Kom och följ mig 2024
1–7 januari: Ännu ett testamente om Jesus Kristus. De inledande sidorna i Mormons bok


”1–7 januari: Ännu ett testamente om Jesus Kristus. De inledande sidorna i Mormons bok”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”1–7 januari. De inledande sidorna i Mormons bok”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Mormon skriver på guldplåtarna

1–7 januari: Ännu ett testamente om Jesus Kristus

De inledande sidorna i Mormons bok

Innan du ens kommer till 1 Nephi kapitel 1 kan du se att Mormons bok inte är någon vanlig bok. Dess inledande sidor beskriver en bakgrund olik alla andra, bland annat med besök av änglar, en forntida uppteckning som legat begravd i århundraden i en sluttning, och en ung man som översatte uppteckningen genom Guds kraft. Mormons bok är inte bara en uppteckning om forntida civilisationer på den amerikanska kontinenten. Den söker övertyga alla om ”att Jesus är Kristus” (titelbladet till Mormons bok), och att Gud själv vägledde hur den skrevs, bevarades och gjordes tillgänglig för oss. När du läser Mormons bok i år, ber om den och tillämpar dess lärdomar, inbjuder du Frälsarens kraft i ditt liv. Och du kanske känner dig manad att säga, som de tre vittnena gjorde i sitt vittnesbörd: ”Det är förunderligt i [mina] ögon.”

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Titelbladet till Mormons bok

Genom att studera Mormons bok kan min tro på Jesus Kristus stärkas.

Titelbladet till Mormons bok ger oss mer än bara en titel. Bland annat listar den flera avsikter med denna heliga uppteckning. Titta efter de här syftena på titelbladet. Frågor som de här kan hjälpa dig när du begrundar: Varför har vi Mormons bok? Hur skiljer sig Mormons bok från andra böcker?

Nu kan vara ett bra tillfälle att göra upp en personlig plan eller familjeplan för att läsa Mormons bok i år. När och var ska du läsa? Hur ska du inbjuda Anden under dina studier? Finns det något specifikt som du ska titta efter när du studerar? Du kan till exempel titta efter verser som uppfyller syftena du hittade på titelbladet. Du kan göra en lista över verser som bygger upp din tro på Jesus Kristus.

Se även 2 Nephi 25:26; Mosiah 3:5–8; Alma 5:48; 7:10–13; Helaman 5:12; 3 Nephi 9:13–18; 11:6–14; Moroni 10:32–33.

Ett profetiskt löfte. President Russell M. Nelson har sagt: ”Jag lovar att när ni begrundar det ni studerar [i Mormons bok], ska himlens fönster öppnas, och ni ska få svar på era egna frågor och få vägledning i era egna liv” (”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 62–63).

Inledning till Mormons bok; ”Tre vittnens vittnesbörd”; ”Åtta vittnens vittnesbörd

Bild
seminary icon
Jag kan vittna om Mormons bok.

Den Helige Anden kan vittna för dig att Mormons bok är sann även om du inte har sett de gyllene plåtarna som de tre vittnena och de åtta vittnena gjorde. När du läser deras ord, tänk då på hur deras vittnesbörd stärker ditt vittnesbörd.

Vad inspirerar dig i hur de här vittnena bar sitt vittnesbörd om Mormons bok? Fundera över hur du kan bära ditt vittnesbörd om Mormons bok – särskilt i dess egenskap av vittne om Jesus Kristus. Föreställ dig till exempel att du pratar med en vän som aldrig har hört talas om Mormons bok tidigare. Vad skulle du säga till honom eller henne om den? Hur skulle du försöka inspirera din vän att läsa den? Läs gärna Inledningen till Mormons bok. Du kan hitta detaljer där som kan vara bra att dela med din vän. Följande videor kan också ge dig idéer:

  • ”Presentation av Mormons bok”

  • ”Vad är Mormons Bok? En genomgång på 60 sekunder”

  • ”En berättelse om Mormons bok” [A Book of Mormon Story]

Gör gärna en lista över sådant du kan berätta för en vän om Mormons bok. Försök dela Mormons bok med hjälp av Mormons bok-appen.

Se även Ronald A. Rasband, ”I dag”, Liahona, nov. 2022, s. 25–28; Gospel Topics: ”Book of Mormon”, Gospel Library; ”En ängel ifrån skyn”, Psalmer, nr 6.

Bild
Joseph Smith och de tre vittnena ber tillsammans

De tre vittnena bar vittnesbörd om Mormons bok.

Profeten Joseph Smiths vittnesbörd

Mormons boks framkomst var ett underverk.

Om någon frågade varifrån Mormons bok kom, vad skulle du säga? Hur skulle du beskriva det Herren gjorde för att ge oss Mormons bok? När du läser Joseph Smiths vittnesbörd, var då uppmärksam på hur han beskriver det. Med tanke på det du läste, hur tror du att Gud känner för vikten av Mormons bok?

Se även Ulisses Soares, ”Mormons boks framkomst”, Liahona, maj 2020, s. 32–35; De heliga, vol. 1, Sanningens baner, kapitel 3; Uppsatser om evangelieämnen: ”Översättningen av Mormons bok”, Evangeliebiblioteket.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Titelbladet till Mormons bok

När jag läser Mormons bok hjälper det mig att ha tro på Jesus Kristus.

  • Låt dina barn titta på och hålla i ett exemplar av Mormons bok. Hjälp dem att peka på underrubriken Ännu ett testamente om Jesus Kristus. Du kan också hjälpa dem att på titelbladet hitta orden ”Jesus är Kristus, den evige Guden, som uppenbarar sig för alla nationer”. Hjälp dem förstå att det betyder att Mormons bok undervisar oss om Jesus Kristus. Berätta kortfattat för dem hur Mormons bok har stärkt din tro på Jesus Kristus. Du kan också fråga dem om deras favoritberättelser i Mormons bok. Genom att sjunga ”Mormons boks berättelser” (Barnens sångbok, s. 62–63) kan de bli påminda om några av de här berättelserna.

Inledningen till Mormons bok

Mormons bok är vår religions slutsten.

  • Veckans aktivitetssida och bilden nedan kan hjälpa dina barn förstå de här orden från Joseph Smith i inledningen till Mormons bok: ”Mormons bok … [är] vår religions slutsten.” Det kan också vara kul att bygga eller rita en valvbåge med en slutsten överst. Vad kan hända om slutstenen tas bort? Vad skulle hända om vi inte hade Mormons bok? Ni kan läsa sista stycket i inledningen tillsammans för att ta reda på vad mer vi lär oss när vi accepterar att Mormons bok är sann. Hur kan vi göra Mormons bok till slutstenen i vår tro på Jesus Kristus?

Bild
en valvbåge av sten med en slutsten som håller den på plats

Mormons bok är vår religions slutsten.

Tre vittnens vittnesbörd”; ”Åtta vittnens vittnesbörd

Jag kan vittna om Mormons bok.

  • För att hjälpa dina barn förstå vad det innebär att vara ett vittne kan du beskriva något du har sett som de inte har sett. Låt dem sedan göra detsamma för dig. Det här kan leda till ett samtal om de elva personer som såg guldplåtarna från vilka Mormons bok översattes. När ni läser vittnesbörden tillsammans kan ni prata om varför de här vittnena ville att andra skulle känna till deras vittnesbörd. Vem vill vi berätta om Mormons bok för?

Profeten Joseph Smiths vittnesbörd

Mormons bok gavs till oss genom Guds kraft.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Joseph tar emot guldplåtarna av Moroni

Moroni lämnar över guldplåtarna, av Gary L. Kapp