Lære og Pagter 2021
16.-22. august. Lære og Pagter 89-92: »Et princip med et løfte«


»16.-22. august. Lære og Pagter 89-92: ›Et princip med et løfte‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»16.-22. august. Lære og Pagter 89-92«, Kom og følg mig – Primary

Billede
en mand og en kvinde laver mad

16.-22. august

Lære og Pagter 89-92

»Et princip med et løfte«

Overvej, når du studerer sandhederne i Lære og Pagter 89-92, nye og kreative måder, hvorpå du kan hjælpe børnene til at forstå dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at tegne og tale om gode ting, de gjorde denne uge for at tage sig af deres krop og ånd.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 89

Jeg bliver velsignet, når jeg adlyder visdomsordet.

Lær børnene, at vores legeme er en gave fra vor himmelske Fader, og at han ønsker, at vi passer godt på det.

Billede
drenge løber på en strand

Vores legeme er en gave fra Gud.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at forstå befalinger i Lære og Pagter 89:10-17 ved at tegne eller vise billeder af gode ting, vi kan spise, eller gode ting, vi kan gøre, for at holde vores legeme sundt (se også denne uges aktivitetsside). Hjælp dem også til at forstå, at alkohol, tobak, kaffe, te og andre skadelige stoffer skader vores legeme, og Herren har advaret os mod at bruge dem. Bed dem om at vælge noget, de kan gøre den kommende uge for at holde deres legeme sundt.

  • Få dem på skift til at tegne noget på tavlen, der repræsenterer noget, der undervises om i visdomsordet. Lad resten af dem gætte, hvad hver person tegner. Tal om Herrens befaling i afsnit 89, der relaterer til tegningen.

  • Brug følgende eksempel, eller tænk over, hvordan du kan vise, at vi bliver velsignet, når vi adlyder visdomsordet (se L&P 89:18-21). Lav en enkel øvelse sammen, som for eksempel at gå elle løbe på stedet, og lad derpå som om, I er »trætte« eller »matte« (v. 20). Bær vidnesbyrd om Herrens løfter.

  • Vis et billede af templet, og bed børnene om at beskrive det, de ser. Brug en sang om fysisk sundhed, såsom »Herren gav mig et tempel« (Børnenes sangbog, s. 73) for at undervise børnene om, at vores legeme er som et tempel for vores ånd, og Gud ønsker, at vi holder vores legeme sundt. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan vi kan tage vare på vores legeme, og lad dem lave et rollespil om det.

Lære og Pagter 90:5

Gud giver os profeter for at vejlede og beskytte os.

Få børnene til at forstå, hvordan Herrens profeter kan hjælpe os til at finde ly for livets storme.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af gamle profeter, og fortæl dem, hvordan disse profeter advarede folket på deres tid. (Få ideer i »Følg Guds profeter«, Børnenes sangbog, s. 58-59).

  • Hvorfor bør vi lytte til Guds profeter? Vis et billede af den nuværende profet, og fortæl noget, han har undervist om eller advaret os mod for nyligt. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan vi kan følge profeten. Del dit vidnesbyrd om sandheder, der undervises om i Lære og Pagter 90:5. (Bemærk, at »orakler« betyder åbenbaringer eller de profeter, der modtager dem).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 89

Visdomsordet hjælper mig til at være sund i legeme og ånd.

Ældste Gary E. Stevenson har sagt til unge, at de skal have en plan på forhånd for, hvad de vil gøre, når de bliver fristet med alkohol eller stoffer. Han sagde derpå: »I [vil] opdage, at fristelse har mindre kontrol over jer. I har allerede taget beslutningen om, hvordan I vil reagere, og hvad I vil gøre. I behøver ikke at tage stilling hver gang« (»Jeres drejebog for præstedømmet«, Liahona, maj 2019, s. 48). Tilskynd børnene til at beslutte nu – for resten af deres liv – at efterleve visdomsordet.

