Lære og Pagter 2021
26. juli-1. august. Lære og Pagter 84: »Guddommelighedens kraft«


»26. juli-1. august. Lære og Pagter 84: ›Guddommelighedens kraft‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»26. juli-1. august. Lære og Pagter 84«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Joseph Smith modtager Det Melkisedekske Præstedømme

Genoprettelsen, af Liz Lemon Swindle

26. juli-1. august

Lære og Pagter 84

»Guddommelighedens kraft«

Når du læser Lære og Pagter 84, hvilke sandheder føler du så, at du skal fremhæve for børnene, du underviser? Nedskriv den indsigt, der kommer til dig fra Helligånden.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om præstedømmet. Du kan vise et billede af en, der bliver velsignet ved præstedømmets kraft, såsom Evangelisk kunst, nr. 103-110, og spørge børnene, hvordan præstedømmet velsigner familier.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 84:19-22, 26-27

Præstedømmet er Guds magt.

Kender de børn, du underviser, formålet med præstedømmet? I Lære og Pagter 84 åbenbarer Herren et formål: at hjælpe os til at vende tilbage til vor himmelske Fader.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 84:20, og bed børnene om at rejse sig, når de hører ordet »ordinancer«. Hjælp dem til at forstå, hvad en ordinance er, ved at vise billeder af flere præstedømmeordinancer, som for eksempel Evangelisk kunst, nr. 103-108, og bed børnene om at beskrive, hvad der sker på hvert billede (se også Guide til skrifterne, »ordinancer«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Forklar, at vor himmelske Fader gav os disse ordinancer for at hjælpe os med at vende tilbage til sig.

  • Lad børnene farvelægge aktivitetssiden. Når de gør det, så forklar de forskellige præstedømmeordinancer vist på siden, og hvorfor du er taknemmelig for de ordinancer.

Lære og Pagter 84:77

Jeg er Jesu ven, når jeg følger ham.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at vide, at Frelseren elsker os endnu mere, end en god ven gør?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Frelseren, mens du læser Lære og Pagter 84:77. Bed børnene om pege på et billede af Frelseren, hver gang du nævner ordet »venner«. Forklar, at når vi forsøger at holde befalingerne, viser vi Jesus, at vi elsker ham. Fortæl, hvad det betyder at have Jesus som din ven.

  • Hjælp børnene til at nævne ting, de kan gøre for at vise deres venner, at de elsker dem. Hvad gjorde Jesus for at vise os, at han er vores ven? Hvad kan vi gøre for at vise Frelseren, at vi er hans venner? Syng en sang sammen om Jesus, fx »Jesus er en dyrebar ven« (Børnenes sangbog, s. 37).

Lære og Pagter 84:88

Vor himmelske Fader hjælper sine missionærer.

Tanken om at være missionær en dag kan være spændende, men også skræmmende for nogle børn. Lære og Pagter 84:88 kan lære dem, hvordan vor himmelske Fader hjælper dem, han sender ud for at forkynde sit evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at tænke på missionærer, som de kender. Fortæl dem, at vor himmelske Fader har et særligt løfte til missionærer. Læs Lære og Pagter 84:88, og hjælp børnene til at tænke over handlinger, der er forbundet med løfterne i dette vers. Fortæl om en gang, hvor du tjente Herren og følte, at han var med dig, som beskrevet i vers 88.

  • Del historien om den 4-årige dreng i ældste Takashi Wadas tale »Tag for jer af Kristi ord« (Liahona, maj 2019, s. 38-40). Hjælp hvert barn til at tænke på noget, de kan sige for at bære deres vidnesbyrd for nogen – som at dele en trosartikel. Bed hvert barn om at lade som om, de fortæller en ven om evangeliet. Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader hjælper os til at vide, hvad vi skal sige, når vi taler med andre om evangeliet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 84:4-5, 18-28, 30

Præstedømmeordinancer hjælper mig til at forberede mig til at bo hos min himmelske Fader igen.

