 84:20-21.Hvornår har din familie oplevet »guddommelighedens kraft« blive tilkendegivet gennem en ordinance, såsom dåb eller nadveren? I kan eventuelt tale om, hvordan disse ordinancer bringer Guds kraft ind i vores liv. Du kan også vise et billede af et tempel, og I kan tale om, hvordan tempelordinancerne giver os yderligere kraft til at blive som Frelseren. I kan synge en sang om præstedømmet, såsom »Med Præstedømmets kraft« (Børnenes sangbog, s. 60), og tale om, hvad sangen lærer os om præstedømmet.

Lære og Pagter 84:43-44.I kan lave et måltid mad eller en dessert og navngive hver ingrediens med ord eller vendinger fra vers 44. Hvorfor er det vigtigt, at vi medtager alle ingredienser? Hvorfor er det vigtigt at efterleve hvert af Guds ord?

Lære og Pagter 84:98-102.Hvad lærer vi om Jesus Kristus af den »nye sang« (v. 98) i disse vers? Hvad kan vi gøre i vor tid for at skabe de forhold, der er beskrevet i denne sang?

Lære og Pagter 84:106-110.Hvordan bliver vores familie »opbygget sammen« (v. 110) af alle vores gaver og indsats?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Med Præstedømmets kraft«, Børnenes sangbog, s. 60; se også »Forslag til at forbedre dit familieskriftstudium«.

Gør undervisningen bedre

Giv og følg op på opfordringer til at handle. Når du opfordrer din familie til at handle på det, de lærer, viser du dem, at evangeliet er noget, der skal efterleves, ikke kun tales om. Hvad kan du opfordre dem til at handle på ud fra jeres studium af Lære og Pagter 84?

Billede
Templet i Rom i Italien

Templet i Rom i Italien