Mulige aktiviteter

  • Del klassen op i to grupper, og bed den ene gruppe om at læse Lære og Pagter 89:1-4 og den anden om at læse vers 18-21. Bed dem om at overveje spørgsmål som følgende: Hvorfor gav Herren os visdomsordet? Hvordan velsigner efterlevelse af visdomsordet mig fysisk og åndeligt?

  • Lav udtalelser med tomme felter ved at bruge vendinger fra Lære og Pagter 89, såsom » er bestemt til menneskers og dyrs nydelse« eller »og skal og ikke blive trætte« (v. 14, 20). Lad børnene arbejde parvis for at finde svarene i afsnit 89. De kan sortere udtalelserne i følgende kategorier: Gode ting for vores legeme, dårlige ting for vores legeme og velsignelser.

  • Bed en om at læse Lære og Pagter 89:4 og en anden om at læse citatet af ældste Stevenson ovenfor. Hvorfor bør vi beslutte os for at adlyde visdomsordet nu, og ikke vente til vi står overfor fristelsen? Hjælp dem med at lave et rollespil over, hvordan de ville reagere, hvis nogen, selv en ven, tilbyder dem noget, der er i modstrid med visdomsordet. Hvordan beskytter visdomsordet os, når vi følger det?

Lære og Pagter 90:2, 5, 14-16

Det Første Præsidentskab besidder »rigets nøgler«.

Herrens instruktion om Det Første Præsidentskab i 1833 (Joseph Smith, Sidney Rigdon og Fredrick G. Williams) kan styrke børnenes vidnesbyrd om Det Første Præsidentskab i dag.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at se i Lære og Pagter 90:14-16 og skrive det, Herren bad Det Første Præsidentskab om at gøre, ned. Vis børnene et billede af det nuværende Første Præsidentskab, og fortæl noget om dem. Bær dit vidnesbyrd om deres guddommelige kaldelse og de velsignelser, du har fået ved at følge deres råd.

  • Gennemgå noget, et medlem af Det Første Præsidentskab har undervist om. Læs derpå Lære og Pagter 90:5 sammen. Påpeg, at »orakler« betyder åbenbaringer eller de profeter, der modtager dem. Hvad vil det sige, at de »modtager Guds orakler … for noget ringe«? Hvordan kan vi vise, at profeter og de ting, de underviser om, er vigtige for os?

Lære og Pagter 91

Ånden kan hjælpe mig til at vide, hvad der er sandt.

Når I læser, hvad Herren sagde til Joseph Smith om apokryferne, så tænk over, hvordan dette råd kan hjælpe børnene til at skelne mellem sandhed og det falske, de vil støde på gennem deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Læs afsnitsindledningen til Lære og Pagter 91 sammen for at hjælpe børnene til at forstå, hvad apokryferne er (se også Guide til skrifterne, »Apokryfer«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hjælp dem til at tænke på andre steder, som for eksempel i medier, hvor vi kan finde »meget … som er sandt« og »meget … som ikke er sandt« (v. 1-2). Bed dem derpå om at se i afsnit 91 for at lære, hvad Herren sagde, vi kan gøre for at skelne mellem sandt og falskt.

  • Læs Lære og Pagter 91:4-6 sammen, og spørg børnene, hvad disse vers lærer os om Helligånden. Bed dem om at fortælle om en personlig oplevelse, hvor »Ånden [tilkendegav] sandheden« for dem. Fortæl også om dine egne oplevelser. Hvordan kan Ånden ellers hjælpe os?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at fortælle deres familie om det, de har lært i dag om at tage sig af deres legeme og ånd eller om deres mål om at adlyde visdomsordet.

Gør undervisningen bedre

Søg din egen inspiration. Disse oplæg er ikke instruktioner, der skal følges, når du underviser. Anvend dem derimod som forslag til at få din egen inspiration, når du tænker over behovene hos de børn, du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).