Når børnene, du underviser, bliver ældre, vil de kunne deltage i flere præstedømmeordinancer, herunder dåb og bekræftelser for de afdøde i templet. Hvordan kan du hjælpe dem til at forstå præstedømmeordinancers formål og kraft?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Det Aronske Præstedømme og Det Melkisedekske Præstedømme på tavlen. Læs Lære og Pagter 84:18, 26-28, 30 sammen, og hjælp børnene med at nævne de sandheder, de lærer om Det Aronske Præstedømme af disse vers. Læs derpå Lære og Pagter 84:18-25 sammen, og nævn sandheder om Det Melkisedekske Præstedømme.

  • Bed børnene om at nævne de præstedømmeordinancer, de har deltaget i eller set, såsom dåb, bekræftelse, præstedømmevelsignelser eller nadveren. Bed dem om at dele deres oplevelser om disse ordinancer. Læs Lære og Pagter 84:20 sammen (hjælp dem med at forstå ubekendte ord). Hvorfor indbyder Herren os til at deltage i ordinancer? Hvordan hjælper præstedømmet os til at vende tilbage til vor himmelske Fader?

    Billede
    børn tager nadveren

    Ordinancer er med til at minde os om vores løfter til Gud.

  • Lav et puslespil ud af et billede af et tempel. Læs Lære og Pagter 84:5 med børnene, og bed dem om at lytte efter, hvad Herren befalede de hellige at bygge. Giv hvert barn en puslespilsbrik, og lad dem fortælle noget, de kan gøre som forberedelse til at komme i templet.

Lære og Pagter 84:64-72, 81-88

Herren beskytter og bemyndiger missionærer.

Disse vers indeholder løfter, Herren gav til dem, han kaldte til at forkynde evangeliet. Disse løfter kan også inspirere børnene, når de deler Jesu Kristi evangelium med andre.

Mulige aktiviteter

  • Del børnene op i par, og giv hvert par nogle få vers fra Lære og Pagter 84:64-72, 81-88. Bed dem om at se efter løfter, Herren giver dem, der deler evangeliet med andre. Lad dem fortælle klassen, hvad de har lært. Hjælp børnene til at tænke på personer, de kender, eller personer fra skrifterne, der fik Herrens hjælp, da de forkyndte evangeliet (fx lamanitten Samuel (se Hel 13:2-4; 16:6-7) eller Ammon (se Alma 17:32-38)). Fortæl om en oplevelse, hvor du følte Herrens støtte, mens du tjente ham.

  • Medbring krus eller lignende små beholdere. Skriv, hvordan børnene kan være missionærer nu på små sedler, og læg hver seddel i et krus. Placer krusene tæt sammen på gulvet med åbningen opad. Lad børnene skiftes til at kaste en lille ting ned i et krus og derpå agere det, der står på sedlen i det krus. Hvordan kan vor himmelske Fader hjælpe os, når vi deler evangeliet med andre, selv når det kan være svært, eller vi er nervøse?

  • Få børnene til at indse, at vi alle er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige på grund af missionering – missionærer har enten undervist os, vores forældre eller vores forfædre om evangeliet. Fortæl børnene om, hvordan missionærer hjalp dig eller dine forfædre med at modtage evangeliet. Lad børnene fortælle lignende oplevelser. Tilskynd dem til at spørge deres forældre, hvordan de første medlemmer af Kirken i deres familie lærte om evangeliet.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at gøre noget den kommende uge for at dele evangeliet med nogen i deres hjem eller med en ven. Tilskynd dem til at bede om vor himmelske Faders hjælp og se efter, hvad han gør for at hjælpe dem.

Gør undervisningen bedre

Involver sanserne. »De fleste børn (og voksne) lærer bedst, når flere sanser er involveret. Find måder, hvorpå børnene kan bruge deres syn, hørelse og følesans i deres læring« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).