Lære og Pagter 2021
23.-29. august. Lære og Pagter 93: »[Modtag] af hans fylde«


»23.-29. august. Lære og Pagter 93: ›[Modtag] af hans fylde‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»23.-29. august. Lære og Pagter 93«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Stefanus ser Gud og Jesus Kristus

Jeg ser Menneskesønnen stå ved Guds højre side, af Walter Rane

23.-29. august

Lære og Pagter 93

»[Modtag] af hans fylde«

Lære og Pagter 93 lærer os, at »sandhed er kundskab om alt, som det er, og som det var, og som det skal blive« (v. 24). Når du studerer dette afsnit, så led efter sandheder og nedskriv det, du lærer. Hvad er du villig til at gøre for at modtage sandhed? (Se v. 27-28).

Nedskriv dine indtryk

Joseph Smith underviste: »Når man klatrer op ad en stige, skal man begynde nederst, og gå opad trin for trin, indtil man når toppen. Sådan er det også med evangeliets principper – man skal begynde med det første og fortsætte, indtil man lærer alle ophøjelsens principper.« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 265).

Nogle gange virker denne ophøjelsens trappe umuligt høj, men vi er født til at kunne klatre til tops. Uanset hvilke begrænsninger vi måtte se i os selv, vil vor himmelske Fader og han Søn se noget storslået og guddommeligt i os. Ligesom at Jesus Kristus »var i begyndelsen hos Faderen«, således »var [I] også« (L&P 93:21, 23). Ligesom han »fortsatte fra nåde til nåde, indtil han modtog en fylde«, således skal I også »modtage nåde for nåde« (v. 13, 20). Det gengivne evangelium lærer os om Guds sande væsen og underviser os dermed også om os selv, og hvad vi kan blive. Uagtet anstrengelser fra »den Onde« (v. 39) – og uanset hvad I synes, I mangler – så er I Guds bogstavelige barn, med potentialet til »når tiden er inde, [at] modtage af hans fylde« (v. 19).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 93

Vi tilbeder Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus.

Herren talte om åbenbaringen i Lære og Pagter 93 og forklarede: »Jeg giver jer disse ord, for at I må forstå og vide, hvorledes I skal tilbede, og vide, hvad I tilbeder, så I må kunne komme til Faderen i mit navn og, når tiden er inde, modtage af hans fylde« (v. 19). Når du studerer denne åbenbaring, så marker de sandheder, du finder, om dem vi tilbeder: Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus. Hvad har du lært om »hvorledes [du] skal tilbede« dem? Om hvordan du kan »komme til Faderen«?

Profeten Joseph Smith har sagt: »Dersom menneskene ikke forstår Guds natur, forstår de ikke sig selv« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 41). Mens du lærer om Frelseren ved at studere Lære og Pagter 93, så se også efter, hvad du lærer om dig selv. Hvad har du for eksempel lært om ham af vers 3, 12, 21 og 26? Hvilke lignende sandheder finder du om dig selv i vers 20, 23 og 28-29? (Se også 1 Joh 3:2; 3 Ne 27:27; Dean M. Davies, »Velsignelserne ved at tilbede«, Liahona, nov. 2016, s. 93-95).

Lære og Pagter 93:1-39

Guds herlighed er lys og sandhed.

Du vil måske bemærke, at herlighed, lys og sandhed er nævnt hyppigt i denne åbenbaring. Når du studerer vers 21-39 i særdeleshed, så lav en liste over sandheder du lærer om herlighed, lys og sandhed. Hvordan inspirerer disse sandheder dig til at søge større lys og sandhed? Hvordan kan disse sandheder have betydning for den måde, du lever på i din hverdag?

Billede
glasvindue

Vi modtager lys og sandhed, når vi holder Guds befalinger.

Lære og Pagter 93:40-50

»Sæt jeres eget hus i orden«.

Ved omkring vers 40 skifter Lære og Pagter 93 fra at undervise om Guds herlighed og vores guddommelige potentiale til at instruere i opdragelse og at sætte vores hus i orden. Hvordan hjælper Herrens undervisning om lys, sandhed og herlighed i vers 1-39 dig til at forstå og følge rådet i vers 40-50?

Se også David A. Bednar, »Mere flittige og engagerede hjemme«, Liahona, nov. 2009, s. 17-20.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 93:2.Hvordan har Jesus Kristus været et »[sandt] lys« i vores liv? Hvordan har vi set hans lys i andre mennesker omkring os?

Lære og Pagter 93:3-29.For at hjælpe din familie til at kunne tale om, hvad de har lært om Frelseren og sig selv i afsnit 93, kan du forberede et vendespil. Du kan for eksempel lave et sæt kort med vers fra afsnit 93, der underviser i sandheder om Frelseren (se v. 3, 12, 26) og et andet sæt, der underviser i noget lignende om os selv (se v. 20, 23, 28-29). Familiemedlemmer kan skiftes til at vælge et kort fra hvert sæt, læse versene og prøve at finde sandhederne, der passer til. Hvilken betydning har disse sandheder for, hvad vi føler for Frelseren og os selv?

Lære og Pagter 93:12-13, 20.Hvad betyder det at modtage »nåde for nåde« og at fortsætte »fra nåde til nåde« (v. 12-13)? Hvad angiver disse vers om, hvordan vi udvikler os og lærer? Hvordan påvirker dette måden, vi behandler andre og os selv på?

Lære og Pagter 93:24.Læs definitionen på sandhed fundet i disse vers og bed familiemedlemmer om at dele noget fra afsnit 93, som de synes er en uvurderlig sandhed. Hvilke andre definitioner på sandhed finder vi i Johannes 14:16; Jakob 4:13 eller en salme om sandheder, såsom »O sig, hvad er sandhed?« (Salmer og sange, nr. 180).

Lære og Pagter 93:40.Når du læser dette vers, kan din familie synge en sang om læring i hjemmet, såsom »Lær mig at leve i lyset« (Børnenes Sangbog, s. 70). Små børn kunne synes godt om at finde på handlinger, der passer med ordene. Hvad føler du dig tilskyndet til at gøre for at invitere mere »lys og sandhed« ind i dit hjem?

Lære og Pagter 93:41-50.Rådfør jer med hinanden som familie om, hvad der ikke er »ret i dit hus«. Hvad kan vi gøre for at »sætte [vores] hus i orden«? (V. 43-44).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg er Guds kære barn«, Børnenes sangbog, s. 2-3.

Gør vores læring bedre

Læs mere end en gang. I kan vælge at læse Lære og Pagter 93 mere end en gang i løbet af ugen. Hver gang I læser, vil I måske bemærke, at forskellige sandheder vil ramme jer, eller vil inspirere jer på en ny måde. At læse flere gange vil også give jer muligheder for at grunde dybere.

Billede
Jesus Kristus

Lys og sandhed, af Simon Dewey